Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan också tillägga, att "göra öppet i nock på befintliga (gamla) hus", är en modetrend, precis som man t.ex. på 1960-1970 talet skadade exteriören och försämrade funktionen på gamla hus genom att sätta in stora perspektivfönster "för att få utsikt".

Det blev inte bra med perspektivfönstren (de flesta är borta idag), och det blir sällan bra när man öppnar i nock.
Det finns de som sätter in sådana även idag. Inte så långt härifrån "renoverades" ganska nyligen en fin gammal mangårdsbyggnad i handslaget fogat tegel där de högg upp väggen på ena långsidan på två ställen mot söder och satte in enorma panoramafönster. Tanken var säkert den fina utsikten över landskapet men bland det första som gjordes efter att det flyttade in folk var att sätta upp heltäckande lamellgardiner och de har varit stängda varenda gång jag åkt förbi hitintills så resultatet blev det motsatta, två fönster försvann istället. Jag förstår varför, det blev säkert som att bo i ett skyltfönster med fri insyn för alla som åkte förbi!
 
Vill även tillägga att när jag skrev att det oftast (ganska lätt) går att göra så förutsatte jag att takbjälkarna fick vara kvar, samt ev. bärande innerväggar. Vill man ta bort även dessa är det betydligt svårare eftersom själva takkonstruktionen måste ändras och även om det görs "fackmannamässigt" kan det leda till omfattande skador om man har otur. Sådana ingrepp förutsätter att den som gör det har såväl ingenjörskunskaper som gedigen erfarenhet av gamla hus och hur de är konstruerade.
 
60 kvm inglasad altan.
Screenshot_20201022-063819.jpg


Det är mycket altan det!
 
Alltså detta? Är inte det egentligen bara ett hus? Jag fattar inte om ägaren arrenderar stallet och tillhörande, eller om ägaren äger stallet men inte marken 🤔

https://www.svenskfast.se/hus/vastr...karra/hisings-karra/rodbo/rosbovagen-9/286405
Ja, det var verkligen klantigt skrivet!

Vad gäller?

Om man vill ha en hästgård, så är det rimligt att tro, att man vill ha hästar där.

Då är ju frågan om huruvida stallet med tillhörande mark antar jag, är uthyrt/utarrenderat till någon, och i så fall på vilken typ av villkor, kan det brytas enkelt vid ägarbyte?

Eller är det så att nuvarande ägaren har hästar och därför hyr/arrenderar ett stall med vidhängande mark, och i så fall om ägaren kan tänkas sig att hyra ut/arrendera ut, till den nya ägaren av fastigheten?

Det verkar ändå så, när man försöker tolka "fakta", som att nuvarande fastighetsägaren äger en del byggnader och anläggningar i form av stall m.m. på ofri grund.
Alltså att det är husägaren som hyr ett stall, en "hönsfarm" med mera.

Men då är det väl superviktigt att upplysa om hur de faktiska förhållandena ser ut?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 795
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp