Spåna hingst till mitt sto

Lahtel

Trådstartare
Mitt sto är e Lotus Pool - Fanaan, rent fullblod med mycket bra ridmodell. Korrekt exteriört och mycket bra gångarter, 163 cm och smäcker.
Hon är betäckt med HipHop och väntar sitt första föl 1 maj.

Jag har tänkt betäcka henne igen på 30-dagarsbrunsten.
Jag har fått många positiva kommentarer från kunniga om att kombinationen med HipHop borde bli väldigt bra.
Nu funderar jag dock på betäckningen i år. Jag vill gärna ha en avkomma som inte är alltför stor. Jag vill ha en hopphäst. Mitt sto är tävlad hoppning och har mycket bra hopphuvud och teknik, men har inte kapaciteten. Hon har kapacitet till ca 130-hoppning.

Mitt sto är lite skarpt i lynnet och därför vill jag inte ha en hingst som är skarp, utan en "snällis" med bra temperament.
Jag vill inte heller ha en alltför stor avkomma, men jag tror att det passar mitt sto med en hingst som har lite längre rygg, då hon har normal mot kort rygg.

Jag har funderat lite på Callahan. Men är också sugen på Maloubet de Pleville - men hur är han i temperamentet?

Fler ideér?
Jag vill helst ha en hingst där man inte betalar för språnget, utan vid konstaterad dräktighet.

Vad gäller färger? Vilka färger kan man få då mitt sto är fux?
 
Sv: Spåna hingst till mitt sto

Cortus till ett fullblod har ju visats sig bli väldigt bra. Och än så länge har jag inte sett någon Cortus unge som inte rör sig bra. Sen har han ju 10 e på temperamentet och det är ju också en fördel
 
Sv: Spåna hingst till mitt sto

Bara lite nyfiken på vad ditt sto heter, vi har haft ett fullblodssto med den stammen.
 
Sv: Spåna hingst till mitt sto

Hip Hop-ungen skulle jag gissa kmr bli fin :d Man kan ju alltid ta samma igen :angel:
Men annars så är Heartbeat en väldigt fin hingst tkr jag! Bra modell och rättställd i benen. Han är ju 172, så inte jätteliten men enligt mig heller inte ngn "jättehäst". Verkar essutom ha en otrolig ribarhet.
Vet inte alls hur/när man betalar för honom, men han är allt värd att titta på.. :)
 
Sv: Spåna hingst till mitt sto

åter igen har ett av mina inlägg förvunnit(denna gången innehöll den inte ens en länk till hingststationen), jag tipsade om Cagancho eftersom jag fått intrycket att han gör sig väldigt bra på fullblodsston med lite nerv. Samtidigt som jag reserverade mig och skrev att jag inte visste om han skulle passa just detta sto eftersom jag visste så lite om henne. Gissar att det var fel att bara ge tips på en hingst.(eller var det möjligen två?)
För att sprida riskerna, och för ingen ska tro att jag inte är delägare i Cagancho eller något (Önskar att det var så..) kan jag gissa att Hip Hop verkar förvärva sig bra och trevligt, Feliciano har visat att han¨lämnar både trevligt och kapabelt, men inte större. En annan trevlig hingst somjag träffade när han förbereddes för bruks är Iowa (tror jag tipsade om hnom i det inlägget som togs bort?) Honom hade jag inte varit rädd att lägga på ett sto med humör. Jag hade däremot väntat ett par år med att använda Callahan eftersom jag inte gillar hans bakkärra(min personliga åsikt, andra kan gilla den), så man kan se i vilken utsträckning han nedärver den. Trevlig stam och typ annars, och verkar trevlig i skallen efter vad jag hört, inte klämt på honom själv dock ;)

U
 
Sv: Spåna hingst till mitt sto

Cagancho absolt!! Calidoblod med fullblod blir riktigt bra!

Min tror jag mkt på o har bra temperament men framförallt fantastiskt fint hopp o superbra gångarter.

Camaro M (oxå Calidoson) om man kan stå ut med att få en skimmel;)
 
Sv: Spåna hingst till mitt sto

Jag skulle gärna vilja ha en skimmel - men kan jag få det när mitt sto är fux? Jag hade fått för mig att fux var dominant, men jag har inte satt mig in det där med fäger så noga...

Tack för alla bra svar, kom gärna med fler förslag och synpunkter!

Helst av allt vill jag betäcka med Feliciano, men han finns bara på fryst om man inte är skåne.
Eller tror ni man kan försöka övertala dem att få färskt från Feliciano nu när jag har betäckt med HipHop?

Jag vill ha färskt, då det verkar vara en hel del krångel med fryst. Jag är ju nybörjare på avel ännu.

Att betäcka med HipHop igen känns inte aktuellt, då det är mitt (och stoets) första föl. Man vill ju testa lite. :)

Både Cagancho och Cortus verkar intressanta...
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
544
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp