Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påkostat är verkligen ordet för detta :o

Älskar poolen inne samt duschen+badkaret i vita badrummet. Köket var också fint. Hade lätt kunnat bo där men priset var ju lite saftigt.. :D

Roligt att det är både påkostat men ändå inte helt sönderrenoverat. Ngn har ändå renoverat med viss finess och känsla för originaldetaljer!

Denna hade inte heller varit helt fel att renovera varsamt (vackra ytskikt och de flesta originaldetaljerna på plats, men kök och badrum behöver ju minst sagt ett ansiktslyft). Garanterat ngn gamling som bott där i all evighet.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-vasastan-stockholms-kommun-vidargatan-4-16242498
 
Roligt att det är både påkostat men ändå inte helt sönderrenoverat. Ngn har ändå renoverat med viss finess och känsla för originaldetaljer!

Denna hade inte heller varit helt fel att renovera varsamt (vackra ytskikt och de flesta originaldetaljerna på plats, men kök och badrum behöver ju minst sagt ett ansiktslyft). Garanterat ngn gamling som bott där i all evighet.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-vasastan-stockholms-kommun-vidargatan-4-16242498
Lite knepig fördelning av rum, jag skulle ha gjort köket större, och badrummen känns märkligt små, men ja det finns potential! :love:
 
Lite knepig fördelning av rum, jag skulle ha gjort köket större, och badrummen känns märkligt små, men ja det finns potential! :love:

Badrummen är alltid små i äldre lägenheter då det inte fanns toalett/badrum inne när de byggdes. Köken är små för det är ”arbetskök”, man åt i matsalen. Som du ser på planlösningen är den klassisk med köksingång. Typiskt sekelskifte 1800-1900. Inte märkligt alls!
 
Badrummen är alltid små i äldre lägenheter då det inte fanns toalett/badrum inne när de byggdes. Köken är små för det är ”arbetskök”, man åt i matsalen. Som du ser på planlösningen är den klassisk med köksingång. Typiskt sekelskifte 1800-1900. Inte märkligt alls!
Jo det förstår jag men när man ändå har gjort nya badrum så är det lite märkligt att inte göra dem mer användar vänliga. ;) på planritningen ser köket avdelat ut och man har försökt göra ett extra rum.
 
Roligt att det är både påkostat men ändå inte helt sönderrenoverat. Ngn har ändå renoverat med viss finess och känsla för originaldetaljer!

Denna hade inte heller varit helt fel att renovera varsamt (vackra ytskikt och de flesta originaldetaljerna på plats, men kök och badrum behöver ju minst sagt ett ansiktslyft). Garanterat ngn gamling som bott där i all evighet.

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-vasastan-stockholms-kommun-vidargatan-4-16242498
Jag ser inget fel på köket även om det är äldre utom möjligen golvet kanske och badrummen ser nygjorda ut?
 
Golvet och köksluckorna! Luckorna är senfunkis (?) och kaklet/fläkten är kaoz. Infällda kryddhyllan i teak känns inte i synk med resten av läggan. Ugnen nån slags 90-tals plastig historia men trevligt med gas iofs
Luckorna är funkis vid diskbänken men äldre på andra sidan, kanske original från när huset byggdes? Fläkten och kryddhyllan håller jag med om och golvet. Så ett ansiktslyft som du skrev blir det förstås om man ändrar det och lite andra småsaker. Men själva stilen på köket tycker jag om.
 
Jag blir alltid så fascinerad över såna här hus. Massor av rum, men ganska få sovrum. Förstår inte riktigt tänket.

Umgänge/representation tror jag är vad folk hade i åtanke. Matsal, sal, bibliotek/umgängesrum? Ofta i fil. Öppnade upp för div festligheter. Barn delade ofta sovrum. Större lägenheter/våningar hade sovrum i fil med åtkomst från serveringsgång. Ofta ”pigkammare” i avslutning till köket/köksingången.
 
Umgänge/representation tror jag är vad folk hade i åtanke. Matsal, sal, bibliotek/umgängesrum? Ofta i fil. Öppnade upp för div festligheter. Barn delade ofta sovrum. Större lägenheter/våningar hade sovrum i fil med åtkomst från serveringsgång. Ofta ”pigkammare” i avslutning till köket/köksingången.
Men delade de sovrum tills de flyttade hemifrån? Måste ju ha varit rika människor. Samma i lägenheten du länkade till.
 
Umgänge/representation tror jag är vad folk hade i åtanke. Matsal, sal, bibliotek/umgängesrum? Ofta i fil. Öppnade upp för div festligheter. Barn delade ofta sovrum. Större lägenheter/våningar hade sovrum i fil med åtkomst från serveringsgång. Ofta ”pigkammare” i avslutning till köket/köksingången.
Eller jag kanske misstolkat rumsfördelningen lite i lägenheten. Det jag tänkte var rader av umgängesrum kanske delvis var sovrum.
 
Så kan det säkert vara, men eftersom de ligger i fil tänkte jag mig att de flesta rummen var olika typer av umgängesrum, eller typ matsal, salong, bibliotek osv.
Ett rum enbart använt som bibliotek tror jag inte det var plats till. Jag tror det var ett sovrum för paret och ett för större barn, de med kakelugnar, och sedan ett kombinerat förvaringsrum och sovrum för jungfrun intill köket. Du ser att det är enklare brädgolv i sovrummen men stavparkett i matsal och sällskapsrum och det är också en bredare skjutdörr mellan de två rummen. Sällskapsrummet, hörnrummet, kan nog även haft bokhyllor och skrivbord.

Så tror jag lägenheten kan ha använts.
 
Ett rum enbart använt som bibliotek tror jag inte det var plats till. Jag tror det var ett sovrum för paret och ett för större barn, de med kakelugnar, och sedan ett kombinerat förvaringsrum och sovrum för jungfrun intill köket. Du ser att det är enklare brädgolv i sovrummen men stavparkett i matsal och sällskapsrum och det är också en bredare skjutdörr mellan de två rummen. Sällskapsrummet, hörnrummet, kan nog även haft bokhyllor och skrivbord.

Så tror jag lägenheten kan ha använts.
Kollade in golven och det verkar ju rimligt att det var på det sättet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 771
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp