Spån på vägg

MissFideli

Trådstartare
Går förbi en gammal lada på min promenadrunda som har spån på väggarna. Jag har sett det på tak, men varför sätter/satte man det på väggar? Detta är drygt 4 mil norr om Stockholm, så inte fjällen eller så.

20210209_141326.jpg
 
Går förbi en gammal lada på min promenadrunda som har spån på väggarna. Jag har sett det på tak, men varför sätter/satte man det på väggar? Detta är drygt 4 mil norr om Stockholm, så inte fjällen eller så.

Visa bifogad fil 64555
Som andra fasadmaterial A. Väderskydd B. Estetiska syften

Ser ut som tunna spån på en enkel och gles vägg?
Är det ett enklare uthus kan det ha varit för att göra det med lite/billigt material. Kan ha varit ett syfte att man ville ha regnskyddat men luftigt, för att torka något. Är det en ängslada så kan båda delarna passa in.

Några bilder på fasadspån, iofs tjocka spån på rejäla väggar så inte helt jämförbart.
kyrkan-sommar6372.jpg

R0596d6f33ac524063aabcf59f849fbe2


dsc_7105.jpg
 
Ladan står på en liten gård, så ingen ängslada. Däremot finns det en stor lada också, så den är/var nog inte tänkt för djur.
 
Generellt skulle jag vilja svara att fattiga rospiggar använde vad man hade till hands/kunde få tag på/som var billigt. Å andra sidan måste det ha gått åt en massa spik(?) och slitit på verktygen att tillverka, så var kanske inte så ekonomiskt. Men kan ha varit ett sätt att snåla med virke/använda allt material man hade. Kanske ett sätt att använda rester från en såg?
I USA är det inte ovanligt med liknande fasader, skulle kunna vara en som återvänt därifrån och tagit med sig idén.
 
Generellt skulle jag vilja svara att fattiga rospiggar använde vad man hade till hands/kunde få tag på/som var billigt. Å andra sidan måste det ha gått åt en massa spik(?) och slitit på verktygen att tillverka, så var kanske inte så ekonomiskt. Men kan ha varit ett sätt att snåla med virke/använda allt material man hade. Kanske ett sätt att använda rester från en såg?
I USA är det inte ovanligt med liknande fasader, skulle kunna vara en som återvänt därifrån och tagit med sig idén.

Det är mycket möjligt!! Gården den ligger på är rätt liten, men det ligger en större gård bredvid, så hur ägarförhållandena sett ut vet jag inte.
Den ligger i Skarpsundby om du har koll på norra Vallentuna.
 
Generellt skulle jag vilja svara att fattiga rospiggar använde vad man hade till hands/kunde få tag på/som var billigt. Å andra sidan måste det ha gått åt en massa spik(?) och slitit på verktygen att tillverka, så var kanske inte så ekonomiskt. Men kan ha varit ett sätt att snåla med virke/använda allt material man hade. Kanske ett sätt att använda rester från en såg?
I USA är det inte ovanligt med liknande fasader, skulle kunna vara en som återvänt därifrån och tagit med sig idén.
Funkar inte att göra spån på rester.
Jag tycker att det ser ut som maskinhyvlade stickspån. Alltså samma som man använde drösvis av till taken på de flesta gårdar (om man inte var rik eller bodde i närheten av ett tegelbruk) Ofta fanns en spånhyvel som man delade på i bygden.
 
Generellt skulle jag vilja svara att fattiga rospiggar använde vad man hade till hands/kunde få tag på/som var billigt. Å andra sidan måste det ha gått åt en massa spik(?) och slitit på verktygen att tillverka, så var kanske inte så ekonomiskt. Men kan ha varit ett sätt att snåla med virke/använda allt material man hade. Kanske ett sätt att använda rester från en såg?
I USA är det inte ovanligt med liknande fasader, skulle kunna vara en som återvänt därifrån och tagit med sig idén.
Man tar vad man har och har råd med.

Mitt uthus har inte vanliga brädor på baksidan. Det är bakar, en del i småbitar som lappats ihop till en vägg. Bakar är ju spillvirke och antagligen väldigt billigt i jämförelse.
Det har legat en såg intill så det kan till och med ha varit så att det varit i stort sett gratis att ta vara på det materialet.
 
Funkar inte att göra spån på rester.
Jag tycker att det ser ut som maskinhyvlade stickspån. Alltså samma som man använde drösvis av till taken på de flesta gårdar (om man inte var rik eller bodde i närheten av ett tegelbruk) Ofta fanns en spånhyvel som man delade på i bygden.
OK! Kanske varit rester "som blivit över" när man gjort ett tak, eller kanske från när man rivit ett hus med spåntak?
 
Går förbi en gammal lada på min promenadrunda som har spån på väggarna. Jag har sett det på tak, men varför sätter/satte man det på väggar? Detta är drygt 4 mil norr om Stockholm, så inte fjällen eller så.

Visa bifogad fil 64555
Kan det vara den här byggnaden?

Lidret är byggt i stolpverk och dess fasader har en ovanlig fasadbeklädnad av spån spikat på glespanel av liggande brädor. Stolparna står på plintar av natursten. Sadeltaket är belagt med sinuskorrugerad plåt. Byggnadskropparna har e rödfärgade och matboden/magasinet har vitmålade knutbrädor.

Skarpsundbys bevarade ålderdomliga gårdsbildning består idag av två gårdar uppdelade på tre fastigheter. Bebyggelsen ligger högt på en kraftig sydväst sluttning med vidsträckt utsikt över ett småbrutet odlingslandskap. Det finns tre mangårdsbyggnader till de två gårdarna och de ligger på en rad med entréfasaderna orienterade mot sydväst. Ekonomibyggnaderna består av flera mindre funktions uppdelade hus. Byggnaderna har anpassats till platsens topografiska förutsättningar och husens proportioner och detaljer uppvisar stor hantverksskicklighet. Samtliga byggnader har träfasader och flertalet är rödfärgade. Runt bebyggelsen växer syrenbuskage och lövträd.

Den västra gården är uppdelad på två fastigheter. Byggnaderna omfattas av en äldre mangårdsbyggnad, fd undantagsstuga (nuvarande mangårdsbyggnad), loge, magasin, stall, ladugård, lider, ved-, mat- och snickarbodar samt smedja. Några av ekonomibyggnaderna är från början av 1900-talet, men flera äldre timrade hus finns på gården. På gården bedrivs hästverksamhet idag.

Den östra gårdens mangårdsbyggnad är ursprungligen en parstuga som helt byggdes om 1918. På gården finns en intressant timmerbyggnad som inrymt bod och drängstuga.

För mer info
 
Kan det vara den här byggnaden?

Lidret är byggt i stolpverk och dess fasader har en ovanlig fasadbeklädnad av spån spikat på glespanel av liggande brädor. Stolparna står på plintar av natursten. Sadeltaket är belagt med sinuskorrugerad plåt. Byggnadskropparna har e rödfärgade och matboden/magasinet har vitmålade knutbrädor.

Skarpsundbys bevarade ålderdomliga gårdsbildning består idag av två gårdar uppdelade på tre fastigheter. Bebyggelsen ligger högt på en kraftig sydväst sluttning med vidsträckt utsikt över ett småbrutet odlingslandskap. Det finns tre mangårdsbyggnader till de två gårdarna och de ligger på en rad med entréfasaderna orienterade mot sydväst. Ekonomibyggnaderna består av flera mindre funktions uppdelade hus. Byggnaderna har anpassats till platsens topografiska förutsättningar och husens proportioner och detaljer uppvisar stor hantverksskicklighet. Samtliga byggnader har träfasader och flertalet är rödfärgade. Runt bebyggelsen växer syrenbuskage och lövträd.

Den västra gården är uppdelad på två fastigheter. Byggnaderna omfattas av en äldre mangårdsbyggnad, fd undantagsstuga (nuvarande mangårdsbyggnad), loge, magasin, stall, ladugård, lider, ved-, mat- och snickarbodar samt smedja. Några av ekonomibyggnaderna är från början av 1900-talet, men flera äldre timrade hus finns på gården. På gården bedrivs hästverksamhet idag.

Den östra gårdens mangårdsbyggnad är ursprungligen en parstuga som helt byggdes om 1918. På gården finns en intressant timmerbyggnad som inrymt bod och drängstuga.

För mer info

Ja, det låter det definitivt som! Kul att få mer info, synd att den inte svarade på min fråga 😎
 
Finns flera gamla kvarnar i Uppland som är täckta på det där sättet, och sen rödmålade. Tex Backa kvarn Bålsta och även Backa kvarn i Grillby.
Även sett det på klockstaplar vid kyrkor, tex vid Yttergrans kyrka och Litslenas, i Bålsta-Enköpingstrakten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
Hemmet Efter att ha - utan särskilt mycket framgång - försökt torka hästens barfotaboots bredvid kaminen, fyllda med en massa tidningspapper...
2
Svar
22
· Visningar
1 215
Senast: Saigon
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Fideli
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 889
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp