Spannmål i kattfoder - forskning och rön

mackan

Trådstartare
Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det gäller .

Soannmålsfritt foder till katt (och även hund men detta är kattforumet så jag avhåller mig från annat) har blivit väldigt populärt och trend senaste åren. Jag ger själv ett spannmålsfritt torrfoder till mina nuvarande katter . Har inte gjort det med mina tidigare katter.

Lyssnat på vetandets värld tex som haft några intressanta program gällande detta, samt även tagit del av artiklar av olika slag.

Det finns ingen konkret forskning i form av konkreta slutsatser/resultat på att tamkatter katter mår sämre av foder som innehåller spannmål. Det finns heller inget som styrker att allergier hos katt skulle framkallas av spannmål (av exakt art) utan snarare finns det rön och resultat som indikerar att allergi från olika proteinet från kött är vanligast ?

Det skulle vara intressant att höra folks tankar utifrån detta.

Och ja - jag är väl insatt i det vanligaste resonemanget/motiveringen att katten (till skillnad från hunden) är en ren köttätare. Men : det finns argument bland forskare /analytiker i ämnet som menar att det inte är så enkelt självklart utifrån hur ett modernt foder processas och vad det innehåller gällande nedbrytbara ämnen anpassade för katten, samt att katten varit domesticerad i tusentals år osv osv.

Hoppas på intressanta tankar i tråden som kan nyansera bilden - inte bara att ”spannmålsfritt måste det/bör det vara/BARF är det enda rätta” osv , utan helst reflektioner som kan ta in både för och nackdelar samt se till just det publicerade i frågan från forsknings och analyshåll .
 
Nej, det finns ingen forskning som visar att spannmålsfritt skulle vara bättre än med spannmål.

Många av de nya spannmålsfria fodren innehåller ju helt oprövade kolhydratkällor som t.ex. baljväxter vilka kan försämra upptaget av vissa näringsämnen (t.ex. taurin). Så det handlar ju om vad man ersätter spannmålen med.
 
Nej, det finns ingen forskning som visar att spannmålsfritt skulle vara bättre än med spannmål.

Många av de nya spannmålsfria fodren innehåller ju helt oprövade kolhydratkällor som t.ex. baljväxter vilka kan försämra upptaget av vissa näringsämnen (t.ex. taurin). Så det handlar ju om vad man ersätter spannmålen med.

Vill du utveckla det lite mer ? Ditt svar är helt i linje med det jag tolkat och uppfattat ang hur det illustrerats medialt.

Hur tänker du ang trenden med just spannmålsfritt och BARF som blivit och som det kampanjernas för väldigt starkt ?
 
Jag startar den här tråden utifrån intresse i kombo med min egen tendens att gärna granska ”fakta” och ”rön” kritiskt oavsett vad det gäller .

Soannmålsfritt foder till katt (och även hund men detta är kattforumet så jag avhåller mig från annat) har blivit väldigt populärt och trend senaste åren. Jag ger själv ett spannmålsfritt torrfoder till mina nuvarande katter . Har inte gjort det med mina tidigare katter.

Lyssnat på vetandets värld tex som haft några intressanta program gällande detta, samt även tagit del av artiklar av olika slag.

Det finns ingen konkret forskning i form av konkreta slutsatser/resultat på att tamkatter katter mår sämre av foder som innehåller spannmål. Det finns heller inget som styrker att allergier hos katt skulle framkallas av spannmål (av exakt art) utan snarare finns det rön och resultat som indikerar att allergi från olika proteinet från kött är vanligast ?

Det skulle vara intressant att höra folks tankar utifrån detta.

Och ja - jag är väl insatt i det vanligaste resonemanget/motiveringen att katten (till skillnad från hunden) är en ren köttätare. Men : det finns argument bland forskare /analytiker i ämnet som menar att det inte är så enkelt självklart utifrån hur ett modernt foder processas och vad det innehåller gällande nedbrytbara ämnen anpassade för katten, samt att katten varit domesticerad i tusentals år osv osv.

Hoppas på intressanta tankar i tråden som kan nyansera bilden - inte bara att ”spannmålsfritt måste det/bör det vara/BARF är det enda rätta” osv , utan helst reflektioner som kan ta in både för och nackdelar samt se till just det publicerade i frågan från forsknings och analyshåll .
Intressant tråd.

Har inga forskningsresultat att bidra med. Ger också spannmålsfritt torr- samt blötfoder till mina katter. Ser ingen mening med att mata i dem en massa spannmål, socker samt färgämnen som kan finnas i billig kattmat. Båda katterna verkar må bra, den äldre katten är dock något rund men det kom efter kastrering.

Tänker likadant som med min häst, försöker undvika onödiga tillsatser. Är mera insatt i hästfoder än kattfoder däremot.
 
Intressant tråd.

Har inga forskningsresultat att bidra med. Ger också spannmålsfritt torr- samt blötfoder till mina katter. Ser ingen mening med att mata i dem en massa spannmål, socker samt färgämnen som kan finnas i billig kattmat. Båda katterna verkar må bra, den äldre katten är dock något rund men det kom efter kastrering.

Tänker likadant som med min häst, försöker undvika onödiga tillsatser. Är mera insatt i hästfoder än kattfoder däremot.

Nyfiken : vad menar du med billig kattmat i sammanhanget?

Merparten av foder till katt som även innehåller spannmål är ju märkeskånda renommerade foder, inkl veterinärfoder till katt ?
 
Jag ger Acana nu, men vill ge blötmat enbart. Följer denna tråd, för mig har det primärt varit vätskebristen i torrfoder som skrämmer. Gällande spannmål är det mest att de i högre grad orsakar fetma som jag hängt upp mig på.
Jag gar infa större problem att ge blötmat med spannmål, men som sagt är det stora vätskebristen för min del.
Så intressant!
 
Nyfiken : vad menar du med billig kattmat i sammanhanget?

Merparten av foder till katt som även innehåller spannmål är ju märkeskånda renommerade foder, inkl veterinärfoder till katt ?
Syftar på den billigaste kattmaten som man hittar i vanliga mataffärer.

Ger mina katter Applaws torrfoder och Mjau blötmat.
 
Jag resonerar som @MissFideli ungefär. Det i mina ögon största problemet med torrfoder är just att det är torrt, inte vilken kolhydratkälla man använder som utfyllnad. Jag har aldrig ens letat evidens, utan utgår ifrån att ett foder som hyggligt liknar grundkosten hos arten är bättre. På samma sätt som jag utfodrar hästarna med grovfoder i så hög utsträckning som möjligt, och vet att ultraprocessade livsmedel för människor har flera samband med ohälsa.

Ger alltså hellre nästan vilken blötmat som helst hellre än "märkestorrfoder". Mina katter äter i första hand Bozita och mush.
 
Vill du utveckla det lite mer ? Ditt svar är helt i linje med det jag tolkat och uppfattat ang hur det illustrerats medialt.

Hur tänker du ang trenden med just spannmålsfritt och BARF som blivit och som det kampanjernas för väldigt starkt ?

Den spannmålsfria trenden tror jag hänger ihop med de trender vi ser på humansidan: glutenfritt, spannmålsfritt, paleo. LCHF osv. Vi överför våra idéer om den egna kosten på våra djur och fodertillverkarna är inte sämre än att de ser detta och utnyttjar det. Varför använder man sockerkulör för att färga burkmat brun? Inte är det för att katten ska tycka att maten ser god ut. ;)

Vad gäller BARF har det kallats en trend i många år, jag vet inte hur lång tid som krävs för att det inte ska vara en trend men det har definitivt fått ett lyft iom den spannmålsfria vågen. Sedan har det ju underlättat att det numera finns helfoder att köpa till katter vilket inte har funnits tidigare. Man måste inte hålla på och mojsa på hemma i köket längre utan man kan köpa färdigt.

Jag som har BARFat i 15 år ser dock en viss skillnad i varför många väljer att BARFa istället för att ge torrfoder. Likt mig börjar många se till vad katten är anpassad för att äta. Jag började inte BARFa för att det är mer naturligt, fritt från "gifter", fritt från spannmål, fullt med enzymer eller annat lullull utan jag tog avstamp i katten som djur. Som man gör på en djurpark. Man tar reda på vad djuren äter i sina naturliga element, man studerar deras anatomi och fysiologi och bygger upp kosten därefter. Det är mer sådant tänk med kaniner, reptiler, fåglar och andra "exotiska" sällskapsdjur också. När de behöver uppsöka veterinär är det ofta pga felaktig kost och vad man gör är att gå back to basics.

Det finns mycket lullull bland BARFare, men det finns en mer vetenskapligare och rationell sida också och bland kattfolk tycker jag faktiskt att den sidan är vanligare än lullullsidan.
 
@Sol tack att du delger så mycket i tråden, utifrån konkret erf/insatthet osv!
Jag hade hoppats (och hoppas) att fler är intresserade av ämnet och tråden !

Jag har sett så otroligt mycket idog kampanj för BARF tex ang hemlagad sådan och undrar utifrån det och det tråden handlar om alla som förespråkar det - vet man alltid vad man kampanjar för ? - liksom spannmålsfritt ? Har man verkligen enligt egen förståelse eller situation grund för det på riktigt osv. Vet man vad som krävs för katten om den fullt ut ska ges enbart eget hemmalagat BARF ? Osv.

Jag är tex väl medveten om argumentet mot torrfoder i sig gällande vätska. Dock så ger man ett heltorrfoder så går det ju bra att ge extra vätska i kombo med det ? Jag ger mina tex gärna kycklingbuljong dvs vattenavkoket på kokt kyckling , de älskar spadet och går lätt att ge dem en halv dl spad blandat med torrfodret varje giva av torrfodret
 
Senast ändrad:
@Sol tack att du delger så mycket i tråden, utifrån konkret erf/insatthet osv!
Jag hade hoppats (och hoppas) att fler är intresserade av ämnet och tråden !

Jag har sett så otroligt mycket idog kampanj för BARF tex ang hemlagad sådan och undrar utifrån det och det tråden handlar om alla som förespråkar det - vet man alltid vad man kampanjar för ? - liksom spannmålsfritt ? Har man verkligen enligt egen förståelse eller situation grund för det på riktigt osv. Vet man vad som krävs för katten om den fullt ut ska ges enbart eget hemmalagat BARF ? Osv.

Jag är tex väl medveten om argumentet mot torrfoder i sig gällande vätska. Dock så ger man ett heltorrfoder så går det ju bra att ge extra vätska i kombo med det ? Jag ger mina tex gärna kycklingbuljong dvs vattenavkoket på kokt kyckling , de älskar spadet och går lätt att ge dem en halv dl spad blandat med torrfodret varje giva av torrfodret

På kattsidan upplever jag de flesta som seriösa på det sätt att de generellt rekommenderar bra kommersiella foder. Det rekommenderas absolut inte att man börjar mixtra hemma i köket det första man gör. Tvärtom, man ser oerhört allvarligt på det. Lite väl ibland kan jag tycka, det rekommenderas att man köper recept av foderkonsulter. Det är i sig inte fel, men det spär på den gamla föreställningen om att det är så himla svårt tom nästan omöjligt att göra egen kattmat. Man ska ta det allvarligt, man ska läsa på men man behöver inte sätta skräck i folk. Och vem avgör om en foderkonsult är tillräckligt kunnig och seriös för att kunna sätta ihop bra recept? Jag har utbildning, år av erfarenhet och har arbetat som foderkonsult (även åt foderföretag) och det finns nog ingen sådär på rak arm jag med gott samvete skulle kunna rekommendera. Att lägga en sådan sak helt och hållet i någon annans händer...

Sedan är det säkert inte så att alla vet vad man talar för. Man hänger på något "alla" verkar tycka är bra.

Vad gäller spannmålsfritt verkar en del tyvärr tro att det är detsamma som kolhydratfritt och så är det ju inte. Många spannmålsfria foder innehåller precis lika mycket kolhydrater som vilket annat torrfoder som helst. Jag ställer mig generellt sett skeptisk till hur tillverkarna marknadsför sina spannmålsfria foder och många har ingen stark förankring utan är nya på marknaden. Opportunister. Ser spannmålsfria torrfoder med oerhört höga askhalter som jag aldrig skulle ge en katt då tillverkarna inte anger vilket urin-pH fodret ger utan bara försvarar askhalten med "så ser den ut i kattens naturliga mat". Vilket iofs är sant, men kattens naturliga mat innehåller även 70% vatten.

Skulle jag vara tvungen att ge bara torrfoder skulle jag ju välja ett foder från en väletablerad tillverkare som har mycket forskning bakom sina produkter så att jag vet att minimerar risken för t.ex. urinvägsproblem. Missförstå mig rätt men ju mer "artificiellt" ett foder blir, ju viktigare är det att backa upp det med forskning.
 
Att katten som husdjur varit domesticerad i tusentals år har ju inte förändrat dess behov som jag ser det, katter har i alla tider många gånger fått klara sig på vad de själva kunnat fånga av insekter, gnagare, småfåglar mm.

Jag skulle gärna BARF:a mina katter men har helt enkelt inte våga mig på det själv, hund är enklare och jag har mycket goda erfarenheter från det. Mina katter får i dagsläget övervägande våtfoder och lite torrfoder emellanåt på sidan av men jag vill av samma anledning som andra inte ge enbart torrfoder pga vattnet. Jag kokar aldrig egen buljong av fågel men det borde väl fungera med egenkokt köttbuljong istället? Jag äter betydligt mer nötkött än kyckling.
 
Det är uppenbarligen i princip omöjligt att ge ett för katt optimalt foder om man inte har kunskap att göra egen. Alltid är det nått som är fel. Känns rätt hopplöst faktiskt.
 
Det är uppenbarligen i princip omöjligt att ge ett för katt optimalt foder om man inte har kunskap att göra egen. Alltid är det nått som är fel. Känns rätt hopplöst faktiskt.

Hur menar du ? Varför skulle egenlagad mat vara det enda rätta utifrån trådstarten ?
 
Jag kokar aldrig egen buljong av fågel men det borde väl fungera med egenkokt köttbuljong istället? Jag äter betydligt mer nötkött än kyckling.

Självklart fungerar det lika bra med annan buljong 😄
Jag äter själv inte jättemycket kyckling jag heller, men både enkelt och billigt att köpa en stor påse fryst kycklinglårfilé och sen koka några bitar några ggr i veckan (jag klipper i mindre bitar innan de åker ner i kastrullen) och pytsa i med torrfodret några små bitar tillsammans med massor av buljong 😄
 
@Sol tack igen för att du tar dig tid och vill delge dina reflektioner i ämnet . Väldigt uppskattat och tänkvärt och lärorikt för mig!
 
Hur menar du ? Varför skulle egenlagad mat vara det enda rätta utifrån trådstarten ?

Inte utifrån trådstarten, det har jag aldrig skrivit. Men det är tydligen omöjligt att hitta ett komplett foder som är bra på alla sätt för katter och samtidigt smakligt.
Att blötmat är bra är nog de flesta överens om, däremot huruvida det är okej med socker i är omtvistat. Att blötmat ratas av många katter är dock ett faktum, så uppenbarligen fattas det blötmat med hög smaklighet. Mush är bra, men långt ifrån alla äter det, dvs smakligheten är inte tillräcklig och trots vätskeinnehållet är det flera som blivit hårda i magen av det. De andra märkena av färskfoder är det fram och tillbaka huruvida dom verkligen är kompletta eller ej.
Torrfoder är för torra, det är vetenskapligt bevisat. Men ger man det, ska det vara högt proteininnehåll. Fast det går ju inte eftersom de med högt proteininnehåll är spannmålsfria och därför innehåller annat som ju inte verkar bra. Så med andra ord är de med högt proteininnehåll lika illa som de med lågt proteininnehåll fast av olika orsaker.

Så vad ska man ge egentligen?
 
@MissFideli ah - nu är jag med!
Jag är benägen att hålla med dig i de reflektionerna , även om jag nog inte för den skull tror att ”hemlagat av experten” torde vara det enda fungerande sunda för våra katter .
Bevisligen så fungerar ju de flesta omhuldade, välskötta katter faktiskt oerhört väl och lever långa, friska liv upp i hög ålder hos sina mattar/hussar. Jag tror faktiskt inte på att de bara har tur som klarat sig typ trots att de ätit något av alla dessa foder 😎
 
Senast ändrad:
Jag har ingen aning känner jag. Mina går på i princip enbart torrfoder och jag hatar det pga risken för vätskebristrelaterade sjukdomar. Men jag har hittills inte hittat nått blött som tjejerna gillar, utöver komplementfoder.
 
Jag har ingen aning känner jag. Mina går på i princip enbart torrfoder och jag hatar det pga risken för vätskebristrelaterade sjukdomar. Men jag har hittills inte hittat nått blött som tjejerna gillar, utöver komplementfoder.

Det är ju svårt med många katter att de just gillar torrfodret framför annat, och gärna ”smalnar av” en bredare meny av ”gilla” över åren vilket ju är vanligt .

Jag är noga med att ha MÅNGA vatteskålar på olika ställen i bostaden. Är skitdrygt för en själv att byta allt 2-3 ggr/dag men upplever att de dricker bättre . Samt breda stora skålar då katterna oftast vill ha det , aldrig vattnet precis brevid matstället, osv.

Kan man blöta torrfodret och katterna äter det med tex avkok /buljong tycker jag det bidrar massor .
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 851
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp