Spånbrist - byta strö?

Vi kör enbart spånpellets i vårt stall. Och gjorde det även innan spånbristen. Jag kan inte hålla med om att det blir för kompakt? Jag har någon form av semi-bädd och tycker att det är toppen att bädden håller sig så kompakt och bra med pellets jämfört med torv, det övre lagret fluffar jag enkelt upp när jag mockar om det blivit kompakt där hon legat och sovit t.ex.

Vi har 2 pallar med spån stående som vi alla kan blanda med men det är inte av intresse för någon i stallet. Samtliga hästägare kör på enbart pellets. Att tillägga så blöter inte det inte, utan lägger in det torrt.

Du har ingen möjlighet att förvara enskilda torvbalar varmt? Det brukar räcka att alltid ha 1bal på "uppvärmning". Men då krävs ju ett uppvärmt utrymme.

Hur funkar det att lägga in torrt? Jag är frälst i spånpellets, men då vi har kallstall så funkar det inte då det fryser efter vi vattnat. Funkar om vi blandar in kutterspån, men då det dels blir mer svårmockat och dels svårt att få tag på så hade det underlättat om det gick med torr pellets!
 
Yesbox säljer inte direkt till privatkund, och det är de som inte klarar att leverera utifrån efterfrågan till Granngården. Och de har gått ut med att spånet INTE kommer att räcka. Finns länk högre upp.

Så det är en klen hjälp eftersom det just är brist på spån. Och alla som tex tar sitt spån från yesbox har restat spånet alt har ”max x balar per kund” alternativt får in enstaka partier som säljer slut direkt och sen slut.

Djungeltrumman går blixtsnabbt så snart t ex GG får in spån. Just för man vet det säljer slut snabbt och ingen vet när det kommer mer (inte ens GG själv)

Jag köpte nåt ohemult dyrt krossad halmpelletsströ på GG idag. Gör jag inte om. Dammade värre än kattsand.

Vad konstigt att de inte säljer privat, kanske de jag känner mutat in sig? Hmm
 
Hur funkar det att lägga in torrt? Jag är frälst i spånpellets, men då vi har kallstall så funkar det inte då det fryser efter vi vattnat. Funkar om vi blandar in kutterspån, men då det dels blir mer svårmockat och dels svårt att få tag på så hade det underlättat om det gick med torr pellets!

Vi har för det första en bra bädd, med fluffigt översta lager och bra, lagom fuktighet, byggt på endast pellets (inget spån).
Vi bara blandar in det torra lite slarvigt i det översta lagret. Pelletsarna löser upp sig helt på 2-4 dagar beroende på hur kissig/skitig hästen är, och eftersom de är så lite pluttar i ett hav av fluff så är det inte alls på tal om att de skulle vara "obekvämt" med torra pluttar. De flesta av oss lägger dessutom alltid in 2 påsar åt gången. Vi upplever att det inte alls blir lika "kakigt" med torr pellets som med blöta. Pluttarna tillåter översta lagret att vara mer luftigt, helt enkelt.

De flesta tillverkare har skrivit att det går lika bra att lägga in torrt som blött. Det är bara när man bygger en bädd från grunden som man vill blöta upp allt för att bygga stadgan. :-)
 
Vi har för det första en bra bädd, med fluffigt översta lager och bra, lagom fuktighet, byggt på endast pellets (inget spån).
Vi bara blandar in det torra lite slarvigt i det översta lagret. Pelletsarna löser upp sig helt på 2-4 dagar beroende på hur kissig/skitig hästen är, och eftersom de är så lite pluttar i ett hav av fluff så är det inte alls på tal om att de skulle vara "obekvämt" med torra pluttar. De flesta av oss lägger dessutom alltid in 2 påsar åt gången. Vi upplever att det inte alls blir lika "kakigt" med torr pellets som med blöta. Pluttarna tillåter översta lagret att vara mer luftigt, helt enkelt.

De flesta tillverkare har skrivit att det går lika bra att lägga in torrt som blött. Det är bara när man bygger en bädd från grunden som man vill blöta upp allt för att bygga stadgan. :-)

Då kanske jag ska testa att lägga in det torrt. Har nu blandad pellets/spån som sagt, men varje gång jag lägger in pellets och blöter den så blir det stenhårt och som frysta plättar i hela boxen vid kallare än -15. Har jag enbart spånpellets så fryser det redan vid ca -8,10 grader då jag som sagt alltid vattnat. Vi har helt och hållet kallstall så det är lika kallt inne som ute.
 
Jag lär tyvärr brutit ryggen innan dess. Och då använder jag hellre (pest eller kolera...) spånpellets så länge det finns.
Ok. Tänkte bara att om det är kris så kunde det vara värt det. Jag hade inte tyckt att det var SÅ jobbigt att slänga in ett par balar i bilen. :) Klart man inte vill hålla på så för jämnan, men om det krisar så hade jag kunnat tänka mig det under en period.
 
Ok. Tänkte bara att om det är kris så kunde det vara värt det. Jag hade inte tyckt att det var SÅ jobbigt att slänga in ett par balar i bilen. :) Klart man inte vill hålla på så för jämnan, men om det krisar så hade jag kunnat tänka mig det under en period.

Jag har en bil där en bal torv går in. Världens krångligaste väg med flera trappor, flera dörrar och svängar ner till förrådet samt en permanent ryggskada och en dito nackskada. Det skulle verkligen vara det absolut sista alternativet.
 
@Alexandra_W men det måste väl gå att förvara några balar torv/mix vid stallet utan att det fryser så ?
Balarna är ju plastade och packade i grunden. Räcker ju med typ en stadig segelduk eller dylikt över för att det inte ska frysa som du befarar ?
 
@Alexandra_W men det måste väl gå att förvara några balar torv/mix vid stallet utan att det fryser så ?
Balarna är ju plastade och packade i grunden. Räcker ju med typ en stadig segelduk eller dylikt över för att det inte ska frysa som du befarar ?
Vi packar torv på jobbet i 40 och 150 l säck och de pallas och plastas in med toppfilm och de fryser och blir stenhårda. Får ställa in i sadelkammaren på upptining för att kunna använda dessa. Tillräckligt mycket fukt i för att frysa. Har de i botten på boxen under halmen så går inte åt så många. Tyvärr är det även torvbrist då brandfaran var för hög i somras för att vi skulle kunna skörda fullt ut.
 
Torv fryser på nolltid tycker jag. Hade det i ett stall innan, balarna stod på loge med halm, frös direkt, även i Göteborg.
 
Vi packar torv på jobbet i 40 och 150 l säck och de pallas och plastas in med toppfilm och de fryser och blir stenhårda. Får ställa in i sadelkammaren på upptining för att kunna använda dessa. Tillräckligt mycket fukt i för att frysa. Har de i botten på boxen under halmen så går inte åt så många. Tyvärr är det även torvbrist då brandfaran var för hög i somras för att vi skulle kunna skörda fullt ut.

Tänkte iof just torv/MIX . 👍
 
Hampaströ? Vet inte hur lätt det är att få tag på och har aldrig använt det själv, men har en kompis som tycker att det är jättebra.
 
Nu vet jag inte vart i Skåne du bor. Men här på andra sidan sundet (Danmark) har vi inga problem med spåner, träpellets, hamp eller annan ströelse. Kanske värt att kolla. Speciellt om man kan hämta själv.



Här hos XL står det ”kontakta butik för pris” och när jag gjorde det sa de att de har inget. Står lika på alla butikerna i länet tyvärr. Så inget fint lagersaldo som ni har däruppe.

De andra strör med lite olika, men att lagren tar slut börjar slå igenom nu så det är fler i samma situation. Vissa åker och köper balar styckevis när det finns (många har max 5 balar som köpgräns när det väl finns).

Det är väl eg nu som insikten kommer för många att det var inte tillfälligt efter sommaren utan det kommer fortsätta vara brist.

I värsta fall får hon stå på spånpellets (risken är väl brist där med dock) men nyfiken hur andra löst det. Sett Granngården har hampaströ och grejer men ruggigt dyrt.
 
KL
K-Rauta säljer pellets från Södra Skogsägarna.
Enligt deras hemsida är det bara Eskilstuna och tre varuhus i Stockholmsområdet som inte har något hemma. Pelletsen är gjord av enbart gran och rekommenderas även som stallströ.
Jag har testat den och tycker att den är bättre än stallpellets. Häller på 10 l hyfsat hett vatten på en säck (16 kg) och det blir väldigt torrt när det har svällt färdigt. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 510
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Bliss
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 364
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp