Spännande utflyktsmål i Värmland

I Degerfors finns Sveafallen. Där är det trevligt att traska runt. Inget storslaget men mysigt om det finns tid. Nu ligger det visserligen i Örebro län men inte så långt bort från Kristinehamn.
 
Stannar ni ändå till i Fengerfors kan ni ju passa på att besöka gruvorna där med, vid Fröskog tror jag att dem är. Finns bland annat en slinga där på ca tre km där man kan gå in i några gruvor och upp på berget. Fint ställe att promenera på i övrigt med.
 
Högbergsfältet i Persberg

E96CB835-33FE-4A77-9457-A719FE35C5B5.jpeg
 
I Degerfors finns Sveafallen. Där är det trevligt att traska runt. Inget storslaget men mysigt om det finns tid. Nu ligger det visserligen i Örebro län men inte så långt bort från Kristinehamn.
När man ändå är i Degerfors finns även Fasaskogen, med olika vandringsleder och fint att titta på!

Och så finns limstensgruvorna i Mullhyttan, ca 3 mil från Degerfors. Nu är jag en bit från Värmland, men de är riktigt coola tyckte vi!

Sambon hälsar att en stadsvandring i Kristinehamn kan vara trevligt också, tror det kan finnas gudiade turer också!
 
Du har ju Håverud akvedukt utanför Mellerud, sluss och glaskonst.
Vilket ställe, tack för tipset!


I Degerfors finns Sveafallen. Där är det trevligt att traska runt. Inget storslaget men mysigt om det finns tid. Nu ligger det visserligen i Örebro län men inte så långt bort från Kristinehamn.
Äsch, är det bara inom rimligt köravstånd spelar det mindre roll i vilket län det är. Det ser absolut intresseant ut!


Stannar ni ändå till i Fengerfors kan ni ju passa på att besöka gruvorna där med, vid Fröskog tror jag att dem är. Finns bland annat en slinga där på ca tre km där man kan gå in i några gruvor och upp på berget. Fint ställe att promenera på i övrigt med.
Det har stått högst på min önskelista sedan förra sommaren när en instagrammare jag följer postade bilder därifrån :D


Helt klart ett måste, tack :) Och vilken fin bild, väldigt effektfullt med höstlöven på marken!


Kolla in diabasbrottet på Hunneberg, Vargön. Det är inte så lång promenad dit, max 2-3 km. Det finns även flera grottor på hunneberg. Diabasbrottet
https://maps.app.goo.gl/R5j6CPT9D7uKN3uN8


http://vardagsturen.blogspot.com/2014/09/grottor-vid-hunnebergs-fot-vastra-tunhem.html?m=1
Vilket ställe, tusen tack för tipset!
 
När man ändå är i Degerfors finns även Fasaskogen, med olika vandringsleder och fint att titta på!

Och så finns limstensgruvorna i Mullhyttan, ca 3 mil från Degerfors. Nu är jag en bit från Värmland, men de är riktigt coola tyckte vi!

Sambon hälsar att en stadsvandring i Kristinehamn kan vara trevligt också, tror det kan finnas gudiade turer också!

Jättebra tips, tack! Det gör som sagt inte så mycket om tipsen inte hamnar rätt i Värmland. Vi ska ju både dit och hem liksom :p
 
Alltså tusen tack för alla fina förslag hörrni!

Nu är vi hemma igen, allt som allt var vi borta ons-lör och hann ändå se en hel del. Jag hade kunnat bosätta mig på Not Quite, det var verkligen helt jäkla fantastiskt där :love: Långban var också helt otroligt, vi gick runt i flera timmar och jag tyckte utställningen om gruvnäring och e-skrot var fantastiskt intressant. När vi besökte Högbergsfältet hamnade vi mitt i ett stort åskoväder och flera skyfall, det gjorde minst sagt atmosfären i gruvgången än mer dramatisk.

Vi har åkt mycket bil och insupit landskapet, jag är helt förälskad i skogspartierna mellan Hagfors och Torsby. En natt sov vi inne i Arvika, en väldigt gullig stad som kändes märkligt lik stan vi bor i här i söder. På det stora hela har jag förvånats över att det varit relativt lågt besökstryck på så gott som alla platser vi varit på, åtminstone i förhållande till mängden husbilar som cirkulerat i trakterna :D

Vi körde genom Dalsland på hemvägen och får väl erkänna att vi snurrade runt en sväng i Håverud men fick snabbt klåda, där var det mer folk än en solig dag på Disneyland och efter några dagars intensivt sight-seeande fick det räcka med att sätta Håverud på att-göra-listan till nästa Dalslandsturné.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp