Spännande o intressanta hus till salu

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mycket fint :) ! Jag blev först lite besviken när jag började titta på bilderna från insidan, för jag trodde att allt skulle gå i grått och vitt, men helt plötsligt dök det ju upp lite färgglada vackra tapeter också.... Kakelugnen med rosa blommor var otroligt söt :) !

Ja, den blev jag kär i. Jag har aldrig sett någon med ett sådant mönster.
 
Sånt här tycker jag är spännande på sitt sätt.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/fritidshus_borskankes_mot_bortforsling/85384388

Någon försöker alltså skänka bort ett hus, där mottagaren ska ta med sig allt (varenda bräda, spik och sten), utom grunden och dessutom städa av tomten från rivningsrester...

Antagligen för att slippa besväret och kostnaderna för rivning, sortering av avfall, bortforsling, och eventuella kostnader på återvinningsanläggnigen.

Finns det verkligen någon som hoppar på det här?
Är det rivningsrester från sådana här "gåvor", som sedan hamnar i skog och mark?

Mycket går ju sönder när det ska plockas ner, och det är fasansfullt jobbigt och tidskrävande att demontera ett hus "försiktigt", så att det mesta går att återanvända.
 
Sånt här tycker jag är spännande på sitt sätt.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/fritidshus_borskankes_mot_bortforsling/85384388

Någon försöker alltså skänka bort ett hus, där mottagaren ska ta med sig allt (varenda bräda, spik och sten), utom grunden och dessutom städa av tomten från rivningsrester...

Antagligen för att slippa besväret och kostnaderna för rivning, sortering av avfall, bortforsling, och eventuella kostnader på återvinningsanläggnigen.

Finns det verkligen någon som hoppar på det här?
Är det rivningsrester från sådana här "gåvor", som sedan hamnar i skog och mark?

Mycket går ju sönder när det ska plockas ner, och det är fasansfullt jobbigt och tidskrävande att demontera ett hus "försiktigt", så att det mesta går att återanvända.
Det där såg svårflyttat ut! Pappa plockade ner en timmerkåk stock för stock och satte upp igen. Men nerplockning och märkning tog tid, för att inte tala om att bygga upp. ;)
Mindre hus som står på plintar kan man lyfta och köra på trailer.
 
Sånt här tycker jag är spännande på sitt sätt.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/fritidshus_borskankes_mot_bortforsling/85384388

Någon försöker alltså skänka bort ett hus, där mottagaren ska ta med sig allt (varenda bräda, spik och sten), utom grunden och dessutom städa av tomten från rivningsrester...

Antagligen för att slippa besväret och kostnaderna för rivning, sortering av avfall, bortforsling, och eventuella kostnader på återvinningsanläggnigen.

Finns det verkligen någon som hoppar på det här?
Är det rivningsrester från sådana här "gåvor", som sedan hamnar i skog och mark?

Mycket går ju sönder när det ska plockas ner, och det är fasansfullt jobbigt och tidskrävande att demontera ett hus "försiktigt", så att det mesta går att återanvända.
Min kollegas man "sålde" ett mindre timmerhus så. Han har eget åkeri så körde ner det till Stockholmstrakten här ifrån Hälsingland där köparen då betalade för transporten så att säga. Så jo visst finns det :)
 
Min kollegas man "sålde" ett mindre timmerhus så. Han har eget åkeri så körde ner det till Stockholmstrakten här ifrån Hälsingland där köparen då betalade för transporten så att säga. Så jo visst finns det :)
Poängen är att det där INTE är ett timmerhus.

Att flytta timmerhus, som ju är som gigantiska pussel (för att göra en förenklad liknelse) är förhållandevis etablerat. Det kräver noggrann uppmärkning och viss kunskap för bli ett bra slutresultat.

Bygget i länken är ett regelverkshus byggt på 1930-talet. Ska det rivas planka för planka, regel för regel, så att materialet blir återanvändbart, så har man ett jättejobb framför sig.

Att ta till vara vissa inredningsdetaljer, vissa snickerier, eller att dörrar och fönster kan återanvändas, är ett enkelt jobb, jämfört med att försöka återanvända hela huset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 773
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 053
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp