Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, bara isen lägger sig så kan man ju ta skotern. Det måste ju vara ett plus. :D
Haha, är bara avskräckt av kompisen som bor i grann-kommuns skärgård. Fantastiskt vackert men inte för vem som helst dom veckorna då det inte är farbar isväg och uppemot en halvmeter flödvatten på isen. Har jag hört :angel:
 
Nu kanske jag bara är tråkig och negativ men tror inte en sekund på att det där inte är stageat i någon mån. Alldeles för fotogeniskt och framförallt RENT för att ha varit 100% orört.

Nä, men det hade ju inte blitt en lika fångade text ;) eller så bra bilder, en dammhög med spindlar och skräp är väl kanske inte lika roligt å se på ^^
 
@Exile @athena_arabians
I-discovered-an-abandoned-Colonels-House-Filled-With-Artifacts-Dating-Back-To-The-Civil-War-5ee41048e5095__880.jpg

Vad menar ni med att det inte är realistiskt med dessa odödliga rosor? :confused:

Skämt åsido, håller med om att det är någon som gått in först och dragit fram alla detaljer man vill att man ska se. Men det mesta kan ha funnits där från början.
Förutom rosorna då :angel::rofl:
 
Takfönstren är mot norr.
Har du bott med takfönster, oavsett väderstreck?

Jag har det.

Förutom takfönster som enda ljusinsläpp i ett helt rum, har jag bott i flera hus som t.ex. haft takfönster i badrummet, eller en kombination av ett takfönster samt "vanligt" fönster i bl.a. ett sovrum.

Det blir ohyggligt varmt i rum med takfönster, varmare dessutom ju fler fönster där finns. Det blir också väldigt ljust och otrevliga ljusreflexer på oväntade ställen, om takfönstren inte är försedda med lämpliga solskydd/ljusskydd.
Isolervärdet i ett fönster, är alltid mycket sämre, än det är i ett isolerat tak (eller vägg), så en övervåning (eller vindsvåning) försedd med mycket takfönster blir obehagligt varm.
Det är också svårt att få till ett ordentligt tvärdrag för vädring, om de enda fönstren i ett utrymme är ett par takfönster, så värmen byggs upp rejält i sådana rum på sommaren.

Det finns såklart jättefiffiga solskydd/ljusskydd/rullgardiner av olika slag avsedda för takfönster, de bästa varianterna byggs in i fönstret redan från början vid montage.
De eftermonterade som fungerar rimligt bra är dyra, och det blir nästan alltid så att det finns någon liten "strimma" av starkt ljus som dyker upp från kanten av solskydden.

Urtagen i taket för takfönster är också ett sorgebarn, eftersom läckage (förr eller senare) är vanligt. Så vattenskador inne i takkonstruktionen är vanlig runt takfönster.

Jag anser att takfönster är en väldigt överskattad typ av ljusinsläpp, som har fler nackdelar än fördelar.
 
Har du bott med takfönster, oavsett väderstreck?

Jag har det.

Förutom takfönster som enda ljusinsläpp i ett helt rum, har jag bott i flera hus som t.ex. haft takfönster i badrummet, eller en kombination av ett takfönster samt "vanligt" fönster i bl.a. ett sovrum.

Det blir ohyggligt varmt i rum med takfönster, varmare dessutom ju fler fönster där finns. Det blir också väldigt ljust och otrevliga ljusreflexer på oväntade ställen, om takfönstren inte är försedda med lämpliga solskydd/ljusskydd.
Isolervärdet i ett fönster, är alltid mycket sämre, än det är i ett isolerat tak (eller vägg), så en övervåning (eller vindsvåning) försedd med mycket takfönster blir obehagligt varm.
Det är också svårt att få till ett ordentligt tvärdrag för vädring, om de enda fönstren i ett utrymme är ett par takfönster, så värmen byggs upp rejält i sådana rum på sommaren.

Det finns såklart jättefiffiga solskydd/ljusskydd/rullgardiner av olika slag avsedda för takfönster, de bästa varianterna byggs in i fönstret redan från början vid montage.
De eftermonterade som fungerar rimligt bra är dyra, och det blir nästan alltid så att det finns någon liten "strimma" av starkt ljus som dyker upp från kanten av solskydden.

Urtagen i taket för takfönster är också ett sorgebarn, eftersom läckage (förr eller senare) är vanligt. Så vattenskador inne i takkonstruktionen är vanlig runt takfönster.

Jag anser att takfönster är en väldigt överskattad typ av ljusinsläpp, som har fler nackdelar än fördelar.
Blir det varmt även om fönstret är mot norr?
 
Blir det varmt även om fönstret är mot norr?
Ja!

Fönstren har ju lägre isolervärde än vad taket har.

Så övervåningar i villor, som ju alltid har en tendens att blir otrevligt varma på sommaren, blir ännu varmare med takfönster, även om dessa är mot norr (eller annat relativt snällt väderstreck).

Jag lät ta bort takfönstren från övervåningen i förre huset vi bodde i, när det ändå var dags att lägga om taket.

Inomhusklimatet varma sommardagar (och nätter) blev så enormt mycket behagligare.
 
Ja!

Fönstren har ju lägre isolervärde än vad taket har.

Så övervåningar i villor, som ju alltid har en tendens att blir otrevligt varma på sommaren, blir ännu varmare med takfönster, även om dessa är mot norr (eller annat relativt snällt väderstreck).

Jag lät ta bort takfönstren från övervåningen i förre huset vi bodde i, när det ändå var dags att lägga om taket.

Inomhusklimatet varma sommardagar (och nätter) blev så enormt mycket behagligare.
Där ser man, att de är problematiska ur andra synpunkter, som risk för läckage och att det blir varmt när solen lyser in visste jag men inte att det blir varmt även när de är vända mot norr.
 
Har du bott med takfönster, oavsett väderstreck?

Jag har det.

Förutom takfönster som enda ljusinsläpp i ett helt rum, har jag bott i flera hus som t.ex. haft takfönster i badrummet, eller en kombination av ett takfönster samt "vanligt" fönster i bl.a. ett sovrum.

Det blir ohyggligt varmt i rum med takfönster, varmare dessutom ju fler fönster där finns. Det blir också väldigt ljust och otrevliga ljusreflexer på oväntade ställen, om takfönstren inte är försedda med lämpliga solskydd/ljusskydd.
Isolervärdet i ett fönster, är alltid mycket sämre, än det är i ett isolerat tak (eller vägg), så en övervåning (eller vindsvåning) försedd med mycket takfönster blir obehagligt varm.
Det är också svårt att få till ett ordentligt tvärdrag för vädring, om de enda fönstren i ett utrymme är ett par takfönster, så värmen byggs upp rejält i sådana rum på sommaren.

Det finns såklart jättefiffiga solskydd/ljusskydd/rullgardiner av olika slag avsedda för takfönster, de bästa varianterna byggs in i fönstret redan från början vid montage.
De eftermonterade som fungerar rimligt bra är dyra, och det blir nästan alltid så att det finns någon liten "strimma" av starkt ljus som dyker upp från kanten av solskydden.

Urtagen i taket för takfönster är också ett sorgebarn, eftersom läckage (förr eller senare) är vanligt. Så vattenskador inne i takkonstruktionen är vanlig runt takfönster.

Jag anser att takfönster är en väldigt överskattad typ av ljusinsläpp, som har fler nackdelar än fördelar.
Tråkigt, det vore ju annars en fiffig miljövänlig grej för att få in ljus på vissa ställen än ha lampor. Men då kanske man skulle bygga in skydd mot värmen från början, om det går utan att förstöra ljuset...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 054
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 496
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp