Spån/ torv el. halm

N

nipa

Vad tycker ni fungerar bäst?
Spån på bal kostar ju nu för tiden multum :crazy:
 
spån är enligt mig trevligast att mocka i, men annars så spelar det inte mig så stor roll. vill man göra en ordentlig bädd har jag fått för mig att det är enklare med torv än med spån (ska testa detta nästa vinter) Det beror ju på lite hur man vill ha det och hur många hästar man har (ekonomin) sen är det ju också lättare att bli av med gödslen om det är torv och inte spån...
 
Sågspån inte kutterspån alltså, fungerar skit bra för oss. Rinner genom grepen och alla tollarna åker ut men nästan inget strö. Kanonbra. :D
 
Jag föredrar absolut spån. Det är fräscht, lättmockat och ser ljust och trevligt ut.
Torv gillar jag inte, det är mörkt och dammar.
Halm är jobbigt att mocka och dessutom så äter hästjäkeln nonstop av halmen om hon står på det...

Spån är rätt dyrt nuförtiden ja, men fortfarande det bästa alternativet enligt mig. Det är bara att betala och se glad ut :crazy:
 
Jag använder också spån, det är bra men som du sa, dyyrt. Vi betalar 60:-/balen. Om man har utrymme kan man ju beställa pallar som man får
hemkörda. Vi ska göra det snart, då kommer vi ner till ca 45:-/bal i alla fall.
 
60 är ju helt överkomligt.
Jag betalar 69 eller 75 per bal, beroende på var jag handlar.
Dyyrt :crazy:
 
Hjälp! Vart bor du nånstans? Jag bor strax söder om Sthlm, och här brukar det ju vara dyrast...
 
Det är just det som är det konstiga att det inte gör det :D, vi har vårt gamla russ som är "hosthäst" på det och hon reagerar inte på det men det gör hon på tex halm. Nu får jag ganska "färskt" sågspån och jag tror att det fortfarande är lite fuktigt, kan tänka mig att om det är väldigt torrt att det kan damma. :confused:
 
Jag använder mig av spånbalar. Tycker det är smidigt att mocka i och det ser och luktar fräscht ut.

Jag betalar 35 kronor balen men jag hämtar själv.
Det ligger ganska nära bara 1 mil från där jag bor.
 
Har provat det mesta... Helst strör jag med halm, men det är ju lite problematiskt om man har en väldigt glupsk häst. Annars är det lättmockat (som med allt annat om man väl kan tekniken ;))ljust, billigt, och framför allt så har hästen nå't att pyssla med i boxen.
 
jag har använt både spån och/eller halm, och jag håller med dig om att halm är lättmockat. men inte gärna med plastgrep. Jag mockar helst med en enkel dynggrep i metall. men som sagt, allt går med lite teknik!
 
Jag föredrar torv.

Det är lättmockat.
Det dammar INTE.
Det luktar inte.

Tyvärr ser det inte lika fräscht ut som spån, men jag väljer inte strö efter utseende.
 
men vad är biligast av torv och spån???
och hur mycket rymer det ei en bal torv och spån??
 
Blandning av kutterspån (för ljuset och den goda lukten) och torv (för uppsugnings förmågan) Fungerar jättebra för oss, är lätt att mocka och tar mindre plats på gödselhögen än vad halm gör!
 
Jag har användt spå, torv och halm.

Torv: Lättmockat om man har bädd, kan damma beroende på lasset (vi får container). Det blir mörkare o kladdigare i stallgången. Luktar inte kiss.

Spån: Lättmockat, dammar (beroende på spånbal), ljust och fräscht, kan lukta kiss om man inte tar ut det varje dag eller har bädd. Lätt att hantera, hästen blir inte skiten igen om man har tvättat vita ben eller vit/skimmel.

Halm: Mjukt o fluffigt! Men väldigt ätbart som dom flesta hästar älskar! Lätt att mocka, lättskött m halm.

Priser för mig:
Torv - 79:- balen
Spån - 760:- en pall m 15 balar 50.67:-/balen
Halm - vet ej, köpte från någon bonde men det ingick då i stallhyran.

Min åsikt: Jag har spån och tycker det är bra. Skall snart inskaffa en gummimatta så hon får lite svickt att stå på.

Kram Favina :bump:
 
Spån är helt klart min favorit. Torv smutsar ner stallet så mycket och halm är besvärligt att mocka i. Har du ingen fabrik som arbetar med trä i närheten av dig då? Jag hämtar mitt spån hos en snickare. Vissa säger att det ska vara sämre kvalité på sådant spån, men jag har aldrig märkt några skillnader!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Använder spån, vet inte vad balar kostar här men runt 80-90 kr tror jag, men det är den stora varianten och kutterspån.
Vi har vanligt sågspån i container, det dammar inte mäjligvis lite på sommaren men då vattnar vi om det behövs.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Häromveckan läste jag en artikel (jag tror det var på ridsport, men kan ha fel) att man har gjort studier som visar att hästar ligger...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 369
Senast: Fiorano
·
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
1 848
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp