Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Reservatet var ju jättefint och låta LS sköta markerna kunde jag leva med. Men att behöva ändra i föreskrifter för typ allt verkar jobbigt. Och dyrt. El lär väl kanske inte finnas runt knuten osv 🤪

(hade visst glömt att svara på detta innan)

Generellt tips: Håll er så långt borta från allt vad reservat och liknande hänsynsområden heter. Så värdelöst att äga nåt som bara kostar pengar och ger noll och inga rättigheter, staten bestämmer allt och hittar på nya regler att förhålla sig till. För att inte tala om att det plötsligt ska utökas och gärna på din egen mark som du äger och brukar. Dessutom vill ingen köpa det den dag du vill bli av med det. Just sayin :angel:
 
(hade visst glömt att svara på detta innan)

Generellt tips: Håll er så långt borta från allt vad reservat och liknande hänsynsområden heter. Så värdelöst att äga nåt som bara kostar pengar och ger noll och inga rättigheter, staten bestämmer allt och hittar på nya regler att förhålla sig till. För att inte tala om att det plötsligt ska utökas och gärna på din egen mark som du äger och brukar. Dessutom vill ingen köpa det den dag du vill bli av med det. Just sayin :angel:

Jag tänker att alla parter borde tjäna på att den typen av fastigheter hyrdes ut istället, med åtaganden i hyreskontraktet. Istället för att sälja och begränsa äganderätten till ett minimum.
 
(hade visst glömt att svara på detta innan)

Generellt tips: Håll er så långt borta från allt vad reservat och liknande hänsynsområden heter. Så värdelöst att äga nåt som bara kostar pengar och ger noll och inga rättigheter, staten bestämmer allt och hittar på nya regler att förhålla sig till. För att inte tala om att det plötsligt ska utökas och gärna på din egen mark som du äger och brukar. Dessutom vill ingen köpa det den dag du vill bli av med det. Just sayin :angel:

Det räcker fint att bokstavligt talat bo på kommunens källa till dricksvatten 😅
 
Jag tänker att alla parter borde tjäna på att den typen av fastigheter hyrdes ut istället, med åtaganden i hyreskontraktet. Istället för att sälja och begränsa äganderätten till ett minimum.

Absolut, men det förutsätter att fastigheten ägdes av den som påtvingade begränsningen från början. Tex när staten går in och säger att "nu ska vi göra ett reservat här" och marken är privatägd, är det att bakbinda äganderätten fullständigt.
 
Absolut, men det förutsätter att fastigheten ägdes av den som påtvingade begränsningen från början. Tex när staten går in och säger att "nu ska vi göra ett reservat här" och marken är privatägd, är det att bakbinda äganderätten fullständigt.

Ja, jag tänker att man borde erbjudas ersättning i sådana fall, som i sin tur bör undvikas om möjligt.
 
Ja, jag tänker att man borde erbjudas ersättning i sådana fall, som i sin tur bör undvikas om möjligt.

Håller med dig, men jag har högst personliga och dåliga erfarenheter av motsatsen. Därför råder jag precis alla jag känner att hålla sig så långt borta som möjligt från dylikt, och inte lockas till nåt som har med nån som helst begränsing i brukandet att göra eller som kan antas få det framöver.
 
Håller med dig, men jag har högst personliga och dåliga erfarenheter av motsatsen. Därför råder jag precis alla jag känner att hålla sig så långt borta som möjligt från dylikt, och inte lockas till nåt som har med nån som helst begränsing i brukandet att göra eller som kan antas få det framöver.
Det du tar upp är en klar nackdel, men det finns också fördelar.
 
På vilket sätt gagnar det mig? Jag mår ju inte bättre av att vara bakbunden bara för att andra sitter i samma båt.... eller vad menar du?
Det kanske inte är så kul om grannen får för sig att starta bilskrot, smälla upp ett fritidshusområde eller hundra andra mindre idylliska saker. Genom reservatet vet man att det inte kommer att inträffa utan områdets naturvärden kommer bevaras.
 
Det kanske inte är så kul om grannen får för sig att starta bilskrot, smälla upp ett fritidshusområde eller hundra andra mindre idylliska saker. Genom reservatet vet man att det inte kommer att inträffa utan områdets naturvärden kommer bevaras.

Ok. Då är jag med på vad du menar. Ja det är sant, men för egen del väger det inte upp nackdelarna i det aktuella fallet. Men nu ska jag sluta kapa tråden med min bitterhet i ämnet :angel:
 
Ok. Då är jag med på vad du menar. Ja det är sant, men för egen del väger det inte upp nackdelarna i det aktuella fallet. Men nu ska jag sluta kapa tråden med min bitterhet i ämnet :angel:
Vill bara säga att jag håller med i sak att det finns klara nackdelar med en fastighet som helt eller delvis omfattas av reservatsbestämmelser. Länsstyrelsen är långt ifrån alltid så vettiga som man skulle kunna önska.
 
Har börja roa mig på norska sidan finn.no... :angel: Fattar inte hur man ens kan vilja vara i Sverige längre, det måste vara det ekonomiska ;) :o

Tex detta:
https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=217791239
Väldigt fint läge, bortsett från avsaknaden av vattenutsikt då.

Men alltså.. ingen el, inget avlopp. Också lite kul att de inte verkar fatta skillnaden på inne- och utemöbler samt att toan även är både förråd och verkstad.. norrmän ;)
 
Väldigt fint läge, bortsett från avsaknaden av vattenutsikt då.

Men alltså.. ingen el, inget avlopp. Också lite kul att de inte verkar fatta skillnaden på inne- och utemöbler samt att toan även är både förråd och verkstad.. norrmän ;)

Jag tänker att ju mindre som kan krångla desto bättre :angel: 😅 Är ju bara en stuga, inget permanentboende. Hittade ett annat fint ställe, med en annan fin prislapp :cautious: https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=218624613
 
Det här tycker jag vore en fin hästgård att ha, precis vid foten av Stenshuvud i Skåne. Men den lär bli dyyr misstänker jag :(

https://www.hemnet.se/bostad/villa-...ishamns-kommun-rorumsstrandsvagen-17-17177457

23e7878f03cc9e00d19b5aad5ef8adb8.jpg
Det gick dyrt 17,5 miljoner, till salu igen men nu för 23,5 miljoner. Läste precis den här artikeln i Expressen om huset som tydligen ägdes av en filmskådesplare:

https://www.expressen.se/kvp/noje/filmstjarnans-skanska-lyxgard-till-salu-igen/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 061
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 499
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp