Spanien - Torrevieja tips!

voltis

Trådstartare
Har en bekant som har boende i Torrevieja som vi kan få låna! Har inte fått ngn närmare info ännu men då jag gillar att googla och kolla runt så tänkte jag se med er på buke direkt om ngn av er varit där och har ngt att tipsa om?

Är det en trevlig ort att semestra i? 1 eller 2 veckor?
Barnvänlighet? (tar med en fyraåring)
Hur är stränderna, folket, omgivningarna?
Lätt att hitta, bör man hyra bil? Tex från flygplatsen?

Vill ha personliga erfarenheter mer än bara googling tänkte jag :)
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

Jag semestrade i de trakterna den här veckan. Vi bodde iofs i Jijona som ligger nordväst om Torrevieja.
De tips jag kan ge är att besöka
Cuevas de Canelobre i Busot - droppstensgrotta
Biar som är en mysig stad med en fin gammal stadskärna med ett antal historiska innehåll bla en borg där delar är från Morernas tid och strax utanför staden finns en akvedukt från medeltiden. I Biar finns även en affär som säljer målad keramik som är farligt vacker.
I Tibi finns en borgruin (med betoning på ruin) från 900 talet och en damm som är från 1500 talet (?).
Vill man besöka turistfällor så finns Guadalest norrut "innanför" Benidorm på vägen till Gudalest åker man igenom Callosa de en Sarria där Fuentes del Algar finns en dal med vattenfall.
I övrigt är det ett vackert landskap med mycket berg och massor av vackra fruktodlingar. Om man åker ner i februari (ganska kallt) när mandelträden blommar så är det något sagolikt vackert.
Bil hyr man enkelt på flygplatsen. De vanliga stora företagen som Avis, Eurocar, Hertz osv finns priser känner jag inte till. Sen finns några till bla Centauro och Goldcar där iallafall Centauro har fräsha bilar till vettiga priser.
Är vi vänner på fb? Jag la ut ett album med bilder från min senaste resa igår.
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

Mina föräldrar bor där, så jag brukar vara där och hälsa på lite då och då! Shaggy har redan gett många bra tips; Cuevas de Canalobre och Fuentes del Algar är absolut värda att åka och titta på. I Villajoyosa finns Valor chokladfabrik med chokladmuseum! Jag gillar att gå på marknaderna, fredagsmarknaden inne i själva Torrevieja är europas största veckomarknad och det är marknader varje dag på olika ställen strax utanför Torrevieja.

Jättefina stränder och enkelt att ha barn med. Mycket enkelt att semestra där som svensk, då det är väldigt mycket svenskar där, både fastboende och turister, så svenska menyer finns på i stort sett alla restauranger (finns tom flera svenska restauranger) och många pratar eller åtminstone förstår svenska. Det finns två stora shoppingcenter; Las Habaneras och Zenia, om ni gillar att gå i affärer. Det finns en fantastisk argentisk grillrestaurang inne på Zenia, den rekommenderar jag verkligen!
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

vad roligt med så mkt tips! :)

Låter som det är en trevlig ort att semestra i alltså!
Måste bara försöka få lite mer info om själva huset och vart det ligger, bara fått veta namnet på adressen(?) villa Matilda eller Matilde eller ngt liknande?
Lät inte som en adress bara...?
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

Har en bekant som har boende i Torrevieja som vi kan få låna! Har inte fått ngn närmare info ännu men då jag gillar att googla och kolla runt så tänkte jag se med er på buke direkt om ngn av er varit där och har ngt att tipsa om?

Är det en trevlig ort att semestra i? 1 eller 2 veckor?
Barnvänlighet? (tar med en fyraåring)
Hur är stränderna, folket, omgivningarna?
Lätt att hitta, bör man hyra bil? Tex från flygplatsen?

Vill ha personliga erfarenheter mer än bara googling tänkte jag :)
Jag kollar på lägenheter där för det är köpläge nu :)
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

Jag var där för något år sedan och jag tyckte det var ..sådär. Det ser betydligt bättre ut när man googlar stället än när man är där.. direkt vackert är det inte.. eller är jag bara kräsen..
Finns lite olika stränder men den enda som är bra , tycker jag , är den som ligger i södra änden (Playa de los Náufragos). Å andra sidan finns det många badvikar med långgrunt vatten utan vågor som passar barn bra.
Nattlivet är ganska vuxet och lugnt, bra restauranger, trevlig strandpromenad, mycket strandförsäljare dock och överlag svårt att strosa omkring eftersom man hela tiden blir påhoppad om att köpa all möjligt skit.
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

Själva Torrevieja är kanske inte världens mest spännande ort (har ytterst lite erfarenhet) men omkringliggande trakt är mycket intressant och vacker. Mina erfarenheter är dock mest norr och nordväst om Alicante. Det enda jag känner till neråt Torrevieja är salinerna (där man om man har tur kan se flamingo) och parken i Elche. Detär dock inte jättelångt att åka till massor av vackra och intressanta platser lite längre norr ut
 
Sv: Spanien - Torrevieja tips!

Jag rekommenderar stranden i Guardamar del Segura, helt outstanding, ligger bara en liten bilfärd norr om Torrevieja. Vi har haft hus där sen -86 och det är vår lilla bit av paradiset här på jorden :love:
Om ni ska ha hyrbil så kör ni förbi Guardamar på väg till Torrevieja.
 

Liknande trådar

Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp