Spånar över hur mycket man kan proppa i en tunn häst.

LindaLång

Trådstartare
Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att han numera bara är tunn. Behöver gå upp ca 50 kg till. Han är stor!
Han får ganska mycket över "normal-hästens" värden. Han är i vila nu, med endast lättare markarbete vid hand. Snart ska han börja sättas igång och då vill jag ju inte att han ska tappa hull igen.
Han får idag 105 mj och en kvot på 8. Han behöver högre kvot än "normalt". Helst skulle jag vilja ha en kvot på 9, men det är lite knepigare att få till. Hästen är matglad och hans foderstaten är baserad på höet. Han äter 12-13 kg per dag. Mer kan jag tyvärr inte ge honom p g a hagkompisen. Höet innehåller 7 mj med en kvot på 5.
Kan man ge för mycket energi? Så att det motarbetar sig själv, så att säga. Protein vet jag att det kan bli för mycket av, och då går det åt energi till att bryta ner det. Kanske det han får nu? Som sagt spånar över maxgränser och så.

Förlåt att det blev fetstil!
 
Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att han numera bara är tunn. Behöver gå upp ca 50 kg till. Han är stor!
Han får ganska mycket över "normal-hästens" värden. Han är i vila nu, med endast lättare markarbete vid hand. Snart ska han börja sättas igång och då vill jag ju inte att han ska tappa hull igen.
Han får idag 105 mj och en kvot på 8. Han behöver högre kvot än "normalt". Helst skulle jag vilja ha en kvot på 9, men det är lite knepigare att få till. Hästen är matglad och hans foderstaten är baserad på höet. Han äter 12-13 kg per dag. Mer kan jag tyvärr inte ge honom p g a hagkompisen. Höet innehåller 7 mj med en kvot på 5.
Kan man ge för mycket energi? Så att det motarbetar sig själv, så att säga. Protein vet jag att det kan bli för mycket av, och då går det åt energi till att bryta ner det. Kanske det han får nu? Som sagt spånar över maxgränser och så.

Förlåt att det blev fetstil!
 
Är det torrt hö eller hösilage?

Om den är något tunn skulle jag ge mer hö. Mina fjordhästar får 9 och 10,5 kg av riktigt bra hö och håller sig fina på det, denna omgång.
Det är mer än jag någonsin gett två fjordhästar och detta trots att värdena och kvoten är precis där jag vill.

Men givetvis är det bara som referens.
 
Mer grovfoder är alltid bäst. Står han på lösdrift eller varför kan du inte ge mer hö på natten? Om han står på lösdrift, kan du dela på dem några timmar så han får äta mer då? Om det inte går kan lucern vara en bra men dyr lösning. Det går snabbare att äta än hö men blir som sagt mycket dyrare.

Energi är energi och överskott ger mer hull så det behöver du inte fundera på om det kan bli för mycket men det ska precis som proteinet helst komma från grovfoder. Hästar är och förblir grovfoderomvandlare och kraftfoder ska bara ges om hästen inte kan äta mer än hen gör men behöver mer energi än hen kan äta eller vid behov av att få upp proteingivan. Även då bör man i första hand titta på betfiber och lucern som räknas till grovfoder.
 
Svar till alla:

Nej, tyvärr kan han inte få mer hö. Det är hösilage med 75 % ts. Han får 8 kg över natten och 2 kg till frukost. Får han mer blir det över. Ute i hagen har han en kompis som tyvärr inte får mer än 2 kg till lunch, så där får ju min detsamma. Står han själv äter han inte mer. Tycker inte det är kul att stå själv. Provade det förr.
Han har inte magsår - kollat. Avmaskad och ingen mask.
Han får bl a olja i maten idag, men kommer inte riktigt ihåg hur mycket man kan ge. Är det 1 dl per utfodrings tillfälle?
 
Svar till alla:

Nej, tyvärr kan han inte få mer hö. Det är hösilage med 75 % ts. Han får 8 kg över natten och 2 kg till frukost. Får han mer blir det över. Ute i hagen har han en kompis som tyvärr inte får mer än 2 kg till lunch, så där får ju min detsamma. Står han själv äter han inte mer. Tycker inte det är kul att stå själv. Provade det förr.
Han har inte magsår - kollat. Avmaskad och ingen mask.
Han får bl a olja i maten idag, men kommer inte riktigt ihåg hur mycket man kan ge. Är det 1 dl per utfodrings tillfälle?
Kraftfoder finns till för att få i hästen mer näring när mängden grovfoder som hästen äter inte räcker till.
Visst är det mest ideala om hästen klarar sig på enbart grovfoder, men precis som du har upptäckt så finns det hästar som har en maxgräns för hur mycket grovfoder de vill stoppa i sig. Och då är det helt okej att ge tillskott i krubban istället! Det är lätt att tjata om att "ge mer grovfoder" om man själv har en häst som gärna äter obegränsat av det, men alla hästar är inte såna! Det viktigaste är att den får "tillräckligt mycket" grovfoder för att tillfredsställa tuggbehov och magens behov av växttråd att jobba med. Utöver det går det, som sagt, bra att toppa upp med lämpligt kraftfoder.

Jag kan inte påstå att jag tycker att 105 MJ är jättemycket. Jag hade, för ett antal år sedan, en stor treåring (hbl) under inridning, i behov av att lägga på sig lite hull samtidigt som den växte, som fick ca 150 MJ och bortåt 1000g smbrp (höga kvoten pga att halva grovfodergivan bestod av lusernpellets - ca 7-8 kg av varje).

Är hästen rund över ryggen men lite tunn över revbenen så är det mer energi som behövs.
Stirra dig inte blint på kvoter, se till mängder istället. Är proteinbehovet täckt med råge så kan du laborera med energi. Ger man mer energi än hästen behöver så lägger den på hullet. Får den för lite energi går den ner i vikt även om proteinbehovet är täckt med råge.
 
Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att han numera bara är tunn. Behöver gå upp ca 50 kg till. Han är stor!
Han får ganska mycket över "normal-hästens" värden. Han är i vila nu, med endast lättare markarbete vid hand. Snart ska han börja sättas igång och då vill jag ju inte att han ska tappa hull igen.
Han får idag 105 mj och en kvot på 8. Han behöver högre kvot än "normalt". Helst skulle jag vilja ha en kvot på 9, men det är lite knepigare att få till. Hästen är matglad och hans foderstaten är baserad på höet. Han äter 12-13 kg per dag. Mer kan jag tyvärr inte ge honom p g a hagkompisen. Höet innehåller 7 mj med en kvot på 5.
Kan man ge för mycket energi? Så att det motarbetar sig själv, så att säga. Protein vet jag att det kan bli för mycket av, och då går det åt energi till att bryta ner det. Kanske det han får nu? Som sagt spånar över maxgränser och så.

Förlåt att det blev fetstil!

Har fodrat hästar på fri tillgång på lusernpellets, ibland med olja ringlat över. Givetvis under viss infasning av fodersorter.
 
Senast ändrad:
Svar till alla:

Nej, tyvärr kan han inte få mer hö. Det är hösilage med 75 % ts. Han får 8 kg över natten och 2 kg till frukost. Får han mer blir det över. Ute i hagen har han en kompis som tyvärr inte får mer än 2 kg till lunch, så där får ju min detsamma. Står han själv äter han inte mer. Tycker inte det är kul att stå själv. Provade det förr.
Han har inte magsår - kollat. Avmaskad och ingen mask.
Han får bl a olja i maten idag, men kommer inte riktigt ihåg hur mycket man kan ge. Är det 1 dl per utfodrings tillfälle?

Alltså, det är nog lite för lite mat det med tanke på TS-halten. Mitt hö, som jag berättade om, har ett TS på 95% och äter alltså 9 och 10,5 kg av det. De är båda ponnysar och kallblod.

Om det inte går att fodra mer, eller på annat sätt, måste man ju tänka om angående stallplats. Man kan tänka lite i timmar också.

Säg att 1 kg hö tar en timme att äta, bara för enkelhetens skull, så äter han oavbrutet 8 timmar under natten. Det är ju bra.
Sedan äter han 2 timmar på morgonen. Också bra. Det betyder att han äter i ca 10 timmar i rad, kanske med någon/några timmar mellanrum men inte mycket mer.

Om de får sitt sista mål mat på kvällen vid 21-tiden betyder det att din häst äter till klockan 6 ungefär på morgonen. De får mat då kanske och äter alltså till klockan åtta.

Från klockan 8 på morgonen till 9 på kvällen äter hästen alltså endast 2 kg hö. Det är närmare 11 timmar utan mat under de mest aktiva timmarna på dagen. Förutsatt att de inte har något annat att äta i hagen.

Det kan orsaka magsår. En häst bör inte vara utan mat mer än 2-3 timmar åt gången vilket oftast är svårt för oss med lättfödda hästar när de står på natten men då å andra sidan är de mest inaktiva även om hästar inte går på dygn på samma sätt som vi.
 
Mer hö, annars lucern och lucernhack :) fick bra resultat på min med potatisprotein. :)

För mycket protein KAN få vissa hästar att gå ner i vikt, om inte energin hänger med i rätt kvot.

Sedan ska man vara försiktig med överskott av protein från kraftfoder (potatisprotein) så man måste ha bra koll på kvoten.
 
Kan man ge 1 dl olja per utfodringstillfälle? För då kan jag ge 2 ev 3 dl av det. Han får 1 dl nu.
Maxgiva på olja är 100 gram olja/100 kg häst och utfodring. Du kan ge max 200 gram olja/100 kg häst och dag. De lärde tvistar dock fortfarande om hästar verkligen kan tillgodogöra sig olja så visst, man kan prova men det finns inget som säger att hästen faktiskt kan tillgodogöra sig olja. Olja ska vänjas in långsamt och man bör ge en olja med bra balans på omega 3 och 6. Förslagsvis linfröolja.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 050
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 664
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp