spån pris?

K

Kiira

jaa.. hur mycket kostar en bal spån? De säger på nya stallet att det bli 55 kr balen? Trodde inte att det var så mycket?!
Men det kanske finns olika storlekar på dem?
:confused:

Hmmm....
/kiira
 
Det kan säkert stämma att det kostar 55:-/balen. Beror nog lite på var man bor. Jag betalar runt 44:-/balen, men jag vet andra ställen häromkring som kostar runt 50-60 spänn.
 
Jag betalar inte en krona för spån. Hämntar det på ett sågverk. Tycker det spåner är bäst!
 
Vet inte om 55:- är dyrt, beror ju lite på hur mycket det är i mm. Beror väl mest vartifrån man köper tror jag!
Jag köper kutterspån hårdpressat på bal från ett "spånföretag", ca 22 kg kostar 39:-! Oftast finns det lite lösare pressat, men lika mycket i vikt, billigare, ca 32-35:-. :) Jag kan hitta billigare, men det är enklast att hämta där, så då betalar jag "gärna"!
 
Det kan nog ligga på det priset, vi beställer spån från ett ställe, och levereras till stallet.
Vi betalar 38 kr balen och det är normalstora balar.
Jag vet inte hur vi lyckats fått så bra pris
 
Beror nog lite på hur stora balarna är. Jag betalade 80kr för en bal som innahöll ca 1 kubik hårdpressat.
 
Det låter helt normalt! :)

Om det inte är jättebalar, förstås, då är det riktigt billigt... :angel:
 
på grangården hos oss, tar dom 70 kr per bal och om man tar hem en hel pall så får man rabat då brukar det kosta runt 60 kr balen.
 
Jag har köpt spån och det kostade 6 kr/en säck och spånet var av mycket bra kvalité.
 
ok, tack för alla svar...Har pratat mera med stallet och de säger att en bal är ca 550 liter... Hur mycket är det då tro? Trodde aldrig att det skulle vara så förvirrande med lite spån... :o

/kiira
 
Jag köper spån på sågen. Det kostar 5:- säcken. Jag packar själv så man kan ju välja om man vill packa löst eller hårt och vilken storlek på säck.

Jag gör över med 2-3 säckar i veckan (3 nu när han kissar mer av gräset) ungefär. Det blir 15:-/vecka jämfört med 55-70:- som balarna kostar här. Och det är ju inte alltid det räcker med en bal i veckan heller...

M.
 
Vanligt kutterspån kostar här 65-70 kr både på ridaffären,svenska foder och Granngården. (400 lite hårdpackat) men jag köper också sågspån eftersom dte är lättare att mocka i. Och dte betalar jag 10 säcken för. Dock får jag ösa själv men är värt dte.=)
 
Vi får betala 60:- balen för spån från Granngården...
 
Så det går bra att använda spånet från sågen? Är det inte behandlat, eller dammigt eller så?

I "mitt" stall kostar spånet 60:-/bal, men finns det billigare som man själv dessutom har koll på innehållet på, så lönar det ju absolut att hämta själv!!! Det får ju inte vara mkt dammigt eller behandlat eller så!
Sen vore det ju skönt att slippa hitta plastbitar i balen, när man öppnar den! :smirk:
 
för mej funkar spån från sågen bra jag köper sågspån från ett sågverk här i stan. Har vanligt köpt kutterspån underst som bädd och sågspån över eftersom att dte är lätatre att mocka i. Inte dammigt eller så alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
934
Senast: inaa
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 435
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 489
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp