spagettiarmar?!

timme

Trådstartare
hej alltså när jag rider min travarherre i skogen så är det svårt att få honom att gå lugnt och sansat(inte fläng rättare sagt)utan att jag få riktigt sega spagettiarmar dte gör så ont:cry:han hänger i munnen och bara luffsar på som en stor kluns,snubblar och är framtung.
jag rider på ett tredelat bett med fasta ringar(funkar jättebra i padd)
har haft hack i skogen ett par gånger men jag har en känsla av att dte kanske är för skarpt?!:ooch vill helst inte betsla upp.men vill ju inte soitta och dra livet ur mina armar samt hästens mun:cry:
kan oxå tillägga att jag har dagligen ryggsmärtor(ömhet)som i perioder går över i ryggsmärta som hindrar mig från att röra mig.samt att jag har ont i axlar,armar,ben osv(ska påbörja utredning utav detta)
men som sagt efter bara 1 minut har jag så ont i hela kroppen när jag ridit en bit i trav och han bara slänger ju iväg och dte blir bara fläng utav att.
vad ska jag göra?väldigt tacksam för hjälp!:)då jag har väldigt ont utav detta och inte vill sitta och slita i hästen dessutom:eek:
 
Sv: spagettiarmar?!

Men du har ju själv svarat på en nästan identiskt fråga i en annan tråd (skarpare bett) där du håller med om att " mer dressyr för ett bra tränare kommer garanterat göra slut på problemen"
 
Sv: spagettiarmar?!

ja det står jag kvar med!men
jag kanske inte formulerade mig så tydligt jag tycker personligen att dressyr är enda hjälpen mot hästen men jag menade mer för mig(att jag har så pass ont)att han funkar ju på hack men jag undrade om dte va för skarpt.att bara rida på ute i skogen med sikte mot det vanliga bettet.
jag menar inte att sätta på skarpare bett för hästen utan för att jag inte orkar hålla honom.
menade om ni hade något bra tips för att få honom lugnare med nån övning t ex.
undrade som sagt om det va ett alternativ med hack pga att jag har så pass ont.
nu blev det lite slarvigt skrivet men hoppas du förtår endå:)
 
Sv: spagettiarmar?!

men om du har såpass ont så ska du kanske inte rida? Det får ju inte bli så att din smärta går ut över hästen, iform av tex skarpare betsling?
 
Sv: spagettiarmar?!

Vad händer om du rider på långa tyglar då? Eller är det bara i traven han är svår?

Våra travare blir stressiga när vi sitter och håller dem på tyglarna men med långa så går de lugnt och stabilt.
Vi har tredelat och rakt bett utan problem, och de vill gärna springa om de får men lyssnar ändå.
 
Sv: spagettiarmar?!

Aktivera honom, så han tänker på annat än flänga. Uppenbarligen ger han inte ett ruttet lingon för dig när vi är ute.
Ta det försiktigt med hästens mun/nosrygg! Jag tycker inte att det är någon bra lösning att betsla upp, det är bara att skjuta problemet framför sig.
Gör något annat än att hänga som en tokig i tyglarna så ska du se att det blir trevligare för alla inblandade. Rid med ben och säte, inte tyglar.
 
Sv: spagettiarmar?!

Prova läng på tyglarna. Travare tar gärna och mycket stöd i munnen om de erbjuds detta, och då blir det lätt ånglok av dom. Ger man efter brukar de bli betydligt lugnare, och det gäller både när man rider och kör.
Jag vet ju inte hur länge din häst har varit ridhäst, men man får inte glömma att det som är snabb fart och tungt stöd i handen för dig, kan vara en helt vanlig motionstur för en travhäst. Och vissa är hetare än andra. Men varför inte skritta ute i skogen, lär honom ordentliga halter, halvhalter, lär honom att ta vikthjälperna och gå undan för skänkeln åt olika håll. Man måste försöka komma ifrån tygelridningen med travarna.
 
Sv: spagettiarmar?!

övergångar övergångar övergångar!
skritta 10 steg, trava fem, ned till skritt - skritta 20 steg, trava 10 steg, ned till skritt igen, gör halt osv osv.

Rid serpentiner över vägen, rid ut bland stock o sten o mossa där hästen tvingas se sig för. Rid volter runt träden eller bara mitt på vägen - dvs AKTIVERA hästen! Många rider bara rakt fram längs en rak väg och rider i samma tempo vilket gör att hästen får alla chanser i världen att ladda järnet. Få hästen att TÄNKA!
 
Sv: spagettiarmar?!

okej tack för alla tips!
jag gör väldigt mycket offroads osv redan och vänder mellan träd och grejjar.
men ska försöka kämpa på med era tips:)
 
Sv: spagettiarmar?!

Rid serpentiner över vägen, rid ut bland stock o sten o mossa där hästen tvingas se sig för. Rid volter runt träden eller bara mitt på vägen - dvs AKTIVERA hästen! Många rider bara rakt fram längs en rak väg och rider i samma tempo vilket gör att hästen får alla chanser i världen att ladda järnet. Få hästen att TÄNKA!

:bow::bow:

Varför inte ta och skippa traven ett tag och bara fokusera på att klättra, serpentina, offroada osv?
Skönt både för din rygg och hästens mun-

Lycka till!:)
 
Sv: spagettiarmar?!

red ute i skogen idag och det gick rätt bra:)
blev lite övergångar osv på hemvägen lyssnar han ingenting men gick hyffsat bra då med:laugh:
tar 15år att få honom att sakta av:p
 
Sv: spagettiarmar?!

kl.

Förstår inte varför ni tycker det är så hemskt att tillfälligt betsla upp?
Är det bättre att hänga och slita i munnen på hästen för att den ska stanna?
 
Sv: spagettiarmar?!

va därför jag undrade om hack ett tag framöver för jag vill ju inte slita honom i munnen men jag kör på med dom betten jag har
 
Sv: spagettiarmar?!

Alla hästar funkar inte på alla bett, så är det.
Så låna ett och prova, men det behöver ju inte funka.

Bett blir ju vad man gör det till, ett tränsbett är inte heller så milt om handen är hård och blir dragandes.
 
Sv: spagettiarmar?!

Har du provat att länga på tyglarna så att han inte har något att hänga i? Gör även i skogen (kanske du redan gör, bortse isf detta) volter, halter, tempoväxlingar, ryggningar, serpentiner, fram och bakdelsvändningar osv. Jag tror att ni behöver en tränare som hjälper er att göra halterna med sätet och inte genom tyglarna, då spar du axlarna mm.
Om hästen är snubblig och framtung kanske du kan gå över mer stockar och pinnar så han får lyfta på benen, tänka och komma på att han måste använda rygg och bakben.

Jag tycker inte att ni ska betsla upp till något skarpare, även om det är handen som bestämmer styrkan, för det kommer fortfarande inte att lösa problemet. Jag är inget fan när det gäller hackamore, men det finns det ju olika meningar om. Jag skulle inte rekommendera hack när problemet är att hästen hänger sig i dina händer. Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 779
Senast: Nirvana
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 098
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 181
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp