Bukefalos 28 år!

Spalding och Wellington?

Rumpnissen

Trådstartare
Har nu två dressyrsadlar hemma på prov. Hästen var skogstokig på provningen så jag fick ta hem de två som verkade ligga någorlunda okej på henne.

De jag har hemma är alltså en Spalding ( har aldrig hört talas om märket förut) och en Wellington. Wellington vet jag lite om, men inte speciellt mycket.

Vad vet ni om dessa sadlar? För- och nackdelar? Sådant som jag ska ta in i övervägningen menar jag. :idea:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Hade en Spalding för några sedan (begagnad),men den var för böjd till mina rakryggade hästar.
Annars var det mkt trevlig kvalite i både läder och hantverk och skön att rida i.en stallkompis köpte den av mig och hon bara älskar den:bump:
Har även haft Wellington och Edinburgh mkt trevliga bägge två.
Tyckte nog de var ett snäpp bättre än Spaldingen,men jag hade dem ej samtidigt!
Båda är bra köp om de passar!
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jag gillar Spaldingen bättre, känner mig lite låst i Wellingtonen. På min häst ligger Spaldingen möjligtvis snäppet bättre, för den är rakare i bomen än Wellingtonen.

Den Wellington jag har hemma nu är begagnad och de ska ha 13900 för den. Tycker det låter hutlöst, även om den har många år kvar så är den ganska välanvänd. Men skulle jag ändå tycka bättre om den kan man ju bara köpa en annan. :angel:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Har nu två dressyrsadlar hemma på prov. Hästen var skogstokig på provningen så jag fick ta hem de två som verkade ligga någorlunda okej på henne.

De jag har hemma är alltså en Spalding ( har aldrig hört talas om märket förut) och en Wellington. Wellington vet jag lite om, men inte speciellt mycket.

Vad vet ni om dessa sadlar? För- och nackdelar? Sådant som jag ska ta in i övervägningen menar jag. :idea:

ja har en wellington greenline o jag bara älskar den....

provridit wellington o den har väl kännts så där.plus att den inte låg bra på hästen...

men det låter som wellingtonen va dyr? hur gammal är den?
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jag vet inte. Men välanvänd. Skulle tippa på att den äe 5-6 år gamal, MINST. Inget fel på den eller så, inga repor. Men det syns ju i lädret att den är välanvänd.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Vilken tycker hästen bäst om då? (helt bortsett från hur de ligger)


Jag skulle alltid välja den hästen trivs bäst i. Så om det inte är så att den tycker Wellingtonen är bättre så är det väl eg. inte så mkt att fundera på? Med din beskrivning skulle jag enb välja W om det vore så att hästen klart fördedrar den. Inte annars. Priset lät ju dessutom att vara ett rejält fantasipris om den inte var i nyskick!
 
Sv: Spalding och Wellington?

Hästen verkar inte göra någon skillnad faktiskt. Men Wellingtonen är ju något svängdare så jag tror i det långa loppet är nog ändå Spaldingen bäst. Idag red jag inte alls i Wellingtonen, men hon gick helt okej med Spaldingen. Ska prova Wellington på söndag.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jag gillar Spaldingen bättre, känner mig lite låst i Wellingtonen. På min häst ligger Spaldingen möjligtvis snäppet bättre, för den är rakare i bomen än Wellingtonen.

Den Wellington jag har hemma nu är begagnad och de ska ha 13900 för den. Tycker det låter hutlöst, även om den har många år kvar så är den ganska välanvänd. Men skulle jag ändå tycka bättre om den kan man ju bara köpa en annan. :angel:

När jag letade sadel var det en försäljare som pratade sej varm för spaldingen men jag gillade den inte. Enligt henne var det underskattade toppensadlar....Så det kanske stämmer.

Edinburgh Wellington o vad de heter är väl samma ungefär och finns ofta till salu så är den inte superfräsch borde du kunna pruta

Jag såg tex en för 12.000 som var mycket mycket fin såg nästan ny ut (Wellington) Jag valde sen en annan i alla fall, Men Wellingtonen var skön och snygg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spalding och Wellington?

Ja, jag har sett att det finns massa Wellingtonar till salu, så det lär ju inte vara svårt. Rider i en Edinbrygh i mellan åt och gillar den INTE. Visst sitter jag bra men känner mig väldigt låst, tycker det är hårda sadlar...
 
Sv: Spalding och Wellington?

Har allt för mig att Eddingburgh och Wellingtonsadlarna är samma bara att de heter olika i olika länder..
De har iaf. rättså svängda bommar.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Hittade en Spalding Finesse dr. ny för 11700:- reades nu ut för7350:-
Vill du veta vart så hör av dig, de marknadsför märket:angel:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Arma sadelutprovare/försäljare...
Vi är fler som är där och provar ut sadlar och sedan köper på annan plats pga priset. :smirk:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jag gillar Spalding Chapman mer faktiskt... Tycker de är snäppet bättre än Wellington... Men ta den som passar hästen, båda är ju kvalitetssadlar.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Delvis knapplån

Det är ju samma tillverkare, men vet inte hur mycket som skiljer. Den Edinburgh jag brukar rida i är en 17" och denna Wellington jag har hemma nu är en 17½"...

Vad jag förstår så heter modellen på Spaldingen Brittanica, säger det er något?

Upptäckte även i torsdags att överlag så är 17" för små för mig, inte en ända satt jag bra i i torsdags. De två jag har med mig hem är 17½". Jag har 28/32 i jeansstorlek... Jag kommer antingen inte ner i dem eller så hamnar skänkeln på tok för långt bak...
 
Sv: Spalding och Wellington?

Fasst just den här Wellingtonen säljs ju av privatperson genom butiken. Sadelutprovaren har ju inte med det priset att göra... Men man måste ju få vara lite medveten. :idea:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Är sadlen djup så behöver du nog ibland tom. upp en hel tum i storl. för att komma ner rätt!
Sadlen jag hittad fanns på Sha**man denna vara ifs. bara en 16tum men tänkte mer på priset då den var helt ny så ska man ju inte behöva bet. skjortan för en beg.:idea:
 
Sv: Spalding och Wellington?

Men när man åker till en utprovare så är det ju inte samma sak som om man lovar att köpa ifrån den personen eller;)
Jag gjorde klart redan innan vi åkte dit att jag bara vill veta vilka sadlar som passar min häst och var troligen inte intr. av att köpa just då, då jag var mest inne på en beg. sadel!! :)
 
Sv: Spalding och Wellington?

16" kommer absolut inte fungera. Ingen möjlighet i världen. ;) Spaldingen på HF är också ny iof men bra mycket dyrare.
 
Sv: Spalding och Wellington?

Jag ville ju gärna hitta något begagnat eftersom plånboken är i tunnaste laget för tillfället, men det gick tyvärr inte vägen...
 
Sv: Spalding och Wellington?

köper du en wellington(windsor) i danmark kostar den mellan 7000-10000 och i antagligen bättre skick :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 219
Senast: MJLee
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 456
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 559
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp