Spånbrist - byta strö?

Alexandra_W

Trådstartare
Den här spånbristen verkar inte vilja ge sig. Och jag behöver komma på ett annat strö. Men vad? Halm går knappt att uppbringa här (jag fick efter mycket sökande tag lite i halm. För 3.2 kr/kg..)
Har haft spånpellets nu men det blir för kompakt när det är ensamt. Funkar bra med inblandning av 50% spån men då är man tillbaka till det där att hitta spån.
Torvmix verkar finnas men det fryser, likaså torv.

Måste ju vara fler som påverkas av bristen - vad använder ni?
 
Vi kör enbart spånpellets i vårt stall. Och gjorde det även innan spånbristen. Jag kan inte hålla med om att det blir för kompakt? Jag har någon form av semi-bädd och tycker att det är toppen att bädden håller sig så kompakt och bra med pellets jämfört med torv, det övre lagret fluffar jag enkelt upp när jag mockar om det blivit kompakt där hon legat och sovit t.ex.

Vi har 2 pallar med spån stående som vi alla kan blanda med men det är inte av intresse för någon i stallet. Samtliga hästägare kör på enbart pellets. Att tillägga så blöter inte det inte, utan lägger in det torrt.

Du har ingen möjlighet att förvara enskilda torvbalar varmt? Det brukar räcka att alltid ha 1bal på "uppvärmning". Men då krävs ju ett uppvärmt utrymme.
 
Jag upplever ingen spånbrist, XL bygg verkar sälja helpall som vanligt, var dit och köpte en pall för någon vecka sen. Prova beställa på hemsidan? Tre pall så får du gratis hemkörning.
 
Vad då för kompakt? Jag tycker spånpellets funkar prima, blöter upp dem lite (5 liter varmt vatten på en 15 liter(?) säck) och det funkar så mycket bättre än spån, både mtp uppsugningsförmåga och att det ligger still där man lagt det...

Var tveksam i starten till om jag gillade det, men blev "frälst" efter ett tag. :love: :laugh:
 
Min närmaste återförsäljare har inte haft spån hemma på flera veckor, och enligt dem så är det spånbrist på många håll här runtomkring. Jag brukar använda halmströ "normala" år, men fick gå över till spån i höstas - och nu får jag alltså inte tag på spån heller.

Bytte till torvmix som har funkat relativt bra, bor i södra Skåne så här fryser det ju inte så lätt - fast det är dyrare än både spån och torv. Men nu är torvmixen också slut hos åf (de får dock ev hem i början av februari), så jag köpte några balar ren torv med mig hem för att testa. Men tycker inte om det! Tunga, otympliga balar att hantera och mörkt, tråkigt strö att ha i boxarna. Så jag hoppas att jag åtminstone kan få tag på torvmix nästa gång jag behöver.
 
Jag kör med en blanding av torv och halmpellets åt min ena. Den andra står på Easy strö av hackad halm. Hur det funkar prismässigt vill jag inte gissa då min är sjukt ekonomisk iom att hon inte kissar inne.
 
Ang kompakt så det blir helt enkelt kompakt. Som en tjock kaka i botten. Som gärna får dålig lukt. Och jag gillar det helt enkelt inte. Med 50% spån blir det fast fluffig bädd vilket jag tycker bättre om.

Har tyvärr ingenstans tina torv, står inhyrd och visst finns plats för en torvbal men om alla stallägare vill tina torv så finns inte plats och det är väl risken de ser. Strö förvaras utomhus (under tak men det hjälper ju inte mot kyla).

Här har spånet varit slut länge. Kommer ströpartier då och då men de flesta som säljer har begränsning. Alla har slutat sälja helpallar. XL bygg här har inte spån i sortimentet. En annan bygghandel har och hade hela tiden i somras när övriga hade brist men nu är det slut. En av Sveriges största spåntillverkare finns i krokarna och de har gått ut med att spånet kommer INTE att räcka. De säljer inte till privatkund eller ens nya företagskunder.

Det blev ingen halmskörd här att tala om heller så det blir en dominoeffekt tyvärr :/
 
Ang kompakt så det blir helt enkelt kompakt. Som en tjock kaka i botten. Som gärna får dålig lukt. Och jag gillar det helt enkelt inte. Med 50% spån blir det fast fluffig bädd vilket jag tycker bättre om.

Har tyvärr ingenstans tina torv, står inhyrd och visst finns plats för en torvbal men om alla stallägare vill tina torv så finns inte plats och det är väl risken de ser. Strö förvaras utomhus (under tak men det hjälper ju inte mot kyla).

Här har spånet varit slut länge. Kommer ströpartier då och då men de flesta som säljer har begränsning. Alla har slutat sälja helpallar. XL bygg här har inte spån i sortimentet. En annan bygghandel har och hade hela tiden i somras när övriga hade brist men nu är det slut. En av Sveriges största spåntillverkare finns i krokarna och de har gått ut med att spånet kommer INTE att räcka. De säljer inte till privatkund eller ens nya företagskunder.

Det blev ingen halmskörd här att tala om heller så det blir en dominoeffekt tyvärr :/
Okej, jag hade ingen aning! Såhär ser det ut hos oss.
Screenshot_20190129-114415.jpg
 
Har tyvärr ingenstans tina torv, står inhyrd och visst finns plats för en torvbal men om alla stallägare vill tina torv så finns inte plats och det är väl risken de ser. /
Hur gör de andra i stallet?

Står hästarna på box så kan det ju funka att ställa in den frusna torven t.ex. under krubban i boxen och vartefter den tinar smula sönder den mer och mer var dag?
Provat halmpellets? Har ingen aning om hur det skiljer sig i pris och kompakthet mot spånet.
 
Hur gör de andra i stallet?

Står hästarna på box så kan det ju funka att ställa in den frusna torven t.ex. under krubban i boxen och vartefter den tinar smula sönder den mer och mer var dag?
Provat halmpellets? Har ingen aning om hur det skiljer sig i pris och kompakthet mot spånet.

Här hos XL står det ”kontakta butik för pris” och när jag gjorde det sa de att de har inget. Står lika på alla butikerna i länet tyvärr. Så inget fint lagersaldo som ni har däruppe.

De andra strör med lite olika, men att lagren tar slut börjar slå igenom nu så det är fler i samma situation. Vissa åker och köper balar styckevis när det finns (många har max 5 balar som köpgräns när det väl finns).

Det är väl eg nu som insikten kommer för många att det var inte tillfälligt efter sommaren utan det kommer fortsätta vara brist.

I värsta fall får hon stå på spånpellets (risken är väl brist där med dock) men nyfiken hur andra löst det. Sett Granngården har hampaströ och grejer men ruggigt dyrt.
 
Märker inte av någon brist här heller, dock får vi levererat så det kanske spelar in?
 
Har växelströbädd på enbart spånpellets som jag för det mesta lägger in torra. Har aldrig upplevt vare sig kaka eller dålig lukt med den metoden.
 
Märker inte av någon brist här heller, dock får vi levererat så det kanske spelar in?

Troligen inte. Hör av de som är storförbrukare och får levererat att de förvarnats om att det inte kommer kunna levereras hela säsongen.

Flera av de som kör ut foder/spån har restat spånet. Granngården har restat spån på pall med utkörning etc.

Här uttalade sig YesBox just om att det kommer inte räcka.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/spanbrist-i-sverige-det-gar-inte.htm
 
Har växelströbädd på enbart spånpellets som jag för det mesta lägger in torra. Har aldrig upplevt vare sig kaka eller dålig lukt med den metoden.

Kan det kanske bero på luftfuktighet och temperatur i stallet etc? Eller märke.

Torra pellets här löser typ aldrig upp sig. Inte ens med vatten får man alla att lösa upp sig. Och där hästen trampar blir det som sagt som kaka i botten. Där den inte trampar är det fint och fluffigt. Stallet håller kring 0 när det är kallt ute men torrare luft än ute. Det blir samma för alla vilket ju kan tyda på märke (och därför folk blandar med spån).

Jag har rejält tjock bädd (ej permanent) med om det påverkar.
 

Nä då märks det inte här... Än! Vi har visserligen inte hö eller halmbrist heller och priserna är i stort sett samma som förra året. 100lappen dyrare storbal och samma pris på storbal halm dvs 250 spänn. Dock har det väl inte så mkt med spånet att göra. Jag skulle nog iof hellre använda torv än halm som strö! Kanske torvmix men blir nog brist på den oxå isåfall.
 
Vår lokala dalvikskvarn yesbox till längre till vår lokala dalvikskvarn. GG har inte haft kutterspån i sitt sortiment sedan innan jul. Kör pellets gjort i flera år viktigast är att vända runt allt varje dag.
 
Senast ändrad:
Nä då märks det inte här... Än! Vi har visserligen inte hö eller halmbrist heller och priserna är i stort sett samma som förra året. 100lappen dyrare storbal och samma pris på storbal halm dvs 250 spänn. Dock har det väl inte så mkt med spånet att göra. Jag skulle nog iof hellre använda torv än halm som strö! Kanske torvmix men blir nog brist på den oxå isåfall.

Gläd er! Halm är som sagt tvärkört här, och få levererat från andra delar av Sverige är inte riktigt görligt med en häst. Nu gör det inte mig så mycket då jag har halmen som foder men var ursvårt hitta det ens. Och har nog aldrig betalt så mycket för halm förr (och hoppas slippa göra det igen!). Var helt kört på hö länge länge med men nu märker man att det börjar komma lite som det antagligen ”hållits” på. Då tar vi spånbrist istället... Inte ekonomiskt roligt att ha häst i år inte (dock ska jag inte gnälla, har grovfoder - om än begränsat - inkluderat i hyran)
 
Uranoxid leverar inte längre till vår lokala dalvikskvarn. GG har inte haft kutterspån i sitt sortiment sedan innan jul. Kör pellets gjort i flera år viktigast är att vända runt allt varje dag.

Fast jag vill inte ha en bädd man måste vända runt allt varje dag. Men kanske därför jag inte tycker om spånpelletsen riktigt då.
 
Har tyvärr ingenstans tina torv, står inhyrd och visst finns plats för en torvbal men om alla stallägare vill tina torv så finns inte plats och det är väl risken de ser. Strö förvaras utomhus (under tak men det hjälper ju inte mot kyla).
Det är med torv som med silage; olika ts-halt. Så det kan vara värt att kolla runt och hitta torv med hög ts, den fryser inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 515
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Bliss
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 364
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp