Spån i stallgång?

Beppo

Trådstartare
Jag och en kopmis har funderat att lägga spån i stallgången. stallgången som den är nu är väldigt slät och hästarna halkar lätt.

Ni som har spån i era stallgångar...För/nackdelar. hur gör ni för att spånet ska bli så kompakt som möjligt?

Alla tips och råd tas tacksamt emot!

B

blondi3958

Tänkte jag sno din fråga lite ;)
Vad är bäst?
Spån eller sand???

Hur får man det till packat så hästen inte går igenom och halkar?
Är det bara att vattna och trampa till det eller?

Hur tjockt bör man ha?

B

blondi3958

när man mockar hamnar ju lite skit utanför skottkärran ibland.
Blir det inte lite äckligt efter ett tag?

Beppo

Trådstartare
Hur länge brukar det hålla sig? måste man fylla på spån eftersom...tar ni bort all spån efter ett tag och har in nytt?

B

blondi3958

jo det fattar jag, men man kan ju inte få upp precis all skit!

Du frågade vad som är bäst: spån eller sand?
Så jag gav svaret: halm!

Tycker helt enkelt att det är det bästa att ha på golvet i stallgången. Vi kommer att ha det för 6:e året (tror jag det blir) i vinter.

LIA

Inte då. Vi lägger ut kakor med c:a decimetertjocklek, som ett klinkersgolv, och sedan knallar hästarna omkring på det och mosar ihop.
Det blir tyst, rent, ljust och trevligt. Dessutom skyddas golvet mot broddslitage. Sedan, på senvåren, kan man flytta in halmen som strö i boxarna. Inget spill, mao!

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 005
Senast: MayGrace
·
Övr. Katt Jag har funderat på något miljövänligare än kattsand till katterna, och när vi var ute och handlade hittade vi en låda med gallergolv...
Svar
19
· Visningar
1 054
Senast: MJLee
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
2 418
Senast: Lavinia
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 049
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #9
  • Kattbilder #8