spån, vad betalar ni?

tralala

Trådstartare
vi har alltid hämtat spån från en såg, billigt och bra. betalar 50 kr och det räcker i en månad.
för ett tag sen så slutade de att hyvla på sågen, så vi var då tvungen att skaffa spån på annat sätt. köpte då färdigpacketerade spånbalar, vilket var mycket dyrare.
igår s räknade jag lite på det och kom fram till att vi skulle tjäna ca 7000 kr om året om vi köpte från sågen istället för att köpa färdigpacketerade. 7000 kr är ju mycket pengar :eek:
var får ni tag på spån någonstans och vad betalar ni? lite nyfiken bara

//Linda :bump:
 
Vi får vårat gratis från en såg (behöver bara betala för lastbilen vi hyr, hämtar det i en container och det räcker i ca 1 år) Så då är 700kr inte så mkt. Men nu har vi halm, dels för att den ena pollen är allergisk och sen för att dom inte har kutterspån just nu.
 
54kr balen ifrån försäljaren, hämtar dock ibland på ett snickeri..å då är de gratis!!!
 
Hämtar från en såg.Kostar 7 kr säcken.Det kan kännas trist ibland att stå och skotta och fylla säckar men när man vet att en spånbal kostar ca 50 kr så gör man det ändå.
Ibland kan det hända att man köper en bal om man inte hinner fara och skotta.
 
Om det lönar sig att ösa i säck som du gör, beror ju på vad säcken väger när den är full.
Jag har varit med om att man tycker det är så billigt när man "köper direkt" som du gör, men i slutänden har det blivit dyrare! :crazy:
 
Tänkte precis samma sak! En bal innehåller ju en hel del när man börjar gräva i den :D
Testa och ta en bal och fyll i likadana säckar så ser du hur mycket det är. Sen kostar det ju mer att åka fler gånger eftersom säckarna tar mer plats. Men är det nära så förstår jag att man gör så!
 
vi ger bort vårt spån från snickeriet, har nu hittat en som kommer och hämtar samt ger tillbaka de säckar som är hela. Då handlar det dock om blandat hyvel och sågspån av olika träslag, ej dammavskiljt.
 
jag betalar 50:- balen vid ett köp av en pall =18 st
Styckvis 65:-
 
Jag betalar 5 kr per säck om 160 liter. Pressar ur så mycket luft jag kan för att få i så mycket spån som möjligt. Min pålla är riktigt "duktig" på att pinka så jag får alltid mocka ur cirka 1,5 skottkärra med pink och bajs varje dag. Så spån går det åt...

Köper jag färdiga balar så går det åt 1,5 per vecka (varje bal kostar minst 57 kr). Det är 342 kr per månad.

När det gäller säckarna så går det åt 3 per vecka, alltså 12 st per månad à 5 kr, vilket blir 60 kr. Visst det tillkommer pengar för säckarna, men jag har säckar av lite tjockare kvalité och kan använda dem 2-3 ggr.

Det är lite skillnad i pris och klart värt jobbet... :D Mina säcker blir tunga, har alltid med maken som bärhjälp... ;)
 
Kan tillägga att jag har närmare till sågen, än vad jag har dit man kan köpa spån på bal. Låna transport måste jag ju göra i vilket fall som helst...
 
Wisswood.
Köper över 20 pall åt gången, och är då nere i 33-36 kronor balen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 465
Senast: Skye
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 483
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 339
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp