Spånbrist - byta strö?

ok, du hade ju flyttat?
Har du kollat Johan Hansson i Uppsala? Han brukar ha spån och lusernpellets

Ja jag har flyttat och bor i Södra Norrland. Och åka 2 h enkel väg för att hämta spån är inte riktigt något jag ser som praktiskt genomförbart. Då får hon stå på spånpellets.

Tråden var inte riktigt menad som ”var i landet kan jag köpa spån” utan just kring olika alternativa ströalternativ och hur folk som drabbats av spånbristen löst det.

Nya stallet är högt prioriterad storkund hos leverantör tydligen. Vi har beställt spån men än finns inget. NÄR de får en leverans är dock avsikten att stallet ska få halva. När det kan ske är dock oklart. So far står hon på en blandning av spånpellets och krossad halmpellets. Det sistnämnda är ohemult dyrt och dammar för mycket för att jag ska fortsätta med det. Docl enorm uppsugningsförmåga och ger fast stadigt underlag.
 
Ja jag har flyttat och bor i Södra Norrland. Och åka 2 h enkel väg för att hämta spån är inte riktigt något jag ser som praktiskt genomförbart. Då får hon stå på spånpellets.

Tråden var inte riktigt menad som ”var i landet kan jag köpa spån” utan just kring olika alternativa ströalternativ och hur folk som drabbats av spånbristen löst det.

Nya stallet är högt prioriterad storkund hos leverantör tydligen. Vi har beställt spån men än finns inget. NÄR de får en leverans är dock avsikten att stallet ska få halva. När det kan ske är dock oklart. So far står hon på en blandning av spånpellets och krossad halmpellets. Det sistnämnda är ohemult dyrt och dammar för mycket för att jag ska fortsätta med det. Docl enorm uppsugningsförmåga och ger fast stadigt underlag.
Hur långt har du till Borlänge? Finns en butik som fortfarande har mkt spån.
 
Och Granngården på flera ställen runt Gävletrakten hade inne i går (kollade när jag ändå var inne och kollade läget i Uppsala). Men nu var väl TS inte så intresserad av var man kan köpa snuttpartier utan vilka strömedel man kan använda i stället. Själv har jag ett packat lager spånpellets i botten och fyller på med torra spånpellets (eller bränslepellets beroende på tillgång) nu när det är kallt, och uppblött när det är varmt. Ovanpå det har jag ett flufflager som består av kutterspån när det finns, och de tråkiga stråna av äthalmen nu när det går åt mycket äthalm på grund av snön. Om jag inte hade tillgång till halm eller kutter skulle jag nog inte bry mig så mycket om flufflagret. Det packade lagret är ju som marken på en normal nedbetad sommaräng, och det sover ju hästarna bra på. Jag skulle nog inte klippa magen i så fall. Jag har också funderat på att investera i gummimattor, i så fall skulle jag kunna tänka mig att ha spånpellets som jag fluffade upp varje dag (om det inte fanns kutter).
 
Jodå GG får in med ojämna mellanrum och då kan man norpa åt sig några balar. Detsamma även med övriga. Djungeltrumman brukar gå så snart någon har spån och så hackar folk sig fram vecka för vecka eller längre beroende på om de blandar eller ej.

Men precis jag är intresserad av vad det finns för alternativ. Men det verkar klent med sådana förutom då spånpellets :/
 
Och Granngården på flera ställen runt Gävletrakten hade inne i går (kollade när jag ändå var inne och kollade läget i Uppsala). Men nu var väl TS inte så intresserad av var man kan köpa snuttpartier utan vilka strömedel man kan använda i stället. Själv har jag ett packat lager spånpellets i botten och fyller på med torra spånpellets (eller bränslepellets beroende på tillgång) nu när det är kallt, och uppblött när det är varmt. Ovanpå det har jag ett flufflager som består av kutterspån när det finns, och de tråkiga stråna av äthalmen nu när det går åt mycket äthalm på grund av snön. Om jag inte hade tillgång till halm eller kutter skulle jag nog inte bry mig så mycket om flufflagret. Det packade lagret är ju som marken på en normal nedbetad sommaräng, och det sover ju hästarna bra på. Jag skulle nog inte klippa magen i så fall. Jag har också funderat på att investera i gummimattor, i så fall skulle jag kunna tänka mig att ha spånpellets som jag fluffade upp varje dag (om det inte fanns kutter).
Så har jag det i min lösdrift. 35kvm . Gummimattor med bränslepellets. Blir perfekt fast men ändå mjuk bädd. Håller länge och är otroligt lättmockat. Fyller på ngn 2 säckar i veckan som löser upp sig med underlaget. Behöver inte vattna. Enda nackdelen är att hästarna drar ut mkt genom utgångarna så det är en spånmassa utanför. Det får jag kratta bort efterhand eftersom jag är rädd om den preppade och hårdgjorda ytan där.
 
Nu har det kommit spån till vår granngården också. Hurra, jag tycker om spån för det blir ljust. Något ljusare iallafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 509
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 127
Senast: Bliss
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 363
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp