Spån i transporten?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag är nyfiken, då jag sett att vissa har spån i sina transporter. Varför?

Är det för att suga upp eventuellt kiss eller är det någon annan tanke bakom? :confused:
 
Sv: Spån i transporten?

Är det lätt att städa ur spånet sen då, om man måste ha det en gång för att resan är/var över 5 mil? För oftast är det ju sådana där räfflade gummimattor i släpen och ska man då fylla med spån så det blir slätt så fastnar lite i räfflorna.
 
Sv: Spån i transporten?

Räfflorna är absolut inga problem, bara att sopa ut i riktningen. Själv krattar jag ut det mesta, och sopar det sista. Det som är trist är helgjutet gummigolv, där får man spola ut det. Men vi låter det ligga och mockar bara ut det skitiga.
 
Sv: Spån i transporten?

jag har haft halmpellets för det mesta, flyger det strö ut när man lastar ut så ser det inte lika skräpigt ut som vitt spån. + bryts ner snabbare.

men brukar inte ha ngt om vi inte är iväg på terrängträning, tävling eller liknande då hästen brukar bli kissig på hemvägen. är jobbigt att mocka ut allt då man måste sopa ut det mesta = allt kommer i gruset på gårdsplanen= man får stå och kratta i en vecka efteråt.
 
Sv: Spån i transporten?

Eller tål gummimattan högtryckstvätt kanske? Tänker ifall man vill ha transporten ren inuti för att man t ex ska frakta nått annat än hästar. :)
 
Sv: Spån i transporten?

det är typ som finhackad halm, man vattnar det och låter svälla/torka. går att krossa pelletsen också, men tycker inte om att ha hela pellets i spiltan då det kan bli halkigt och sen är det ju pellets = nomnoms för hästen :/ bara det att de sväller i magen.. men behandlar man det som spånpellets så blir det bra ^_^.
 
Sv: Spån i transporten?

Jag tar så gott som alltid ut spånet efter användning för jag vill inte att det ligger kvar och binder fukt. Transporten används regelbundet och är det sommar och torrt låter jag det vara kvar. Att sopa ur den så ofta är kanske onödigt arbete men jag vill att den ska hålla länge. Jag skulle aldrig köra utan strö, inte ens korta sträckor.
 
Sv: Spån i transporten?

och jag är för snål för att sopa ut allt varje gång jag varit iväg :o, skulle aldrig drömma om att bara sopa ut så mycket rent strö på gödselstacken.
jag mockar dock bort allt fuktigt, lägger allt rent i en hög och sopar ut det fuktiga som varit underst och fastnat i mattan. lyfter på mattan också och vädrar undertill.
 
Sv: Spån i transporten?

Jag mockar ur och sedan sopar jag ihop det rena och sparar det i en höpåse. Skulle aldrig slänga rent spån utan det återanvänds vid nästa resa. :)
 
Sv: Spån i transporten?

Mina hästar har alltid varit experter på att kissa i transporter av någon anledning så jag har haft spån i för att göra det enklare, oftast vintertid när man inte riktigt kan spola ur (hyr transport) och även bajset blir enklare att ta bort (brukar ju bli lite lösare när dom är lite nervösa :))
 
Sv: Spån i transporten?

Jag har inga erfarenheter av pellets. Det närmsta jag kommit pellets är nog det jag sett styvfar bära in i pannrummet. :laugh:
 
Sv: Spån i transporten?

Alltid intressant att veta varför och hur folk tänker kring det. har själv inga egna erfarenheter/uppfattningar än mer än att det känns halvjobbigt att städa ur allt spån (=lat) :laugh:
 
Sv: Spån i transporten?

är ju bra att hålla torrt där också, men det är ju inte i jämförelse lika känsligt som plyfa golv.
 
Sv: Spån i transporten?

smuggla åt dig lite sånt och testa ^_^ värme/träpellets är = spånpellets
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Loma
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Entourage
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
972
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 891
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp