Spam eller virus?

MissFideli

Trådstartare
Rätt ofta dyker det upp den här typen av inlägg i Facebook-grupper. Men är de spam eller virus? Om man klickar på länken, är man körd då? Eller är det bara clickbait?
Screenshot_20200110-101347_Facebook.jpg
 
Beror på hur ofta du ser den "artikeln" är det en gång skulle jag varken kalla det spam eller virus.
Virus är ju ett skadligt program som sprider sig genom att lägga en kopia av en kod i ett program, och därmed körs koden när det programmet körs.
Spam är ju typ bedrägeriförsök eller oönskad reklam. Eller att man skriver samma sak om och om igen i ett kommentarsfält.
 
Beror på hur ofta du ser den "artikeln" är det en gång skulle jag varken kalla det spam eller virus.
Virus är ju ett skadligt program som sprider sig genom att lägga en kopia av en kod i ett program, och därmed körs koden när det programmet körs.
Spam är ju typ bedrägeriförsök eller oönskad reklam. Eller att man skriver samma sak om och om igen i ett kommentarsfält.

Du är inte med i några facebookgrupper märker jag ;) De här postas relativt ofta, alltid samma upplägg och en kommentar under med länken igen. Kontona verkar oftast vara fejk eller hackade, men eftersom dessa utesluts ur gruppen så kan ju samma "person" inte posta igen.
 
Spam skulle jag kalla det, men inget har hänt mig de få gånger jag klickat på länken.

Jag har också klickat nån gång och tagit det som spam, men så finns det folk som hojtar att man absolut inte får klicka på länken för att det är ett virus.
 
Bilderna finns i en IKEA-hack gällande en säng. Så de är mest troligt snodda därifrån. Med andra ord, hon fick en säng av sin make :cool:

Min första reaktion blev "Åhå, det kanske var lite smart att göra en sängstomme med fack", men efter att ha tittat på de första två plankorna som sitter där så lär jag försöka hitta på en bild på hur det blev :D
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har fått ett mail om att facebook mottagit en begäran om att återställa mitt lösenord, och en kod i mailet. Jag har ju som ni kanske kan...
Svar
12
· Visningar
528
Senast: tgd
·
Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
705
Senast: 95johsv
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 345
Senast: cili
·
IT & mobiler Snälla, säg att det finns ett sätt att inaktivera den här enormt irriterande funktionen? Jag får fler sådana inlägg än vanliga från...
Svar
10
· Visningar
1 438
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp