Spänning i foten vid ridning

Kudden0

Trådstartare
Hej! Jag behöver all hjälp och tips jag kan få!
Jag har börjat märka att jag får väldigt ont i min högra fot när jag rider,Efter kanske 20-30 minuter? Det är väldigt svårt att rida för det gör så sjukt ont och jag ignorerar oftast detta men jag tog upp det med min ridlärare häromdagen hon sa att det kan bero på att jag spänner mig,Vilket jag själv tror är problemet.Jag vet inte hur jag ska göra för att undvika att spänna mig i foten? Jag rider 2 gånger i veckan på 2 olika stall,Det ena stallet är vi bara 4 så jag brukar få rida utan stigbyglar där men inte på det andra stället.Behöver verkligen hjälp och tips för hur jag ska kunna jobba bort det!
 
Hej! Jag behöver all hjälp och tips jag kan få!
Jag har börjat märka att jag får väldigt ont i min högra fot när jag rider,Efter kanske 20-30 minuter? Det är väldigt svårt att rida för det gör så sjukt ont och jag ignorerar oftast detta men jag tog upp det med min ridlärare häromdagen hon sa att det kan bero på att jag spänner mig,Vilket jag själv tror är problemet.Jag vet inte hur jag ska göra för att undvika att spänna mig i foten? Jag rider 2 gånger i veckan på 2 olika stall,Det ena stallet är vi bara 4 så jag brukar få rida utan stigbyglar där men inte på det andra stället.Behöver verkligen hjälp och tips för hur jag ska kunna jobba bort det!
Jag har med egna stigbyglar och stigläder, stigbyglarna är med flex, så de är böjbara, Får knappt ont längre. Värt och testa såna kanske.
 
Jag har också haft en del problem med det. I min fot är det främst i ankeln, men om jag rider i stigbyglar med för smal fotplatta så ont även under foten. Mitt problem är att jag inte sitter helt rakt i sadeln. Sitter rakt i skritt, men vid lättridning sätter jag mig inte helt mitt i sadeln (jobbar på det dock!). Och detta blir alltid värre när jag spänner mig, trots att jag inte tycker att jag spänner mig just då utan märker först efteråt när jag får ont eller när jag spänner av igen. Jag personligen ”spjärnar” med låren i detta fallet.
 
Jag får ont om jag försöker hålla fötterna rakt frammåt (som man ju ska). Men jag har fötter som står åt sidorna, typ charlie chappling, så det blir en onaturligt ställning för mig. Nu rider jag privat så det är ingen som påpekar hur jag ska ha mina fötter, så jag låter den peka lite utåt för att slippa få ont. Ena foten är mer sned än den andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 760
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 283
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp