Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Annars är här ett fint torp också till rimligt pris och med tillräckligt mycket mark (10 ha)för att hålla hästar, får och kanske någon ko till och med, jag skulle själv kunnat tänka mig att köpa faktiskt.

 
Det här huset är väl inte spännande och/eller intressant på samma sätt som de andra husen i tråden, men jag tycker det är både och!

Hade läget varit ett annat hade jag gärna flyttat in här! ❤

Och så en fråga - nu vill jag ju inte flytta in just här, men gärna i en liknande byggnad. Men jag skulle gärna öppna upp taket upp till nocken i halva huset, är det görbart i ett sånt hus?

https://www.hemnet.se/bostad/fritid...rgs-kommun-vastra-stuttjarnsfall-301-16978582
 
Det här huset är väl inte spännande och/eller intressant på samma sätt som de andra husen i tråden, men jag tycker det är både och!

Hade läget varit ett annat hade jag gärna flyttat in här! ❤

Och så en fråga - nu vill jag ju inte flytta in just här, men gärna i en liknande byggnad. Men jag skulle gärna öppna upp taket upp till nocken i halva huset, är det görbart i ett sånt hus?

https://www.hemnet.se/bostad/fritid...rgs-kommun-vastra-stuttjarnsfall-301-16978582
I de allra flesta fall går det att göra, det ser häftigt ut när man ser det först men huset blir kasst att bo i. Nästan alltid är den ursprungliga planlösningen från när huset byggdes den bästa :)
 
I de allra flesta fall går det att göra, det ser häftigt ut när man ser det först men huset blir kasst att bo i. Nästan alltid är den ursprungliga planlösningen från när huset byggdes den bästa :)

Aha, ja det kan du säkert ha rätt i.
Fast det är så fint 💕. Och för mig som bara behöver boendeplats för mig själv hade det väl kunnat funka? Jag tänker att man "förlorar" ju ett rum, men det rummet behöver inte jag.
 
Aha, ja det kan du säkert ha rätt i.
Fast det är så fint 💕. Och för mig som bara behöver boendeplats för mig själv hade det väl kunnat funka? Jag tänker att man "förlorar" ju ett rum, men det rummet behöver inte jag.
I ett sommarhus kanske men bor man året runt så kommer man märka att all värme går upp i taket och man får ett kallt otrevligt rum istället för ett inbjudande ljust och luftigt som tänkt. Dessutom om det är ett äldre hus tycker jag man tappar husets och rummens proportioner som ofta är väldigt noga avvägda och ger rätt känsla. En del hus är ju byggda så redan från början men då är huset anpassat efter det och det blir såklart lika svårt att i efterhand ändra till rum med innertak.

Men är man helt säker på att man vill ändra till att ha öppet upp i nock tycker jag inte egentligen det är fel att göra, det är lite samma som med en trädgård att det är en personlig sak och något man sköter efter eget tycke, inte efter andras åsikter :)
 
Senast ändrad av en moderator:
I ett sommarhus kanske men bor man året runt så kommer man märka att all värme går upp i taket och man får ett kallt otrevligt rum istället för ett inbjudande ljust och luftigt som tänkt. Dessutom om det är ett äldre hus tycker jag man tappar husets och rummens proportioner som ofta är väldigt noga avvägda och ger rätt känsla. En del hus är ju byggda så redan från början men då är huset anpassat efter det och det blir såklart lika svårt att i efterhand ändra till rum med innertak.

Men är man helt säker på att man vill ändra till att ha öppet upp i nock tycker jag inte egentligen det är fel att göra, det är lite samma som med en trädgård att det är en personlig sak och något man sköter efter eget tycke, inte efter andras åsikter :)

Tänkvärt! Tack för input!
 
I ett sommarhus kanske men bor man året runt så kommer man märka att all värme går upp i taket och man får ett kallt otrevligt rum istället för ett inbjudande ljust och luftigt som tänkt. Dessutom om det är ett äldre hus tycker jag man tappar husets och rummens proportioner som ofta är väldigt noga avvägda och ger rätt känsla. En del hus är ju byggda så redan från början men då är huset anpassat efter det och det blir såklart lika svårt att i efterhand ändra till rum med innertak.

Men är man helt säker på att man vill ändra till att ha öppet upp i nock tycker jag inte egentligen det är fel att göra, det är lite samma som med en trädgård att det är en personlig sak och något man sköter efter eget tycke, inte efter andras åsikter :)
Jag håller med, men vill gärna lägga till att den del som är öppen i nock, blir extremt svårstädad och svårunderhållen.

Finns det fönster, så blir de väldigt svåra att putsa, spindelvävar, damm är svårt att nå vid normal städning.

Och den dagen när man vill eller behöver måla och/eller tapetsera om, så är det ett jätteprojekt, istället för ett enkelt diy jobb.
 
Jag kan också tillägga, att "göra öppet i nock på befintliga (gamla) hus", är en modetrend, precis som man t.ex. på 1960-1970 talet skadade exteriören och försämrade funktionen på gamla hus genom att sätta in stora perspektivfönster "för att få utsikt".

Det blev inte bra med perspektivfönstren (de flesta är borta idag), och det blir sällan bra när man öppnar i nock.

Ofta så öppnas det i nock på relativt små hus, och det görs ofta i samband med inflyttning.
De där mindre äldre husen saknar ofta förvaringsutrymmen i någon större utsträckning, och de kattvindar eller mindre rum som försvinner vid öppnandet i nock, är jätteviktiga om man ska kunna bo bra i huset i längden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 041
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp