Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Poängen är att det där INTE är ett timmerhus.

Att flytta timmerhus, som ju är som gigantiska pussel (för att göra en förenklad liknelse) är förhållandevis etablerat. Det kräver noggrann uppmärkning och viss kunskap för bli ett bra slutresultat.

Bygget i länken är ett regelverkshus byggt på 1930-talet. Ska det rivas planka för planka, regel för regel, så att materialet blir återanvändbart, så har man ett jättejobb framför sig.

Att ta till vara vissa inredningsdetaljer, vissa snickerier, eller att dörrar och fönster kan återanvändas, är ett enkelt jobb, jämfört med att försöka återanvända hela huset.
Jo med är klart det är mer etablerat där eller vad man ska säga. Men av diskussionen som uppkom av det hela (det huset det gällde här var i RIKTIGT risigt skick så det ansågs lite stört att någon ville ha det) fick jag lite mer uppfattningen att det finns folk med pengar som bara är villiga att betala för något som egentligen kanske saknar värde. Det är liksom lite pittoreskt, eller gulligt eller har "gamla anor" när det kommer här ifrån obygden men stockholmarna gillar inte läget så då flyttar man på rucklet typ. :)
 
Jo med är klart det är mer etablerat där eller vad man ska säga. Men av diskussionen som uppkom av det hela (det huset det gällde här var i RIKTIGT risigt skick så det ansågs lite stört att någon ville ha det) fick jag lite mer uppfattningen att det finns folk med pengar som bara är villiga att betala för något som egentligen kanske saknar värde. Det är liksom lite pittoreskt, eller gulligt eller har "gamla anor" när det kommer här ifrån obygden men stockholmarna gillar inte läget så då flyttar man på rucklet typ. :)
Fast ett riktigt timmerhus ska det mycket till för att sakna värde. En dålig syll byter man ut och är det nedplockat så är det ju enklare att göra det när man sätter upp det även om det går att göra när det är på plats om man hittar något man gillar. Krävs bara några domkrafter och folk som vet vad de sysslar med. Timmerhus kan leva i flera hundra år, ett modernt hus kanske 100?
 
Fast ett riktigt timmerhus ska det mycket till för att sakna värde. En dålig syll byter man ut och är det nedplockat så är det ju enklare att göra det när man sätter upp det även om det går att göra när det är på plats om man hittar något man gillar. Krävs bara några domkrafter och folk som vet vad de sysslar med. Timmerhus kan leva i flera hundra år, ett modernt hus kanske 100?
Jag kan inte säga emot så mycket då jag aldrig sett huset utan bara vet vad de sa till mig, det var svampangripet i alla fall och det brukar sällan vara något positivt.
 
Jag kan inte säga emot så mycket då jag aldrig sett huset utan bara vet vad de sa till mig, det var svampangripet i alla fall och det brukar sällan vara något positivt.
Behöver inte vara något problem så länge det inte är hussvamp. Man byter det som är rötskadat, hela eller del av syllen.
 
Behöver inte vara något problem så länge det inte är hussvamp. Man byter det som är rötskadat, hela eller del av syllen.
Som sagt det är ingen ide att vi diskuterar det då ingen av oss faktiskt har insyn i hur det faktiskt är, men jag väljer att lita på den tidigare ägaren av fastigheten när han säger att det inte är något att ha, framförallt eftersom jag vet att han kan sin sak över någon som bara spekulerar allmänt si vidare du inte kan garantera att så länge ett hus är gjort av timmer så finns det absolut inget som kan påverka värdet av fastigheten.
 
Poängen är att det där INTE är ett timmerhus.

Att flytta timmerhus, som ju är som gigantiska pussel (för att göra en förenklad liknelse) är förhållandevis etablerat. Det kräver noggrann uppmärkning och viss kunskap för bli ett bra slutresultat.

Bygget i länken är ett regelverkshus byggt på 1930-talet. Ska det rivas planka för planka, regel för regel, så att materialet blir återanvändbart, så har man ett jättejobb framför sig.

Att ta till vara vissa inredningsdetaljer, vissa snickerier, eller att dörrar och fönster kan återanvändas, är ett enkelt jobb, jämfört med att försöka återanvända hela huset.
Finns amerikanska dokusåpor där det görs precis så. "Masonithus" som körs bort och byggs om.
 
Som sagt det är ingen ide att vi diskuterar det då ingen av oss faktiskt har insyn i hur det faktiskt är, men jag väljer att lita på den tidigare ägaren av fastigheten när han säger att det inte är något att ha, framförallt eftersom jag vet att han kan sin sak över någon som bara spekulerar allmänt si vidare du inte kan garantera att så länge ett hus är gjort av timmer så finns det absolut inget som kan påverka värdet av fastigheten.
Jag fattar inte vad som är problemet. :confused:

Jag säger bara att om det är ett timmerhus så kan man byta ut den syll eller delar av den syll som är skadad och sätta upp huset igen. Jag skiter väl i hans hus men om det var värdelöst så hade han ju bränt upp det, nu fick han det sålt så då hade det ett värde.
 
Jag vet inte, men att matcha bord och tapeter...
Screenshot_20200111-081352.jpg
 
Som sagt det är ingen ide att vi diskuterar det då ingen av oss faktiskt har insyn i hur det faktiskt är, men jag väljer att lita på den tidigare ägaren av fastigheten när han säger att det inte är något att ha, framförallt eftersom jag vet att han kan sin sak över någon som bara spekulerar allmänt si vidare du inte kan garantera att så länge ett hus är gjort av timmer så finns det absolut inget som kan påverka värdet av fastigheten.
Jag tror det också beror på var huset finns. I Hälsingland finns det nog ganska gott om timmerhus för nedplockning och flyttning och bara de bättre objekten har ett värde medans det omvända gäller i Stockholmstrakten. Nedplockning och transport så långt är heller inte så lätt att ordna till ett rimligt pris utan kontakter som i ditt fall. Så jag tycker att ni, du, @Mia_R och @skogaliten, alla har rätt :)
 
Nä en känd amerikansk programledare.
Jag gissar på en manlig pga skåpet (eller om det är en tavla?) med automatvapen till höger, sen känns de här underliga utsmyckningarna ganska skruvade men jag har väldigt dålig koll på amerikanska tv-program så jag kommer inte på någon som skulle kunna passa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
61 198
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 436
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp