Spänna draglinorna

mazariin

Trådstartare
Hur hårt skall draglinorna egentligen spännas? Har haft lite problem med det. Finns det någon tumregel?

Kan man spänna för hårt?
 
Senast ändrad:
Sv: Spänna draglinorna

Dom ska inte spännas alls. ;)

Rätt inställt ska draglinor och baksele tillåta lite skalmrörelse framåt-bakåt i upphänget.
Under tävling/maraton har man ofta minimal rörelse.

LIA
 
Sv: Spänna draglinorna

Spänn dem så att ditt skakelfäste i drag ligger mitt på skakelöglan på skakeln. Skaklarna ska vara fria och inte dra vagnen framåt eller bakåt.

Jag har en fråga om draglinor och loksele till er lokseleexperter.
Mina draglinor rör sig knappt nånting på nordsvensken.
Jag har dem väldigt hårt spända just för att jag inte vill att han drar i skaklarna. Selen har seltungor och 1,5 dm lång skakelögla. Spänner jag dem inte hårt så vill vagnen alltid dra i seltungorna.

Jag blir lite osäker på hur detta påverkar hans bog. Med bröstselen kunde ju draglinorna vara lätt böjda även i drag, men här är det verkligen krafter mellan svängel och loka! Draglinorna är dessutom tunga. Skitstora spännband med kedjor längst ner, väger säkert 4 kilo bara en draglina.

Är det så det är med lokselar, antingen spikraka draglinor eller obefintlig inverkan? Hästen är alltid nöjd, glad och dragvillig och har aldrig fått skav av något.
 
Sv: Spänna draglinorna

Har du nordsvensk? :)
Kul att du brukskör!? :)
Det låter som det iaf :smirk:

Vad hade han till bröstselen? Kanske en lätt vagn som rullar lätt, då kan den dras med bara av att ligga i skakelögglorna, om det blir lite tyngre glider de bak och draglinorna sätter in.

Kanske draglinorna ska spännas ännu mer eller en större öggla på skaklarna??
Jag vet att vissa hästar tar ett stort kliv bakåt när de stannat (ant för att slippa stå i drag) så därför kansek inte draglinora blir tillräckligt spända?

/Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Spänna draglinorna

Jag drar väldigt tungt faktiskt oftast. Med rockarden funkar draglinorna bäst, men med 9-manna vagnen rör sig knappt draglinorna och med gräsklipparen likaså. Kan det vara för att han har kortare framsteg när det går tungt? Draglinorna är spända.

Om jag brukskör vet jag inte, jag kör dressyr med alla tre vagnarna. Igår blev det maratonhinderträning med gräsklipparen mellan picknickborden i parken! Men loksele har han och det är en nordsvensk brukshäst.

/jenny
 
Sv: Spänna draglinorna

snigelfarmor skrev:
med gräsklipparen likaså.

/jenny

Woah!
Har du en riktigt gräsklippare att köra med? :)
I så fall är jag inte alls avis :angel:
Känner en som har köpt en och åååh,
önskar så att jag hade råd med en
vore ju perfekt att kunna ha och ta på sig lite jobb med. :D
 
Sv: Spänna draglinorna

Den är väldigt effektiv faktiskt, klipper lika snabbt som åkgräsklipparen och eftersom det är cylindergräsklippare blir det snyggt med. Tyvärr är den nog lite felinställd för det blir en cm den inte klipper och det syns ju så tydligt när man klippt en hel park. :)

Jag kan dra ca 1 timme i fullt tempo blandat samlad trav och skritt. Det är verkligen kanon för hästen, och så blir man fotad stup i ett!
Jag vet inte vad jag klipper i timmen men kan tänka mig 800-1200 kvm kanske.
Annorlunda, ekologiskt och kul! Dessutom får man betalt!
 
Sv: Spänna draglinorna

snigelfarmor skrev:
Den är väldigt effektiv faktiskt, klipper lika snabbt som åkgräsklipparen och eftersom det är cylindergräsklippare blir det snyggt med. Tyvärr är den nog lite felinställd för det blir en cm den inte klipper och det syns ju så tydligt när man klippt en hel park. :)

Jag kan dra ca 1 timme i fullt tempo blandat samlad trav och skritt. Det är verkligen kanon för hästen, och så blir man fotad stup i ett!
Jag vet inte vad jag klipper i timmen men kan tänka mig 800-1200 kvm kanske.
Annorlunda, ekologiskt och kul! Dessutom får man betalt!
:banana: kul!
Nog för att jag såg en i aktion bara får någon vecka sen,
men det vore ändå kul med bild! :)

I sommar heter min prioritering maratonvagn,
men nästa år ska det banne mig bli en gräsklippare.
 
Sv: Spänna draglinorna

min prioritering är alltid en maratonvagn...och en hästbuss, och en biljett till vm i sommar...det är inte alltid alla prioriteringar är genomförbara bara :)

Vad kostar en gräsklippare? Vem köpte din vän av? Min är tillverkad i Småland tror jag.

/jenny
 
Sv: Spänna draglinorna

snigelfarmor skrev:
min prioritering är alltid en maratonvagn...och en hästbuss, och en biljett till vm i sommar...det är inte alltid alla prioriteringar är genomförbara bara :)

Vad kostar en gräsklippare? Vem köpte din vän av? Min är tillverkad i Småland tror jag.

/jenny
Klart att allt inte är genomförbart, får väl ta gräsklipparen näst nästa sommar då ;)
Nä, men nog måste man väl sikta och försöka ialla fall?
Jag skulle inte enligt min sambo få köpa en unghingst, usch och fy, besvärligt. Några månader senare kom han hem och lyste upp gården :love: och herr sambo var lika förtjust han med.
När den älskade lillen fick en smäll på knäet så han blev tvungen att avlivas så, tja jag letade efter en arvtagerska. Ville ha ett sto och rödblack med bra poäng.
Jag kan lova att sambon satte sig om möjligt ännu mer på tvären när jag hittade mitt sto i Danmark :devil:
Men ger jag mig om det är en prioritering? nix :angel:
Så tja Lærke kom hem till oss till slut.
Så till näst nästa sommar bör jag väl ha kunnat spara ihop till en gräsklippare.
Får väl leva på nudlar och ärva kläder som vanligt. ;)

Tror att deras kostade ca 30.000:- men jag vet inte om det var med eller utan moms. Minns inte vart den var tillverkad, men jag tror att det är den som finns i redskappärmen som ges ut av Skogshästen.
Har någon bild på den på datorn hemma.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: Elo
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: Cattis_E
·
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2
Svar
32
· Visningar
2 523
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp