Spaniel-tråden

Ferrari

Trådstartare
Eftersom det finns en vinthundstråd så tänkte jag sno den idén och skapa en spaniel-tråd för oss som har någon av de underbara spaniel-raserna. En tråd där vi först och främst får presentera oss för varandra för att sen kunna prata om allt.

Avel, tävling, träning, pälsvård mfl... ja, allt som är kul att prata om.

Spanielraserna som jag tänker på är:

- Amerikansk cocker spaniel
- Cocker spaniel
- Cavalier king charles spaniel
- Clumber spaniel
- Engelsk springer spaniel
- Field spaniel
- Irländsk vattenspaniel
- King charles spaniel
- Sussex spaniel
- Tibetansk spaniel
- Welsh springer spaniel

En mängd olika raser med olika arbetsområden, men det dom har gemensamt är att de alla är spaniel-raser :). Vet inte om det är en bra eller dålig idé med en sån här tråd men vill ni inte skriva i den så behöver ni inte :D

// Sofie, cavalier king charles spaniel-ägare
 
Sv: Spaniel-tråden

oh vad kul =) Vilken bra ide !!..

Jag har faktist tre st cocker spaniels:p
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har en kooikerhondje, som ju också faktiskt är en spaniel :)
006.JPG
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har en Cocker spaniel kille.....
Är egentligen Shih-tzu människa, men cockern är familjens maskot.
Hoppas fler har spaniels här på buke....
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har en cockertjej på halvtid!

Jazzi heter hon och fyller 6 år till sommaren. En urgo hund som bara är att ta med vart man än ska, finner sig i allt. :)

DSCN9697.jpg
 
Sv: Spaniel-tråden

Ska man vara petig så är cavalieren, king charles och tibetanaren inte egentliga spaniels, utan har bara namnet gemensamt med spaniel raserna. Men vad gör det :D

Jag har ett gäng cockrar i alla fall. Äldsta nyss fyllda 6 år, och yngsta 4 mån.
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har en cavalier.
Blackn' tan. 5 år.
Ganska stor kille.
En vänlig man...söt som en säl.
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har också en cavalier king charles på 1½år, blenheim.
 
Sv: Spaniel-tråden

Skulle vi presentera oss lite också kanske?
Jag har som sagt en kooikerhondje-hane på 2 år, som heter Goliat.
Jag har ställt ut honom en hel del och han har hittills två cert, hoppas på ett tredje i maj.
Annars tränar vi lydnad med målet att starta lydnadsettan i sommar, kör även en del viltspår (anlagsprovet är bokat till i början av juni).
021.JPG


Goliat är en underbar hund, men kooikern kan vara en aning egensinniga och är inte alls lika sociala och kärvänliga som t.ex. springern och cockern..
Jag brukar likna honom vid en tjurig gammal gubbe:devil:
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har Amerikansk cocker spaniel.
En tik med namnet Bella, 4 år.
Mamma har kennel så hon är född här hemma, blev ganska direkt fäst vi mig så vi blev polare, hon var "min" redan från början. När jag fylde 17 fick jag skriva på papprena för ägarbyte från mamma till mig :) Den bästa presenten jag fått.

Vi tränar mycket lydnad och agility. Har startar i lydnad klass 1 och mer ska det bli iår. Hon är en liten arbetsnarkoman
hon ställs ut en del, men hon saknar en del päls så det går lite si och så. Funderar på att klippa av en del eftersom varken jag eller hon är superintresserade av utställning.


14642427.jpg


15980366.jpg


14845563.jpg
 
Sv: Spaniel-tråden

*kl*
Jag har en welsh springer. En hane som blir sju i vår. Väntar fortfarande på den där mentala mognaden och det sansade lugnet de tutade i mig skulle komma vid 5-6 års ålder...
Han är världens snällaste och goaste hund och totalt okomplicerad så till vida att vart man än släpar med honom finner han sig glatt till rätta och lägger sig snabbt att sova vid mina fötter, han kan dessutom vara lös överallt och är lätt att bryta om han ser vilt. Förutom sjöfågel då, där krävs lite mera "tummen i ögat" för att simma efter änder är det bästa som finns!!! Han jagar även glatt kanadagäss från pappas åkrar (han får det, det är hans uppgift) och då kan han va tuff! Men annars är han en mespotta! Alldeles för vek för min smak och starkt mattebunden. Men har han en bra dag kan vi träna lite lydnad eller lägga ett litet vitspår. En bra dag är han väldigt spårnoga, väldigt positiv och har massor med energi, kampar gärna och tar en del egna initiativ. En dålig dag sitter han bara och glor på mig och tycker det är ruskigt obekvämt att jag försöker få honom att göra något... Han går bara iväg och nosar på något och försöker ignorera the hell out of me, och minsta lilla jag skärper upp honom blir han så låg att allt annat än slöpromenad är bara att glömma...
Lite beror på kass avel, lite beror nog på att han bott i hundgård tills han var dryga tre och kom till mig, mycket beror på att han och jag inte riktigt funkar träningsmässigt och på att han är min första hund.

Fast första hund är inte riktigt sant för jag är uppväxt ihop med en engelsk springer! En helt ljuvlig tik, av stamtavlan att dömma borde hon varit snygg men oduglig. Men det blev tvärt emot! Hon var rätt ful (inte i mina ögon såklart jag tycker hon var vacker!!) men så extremt bra mentalt, fokuserad, arbetsvillig till tusen, lite slarvig i spår men snabb och duktig, missade aldrig, hade en mycket fin apportering helt utan träning. En sånd där hund som man bara tar med och när fågeln faller ja då simmar hon och hämtar den utan att man behövt träna nått på det innan. Hon användes även en del som eftersökshund (inoff) och som sök och apporthund efter fågeljakt för att "samla in" skadskjutna. Dessutom var hon min bästa kompis och vi tränade lite agility och jag lärde henne en massa trixs. När hunden kan tricket efter att man visat en gång så hinner man lära in en hel del.
Henne har jag tyvärr ingen bild på på datorn men hon var faktiskt mycket lik springern i modig_korns inlägg (den övre med päls)

Här kommer en bild på min knaswelsh (han är snygg men ofunktionell :p)
DSC01059.jpg
 
Sv: Spaniel-tråden

Min lurvtuss fyllde nyligen 11år, han är kastrerad sen några år tillbaka och är väldigt fokuserad på allt vad mat heter :D Bubblan, som han heter är familjens första hund. Totalt misslyckat köp, möjligen feluppfostring men säkerligen mycket avel och uppväxt relaterat. Hans pappa påstås (vet inte om det stämmer) ha blivit avlivad pga agressivitet. Något som i sådanna fall smittade av sig på Bub :crazy: Men han är inte så himla farlig, bara man är varlig. Härstammar från amerikanska linjer, där det verkar ha varit accepterat att använda mentaltstörda hundar i aveln för att få fram hundar med skärpa eller något (animal planets hundras dokumentär nämnde det). Men amerikanska linjer - där mycket av hårigheten :eek: För mkt päls för min smak. En annan sak som är karaktäristiskt för Bubblan är att han ogillar att bada. Badkruka, går i vattnet en gång och simmar några simtag och sen går han upp på stranden och vägrar gå i igen :p

Andra hunden blev mer lyckad, togs som fodervärds hund som valp i år fyller hon 8 vilket INTE märks på henne och syns inte heller. Mentalmognad = Noll. Men hon är helt underbar, skulle ha använts till avel men fick graden C på höfterna. Relativt bra lynne men tycker inte om barn efter att barnen i det bostadsområdet vi bodde i innan roade sig med att skrämma henne. Rent extriörsmässigt är det rena drömhunden, det är SÅ jag tycker en ESS ska se ut, inte som Bubblan (som mer eller mindre är från utställningstypen av ess). Hon heter Nova men eftersom hennes nos alltid är kall, våt och hon gärna springer in i en med nosen före så har hon fått namnet Snoris :love:
 
Sv: Spaniel-tråden

Min Tibetan, som inte alls är en spaniel egentligen. Men säger du det så ;)

julkort053.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spaniel-tråden

YEY! En spaniel tråd!
Jag är inne på min andra Welsh.
Helt underbara hundar, men oj vad mina varit olika.
Min första en ängel från himlen, älskade alla och var perfekt på alla sätt.

DEn jag har nu från en annan kennel har mer jakt i sig, är lite reserverad. Men mot mig och familjen (och alla hon flockat in) är hon helt underbar. Spåra är det bästa hon vet efter att leka med bollen. Hade gärna lagt upp en bild men har inte riktigt lärt mig det än.
 
Sv: Spaniel-tråden

Jag har en engelsk cokckerspaniel som är 7 år. Hon är världens härligaste och busigaste hund. Tyvärr är jag så himla dålig på att lägga upp bilder men hon är en blue roan iaf.

Funderar på att skaffa en till...de är verkligen min sorts hundar! Lite jobbigt med pälsen kan jag tycka men annars är allt perfekt med denna hundras!
 
Sv: Spaniel-tråden

Har en engelsk springer spaniel, tik snart 7 år. Det är min första ESS, är uppvuxen med tax.
Vi tränar personspår/sök med instruktör var 14:e dag men tränar ganska frekvent hemma också. Hon är en mycket talangfull spårhund, som till och med har ganska lätt för att spåra på asfalt. Hon stöter hare och fågel men har ändå en fin stadga. Rådjur och annat storvilt är däremot totalt ointressant.
Lisa är väldigt följsam och lydig när vi är ute på promissar, men har kanske inte den rätta energin och farten i lydnaden på apellplan.
Mot våra andra hundar hemma i familjen så är Lisa något som vi kallar "mamma-polis" då hon ska betämma över vad de andra får och inte får göra.
Jag har helt fastnat för rasen och kommer definitivt fortsätta med ESS.
Lisa är min avatar.
/Qbaby
 
Sv: Spaniel-tråden

Här komme min Tibbehane. Världens goaste påg.

2579_77553935792_572590792_1993853_5506384_n.jpg

F. 2004
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 259
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 798
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 564
Senast: AraSlei
·
I
Övr. Hund Jag sökte igenom Hund forumet men kunde inte hitta en tråd på detta ämne. Eftersom jag inte lyckas hitta svaret själv på nätet vänder...
Svar
8
· Visningar
10 018
Senast: Izzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp