Bukefalos 28 år!

Spånar om kutterspån

karamelldrottningen

Trådstartare
Kan man ha kutterspån i en kattlåda? Tänker att fördelen är att det är så lätt att gå tag på, relativt billigt och mjukt. Nackdelar? Verkar inte som man ska ha det till katt? Varför?
 
Sv: Spånar om kutterspån

Kan kan man såklart men nackdelarna som jag ser det är att det luktar först trä och sedan kattkiss/bajs eftersom det inte finns något som tar bort eller kapslar in lukten. Spånet klumpar sig inte när katten kissat vilket innebär att du får skura lådan väldigt ofta för att den ska vara fräsch och inte stinka. Sedan är spån lätt så det flyger omkring när katten gräver så du har spån överallt. Jag kan inte se några fördelar alls faktiskt. Ska man ha något sådant så hade jag hellre haft torv. Det kapslar iallafall delvis in stanken och det är mer naturligt för katten att gräva i än vad spån är.
 
Senast ändrad:
Sv: Spånar om kutterspån

Går utmärkt med spån till kattpottan!

Bara det att katten drar med sig spån så man får sopa lite mer.

Använder helst sågspån istället det skräpar lite mindre. Och billigt blir det så man behöver inte jollra med att plocka och mocka utan jag tippar bara ut hinken, som jag har som pottan till katten, på komposten och fyller i nytt. Luktar väldigt lite gör det med. Är spånet fuktigt funkar det ännu bättre. Har en spånhög som ligger ute som jag tar av.

Ptr
 
Sv: Spånar om kutterspån

Trä luktar inte illa på det viset tycker jag, och när det börjar lukta kiss eller bajs så har det i alla fall varit dags att byta sen länge i alla fall. Åtminstone till min lilla svarta dam som annars satsar på vedkorgen.

Ptr
 
Sv: Spånar om kutterspån

Trä luktar inte illa på det viset tycker jag, och när det börjar lukta kiss eller bajs så har det i alla fall varit dags att byta sen länge i alla fall. Åtminstone till min lilla svarta dam som annars satsar på vedkorgen.

Ptr

Nej trä luktar inte illa på det viset men jag skulle inte vilja ha den lukten inne.
Jag tyckte att det luktade efter första gången katten hade varit på lådan och då var det ändå i stallet som lådan fanns men självklart är det olika hur mycket djurens kiss och bajs luktar. Bra att du har hittat ett miljövänligt och billigt sätt som fungerar för dig :) För oss fungerade det inte.
 
Sv: Spånar om kutterspån

Enda nackdelen jag ser med kutterspån är ifall katten är långhårig så hälften fastnar. Jag hade en långhårig katt som älskade att rulla sig i spån, det var inte roligt :meh: , men det är ju bara att prova och se hur det fungerar för dig/er :) lådan är ju så sett inte avsedd för att rulla i ^^
 
Sv: Spånar om kutterspån

Tack för svar alla :)!

Har korthårig rexkatt. Hon skulle alltid gå in i boxarna med spån i och skita där framför att gå på lådan. Så men provar hon skvätter runt oansett när hon väl går på toa så det gör inte så mkt att det stökas även utanför faktiskt. Bara fått uppfattningen att hon inte gillar det som är i nu. Pelletsvariant för katter. Men ska testa spån i en låda iaf så får vi se :).

Har även torvmix. Kanske testar det istället/ med.

Vad anser ni om kattsand?

Har ni fler kattlådor även till bara en katt? Skulle vilja ha olika innehåll i dem till en början för att jämföra vilket som föredras.
 
Senast ändrad:
Sv: Spånar om kutterspån

Har ni fler kattlådor även till bara en katt? Skulle vilja ha olika innehåll i dem till en början för att jämföra vilket som föredras.

Det går nog alldeles utmärkt att ha flera kattlådor med olika innehåll i dem för en jämförelse, katten väljer nog gärna den hen föredrar :D
 
Sv: Spånar om kutterspån

Vi har bara en katt kvar som innekatt nu och har två lådor. Det tycker jag att man ska ha om man inte är hemma jämt möjligtvis och kan plocka så fort katten har varit där. Prova att ha olika strö/sand i lådorna så ser du ju snart vad just din katt föredrar.
 
Sv: Spånar om kutterspån

Min ena uppfödare hade spån i sina lådor när vi var där på besök. Nackdelen var ju att det var spån överallt eftersom det handlar om långhåriga katter som drar med sig mycket i päls och svans.
Nä, inget jag skulle ha själv!
 
Sv: Spånar om kutterspån

Har spån i mina lådor as we speak. Torv skulle jag dock inte köra på - hade det till mina marsvin förut. Alla i torvburar var bruna och smuliga i pälsen oavsett originalfärg. Spån kan man ju köpa på granngården i 25kg balar för ca 80kr. Prisvärt som bara den, väger upp städningen man får göra men har man en låda med höga kanter reduceras städningsbehovet.
 
Sv: Spånar om kutterspån

Jag skulle gissa på att man kan ha det utan problem då våra stallkatter inte använder sin egen låda utan går i hästarnas boxar med spån i stället
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
354
Senast: ufot
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 371
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: tott
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
4
· Visningar
488
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp