Bukefalos 28 år!

SpÅnfrÅga

fiaskurken

Trådstartare
Ligger denna på fel sida...?

Undrar vad ni betalar för ert spån, hur länge det räcker, hur mycket det går åt...

Ska stå i ett stall där man bara får ha spån. Har aldrig haft det förut, bara kört halm. Vet i princip ingenting ;)

Berätta! :bump:
 
Sv: SpÅnfrÅga

I stallet där jag har hästen har vi oxå börjat med spån....
(hade tidigare halm,men stallägaren ville inte forts m det)
fylla tom box 2 balar och sen går det 1 spånbal i veckan för min pålle.
det beror mkt på hur "grisig" häst man har ;)
jag betalar 55 kr balen.

mvh Arabizar
 
Sv: SpÅnfrÅga

Köper en pall med Stabens (15 balar) hos Granngården, och då är det 10% rabatt. Tror kalaset går loss på 875,- ca. 30 bal räckte dock gott åt två hästar i 9 månader :)

Hemligheten bakom det är väl främst välstädade pållar, och lång utevistelse. Har 2 dm + med spån, ju mer desto renare verkar det som.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Vi använder vanlig sågspån (alltså inte kutterspån) som vi hämtar gratis :D på närmsta sågverk! Har lite svårt för att svara på de andra frågorna - man tänker ju inte på samma sätt när något är gratis som när det kostar.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Betalar 5kr per sopsäck, och då fyller man dom själv. Så är man smart så hårdpackar man det.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Vi betalar runt 50-60 kr/bal tror jag.
Nu står inte min häst på bara spån, men det går åt runt
2 balar i månaden. Har ca 15-20 cm i halva boxen ungefär.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Att köpa spånbalar per styck blir dyrt och spån levereras oftast bara om flera pallar beställs. Eftersom det var ett stall där bara spån får användas så bör ju stallägaren på något sätt hålla i spånleveranser. I så fall borde ni rimligtvis kunna köpa spån genom stallägaren en hel pall eller styckvis. Ju fler pallar som beställs desto billigare styckpris. Vi har kommit ner i 45kr per bal och då det är 18 balar på en pall. Att köpa spån balvis från G*n har jag för mig kostade 70 kr/bal sist jag köpte där. Våra boxar är stora så det går åt 3 balar i en tom box och sen påfyllning var 5:e till var 7:e dag beroende på hur renlig hästen är.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Hej!!

Vi har spånbalar i vårt stall och vi betalar 55 kr/bal. I en tom box så går det ca 3 balar och sen fyller jag 1 bal i veckan (vinterhalvåret) då mina är ganska grisiga!!!
 
Sv: SpÅnfrÅga

Min står på bara spån, går åt tre balar för att "grunda" i boxen, sedan slänger jag in en ny var 3/4-dje dag ungefär (supergrisigt sto)
kostar 50:- per bal, men 6 balar ingår i stallhyran. Behöver man sedan mera så köper man till, funkar bra tycker jag,förutom att alla sockor o skor alltid innehåller spånknorrar numera :crazy:
Nin
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SpÅnfrÅga

Vi hämtar spån i sopsäckar, 10 kr/säck får vi betala. Då får vi fylla de själva, totalt 240L/säck.
Jag använder ca 2 säckar i veckan, då har hästen ett tjockt lager spån i sin box alltid.
Alltså ca 20kr/vecka betalar vi för spån. Sen är det enkelt att räkna ut hur mkt det blir per månad, år osv.

Nu har vi boxar som är runt 20-25 kvm, så det går mååånga säckar att fylla upp en box. Men det är bättre att hälla in riktigt mkt spån från början än att fjutta lite hela tiden.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Hej köper in spånpallar tillsammans, 18 balar kostar = 1111,5 kr för att vara exakt

Lägger in ca 1 var 3 dag... om det inte blir oftare...
 
Sv: SpÅnfrÅga

Köper mitt hos Fagersta Stallströ, det har en mix med kutter&råspån som gör att det går åt mindre om man grundar med detta.
Tror de tar runt 45-50:- per bal.
 
Sv: SpÅnfrÅga

Det ingår spån i hyran där jag står.

Jag har en 143cm islandshäst i storhästbox.

Tar bara ut pluttarna ej kiss - använder 1 bal var 4-5:e dag. Att fylla boxen tog 4 balar. ca 15cm.
Dels är jag nog lite dålig på att se till att inget rent spån kommer med till dynghögen :o och dels vill jag absolut inte att spånet ska hinna bli mörkt!
Ljust och mycket ska det vara!

Har inte använt spån mer än ca 1,5 månad den här gången och sist var det väl ett halvår ca men då var boxen mindre, hästen trivdes sämre och därför gick det åt mer spån.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SpÅnfrÅga

beror på boxstorleken..

Stall 1: Normal boxstorlek: När jag köpte från en spånhandlare (kvalitetspån) så gick det runt 70 kr och jag tog ungefär 5 påsar i månaden.
Gick jag till ett sågverk fick jag 5 kr/påse och fick packa själv. Gick 8 sådana åt/månad.

Stall 2: ENORM fölbox: 3 påsar i veckan och jag köper enbart från sågverket- annars skulle jag vara fattig :D

Tips är att ha (beroende på häststorlek- men en liten häst) minst 1 dm spån. Då sugs kisset upp i en kaka och sprids inte ut. Bajset kan man ha en "ränna" till längst bak så hästen fattar att den ska bajsa där (oftast). Har själv till min lilla ponny dam ca 2 dm i mitten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 389
Senast: warg
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: Twihard
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp