Spångång?

Jennifer

Trådstartare
Hur ser eran erfarenhet av spångång ut?

Vad ser ni som possitivt/negativt med detta?

Helt enkelt skulle jag vilja ha åsikter om just en spångång!
 
Sv: Spångång?

Vi hade en sådan spångång i ena stallet i skolan som jag gick på för några år sedan.
Jag har tyvärr inga bilder på denna, men jag ska försöka förklara hur den såg ut :)
Det var ca 0.5 meter mellan själva spångången och boxarna, och spånet hölls på plats av träkanter som var ca 10 cm höga. På kortsidorna av dessa gångar var det som små ramper så att hästarna kunde gå utan problem in o ut från dom.
Dessa behövs väl inte egentligen då de ju lyfter på fötterna, men ändå.
Det var "småspån" i gången, alltså inte så stora spånbitar som det är i de balar som man strör med, utan mindre korn liksom.

Fördelen med detta är ju att det blir tystare, och i dessa sopar man ju inte så det dammade mindre.
Nackdelen var väl att hästarna fick med sig spån från spångången och ut på den "vanliga" betonggången (som vi hade på kortsidorna, då det stod boxar längs stallets ytterväggar och boxar i mitten, lite som en köksö :D )
 
Sv: Spångång?

Vi älskar vår spångång :love:

Går mycket snabbare att kratta än att sopa en så lång gång.
Det är tyst i stallet. Spångången vattnas så det dammar inte alls på samma vis som när det sopas i stallet.

Såhär ser den ut, ursäkta att både ponny och jag står ivägen.
Här är den precis innan den blev utbytt så den är lite skitigare än vanligt och något tunn.
Trick_Training_by_Tarjeis.jpg
 
Sv: Spångång?

Vad fint det var med spångång i ert stall:love:

Har ni någon del utan spån avsedd för hovslagaren isåfall?

Jag skulle gärna vilja ha spångång i mitt stall eftersom det är så mkt gång att sopa annars, men vill ju också ha en bra yta att sko på.
 
Sv: Spångång?

Hur sätter man fast kanterna till spångången? Skruvar man fast dom i golvet?
Hur ofta byter ni ut spånet?
 
Sv: Spångång?

Ang. fastsättning av kanter, så antingen skruvar man fast en ram i betonggolvet och sen fyller man spån i ramern. Annars så har man en nedsänkning i betongen, som man då fyller upp med spån för att nå samma nivå som resten.

Hovslagarspilta är väl ett måste? Vet inte riktigt hur hovslagarna skulle reagera annars..

*Ni som har spångång, blir det dammigt av den? Hur ofta vattnas den?
Jag upplever att eftersom den ska hållas lite fuktig, för att inte damma, så kommer det in en massa knott. Något som någonannan har erfarenhet av?

Ironwill - Vilket underbart stall ni har! :D Luftigt och fint! Och en otroligt söt ponny!:d
 
Sv: Spångång?

Vi har haft spångång i många år. Vi använder råspån (förmodar att det är den vanligaste?) och det är väl lite meckigt i början att få in den att ligga bra, mycket vattning gäller i början.
Vi har inte någon direkt kant åt sidorna som hindrar spånet från att flytta sig då stallgången från början är lite nedsjunken.
 
Sv: Spångång?

I love spångångar! Vi har det på min ridskola och även Strömsholms hade det när jag gick ridledarkursen.

Fördelar: Det blir tyst och lugnt i stallet, hästarna halkar inte när de går på stallgången, det ser trevligt ut, lätt att hålla rent.

Nackdelar: Man kan inte låta vilka barn i stallet som helst hjälpa till att sopa. Man måste öva lite innan man blir en bra spån-gångs-krattare. (själv blev jag mästare efter tre veckor på Strömsholm med vackra fiskbensmönster i spånet)

Klart man behöver vattna ibland, men man behöver ju inte vattna överdrivet mycket så att det blir massa knott och sånt. Bättre att vattna lite och ofta när man märker att det dammar.
 
Sv: Spångång?

Eftersom att det är ett kallstall med öppet i tak, och boxfönster som går att öppna utåt så har vi ett "skötarrum" som är uppvärmd med en spolspilta, solarium och skötspilta,
där man kan sko, men det finns även skoplats i ett mindre stall på gården där de flesta skor sina hästar.


Våran spångång har bytts ut två eller tre gånger på ett år. Den vattnas varje måndag, ibland med bara vattenkannor och har
endast varit dammig dagarna innan det är dags att byta. Vi har inte mycket knott eller flugor i vårat stall.
 
Sv: Spångång?

i gamla stallet så hade vi spångång men bytte ut den till grus. Blev mycket bättre med grus än spån
 
Sv: Spångång?

På vilket sätt blev det bättre??

Ang dammande spån, så ska man ju inte vattna i boxar om spånet dammar utan kalka. Gäller inte det även gången? Givetvis måste man i början vattna för att det ska sätta sig.
 
Sv: Spångång?

det blir inte lika skitigt (torv i boxarna)
det försvinner inte och behöver inte bytas ut (spån måste man ju byta ut rätt ofta)
ligger stilla
lätt att vattna och dammar inte så mycket
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 602
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: mars
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 028
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Vad har ni för erfarenhet av stigbygeln Venice Evo Tech? Har fått önskan av dotters hopptränare att köpa nya stigbyglar till henne. I...
2
Svar
23
· Visningar
1 342
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp