Spånbädd

grodan21

Trådstartare
Jag funder på att anlägga bädd i boxen, med tanke på de stigande ströpriserna. Men jag har ingen erfarenhet av det. Har spånpellets i boxen. Vilka är era bästa tips för att få en bra torr bädd?
 
Stallosan i botten

Torv uppepå

Halmpellets

Sen spånpellets överst

Se till att fylla på riktligt i början, men inte allt på en gång. De måste ha möjlighet att trampa till det så det ligger still. Man kan även behöva vattna lite extra för att få jämn fuktighet i botten.

Mocka bort enstaka kissfläck som hamnar 'uppepå', annars strö på mer. Tanken är att kisset skall gå igenom översta lagret för att sugas upp längre ner i bädden. Blir det blött uppepå behövs mer strö.
 
Jag funder på att anlägga bädd i boxen, med tanke på de stigande ströpriserna. Men jag har ingen erfarenhet av det. Har spånpellets i boxen. Vilka är era bästa tips för att få en bra torr bädd?
Stalosan först i hela boxen.
Sen torv (2-4 balar beroende på hur stor box)
Låt gärna hästen stå på det någon dag och slarvmocka bajset och rör inte kisset alls. Om det inte är möjligt så vattna lätt och trampa torven och sen ha på uppblötta spånpellets.
Och sen mocka bajset och rör inte kisset alls
 
Enig med de over. Jeg vannet torden i 4 dager og etterfylle så den pakket seg. Så ble den spon på toppen. Var helt supert og kysset holdt seg i bunnen hele året
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
558
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp