Spannmål i kattfoder - forskning och rön

Fast då försvinner ju lite vitsen med torrfoder.

Varför det? Vad skulle vitsen vara menar du med torrfodret som försvinner för att det tillsätts vätska ?

De får torrfoder (fullfoder ang näring/behov etc) men mer vatten ? Varför skulle man utifrån det inte kunna ge ett vettigt torrfoder i kombo med extra vätska ?
 
Senast ändrad:
Varför det? Vad skulle vitsen vara menar du med torrfodret som försvinner för att det tillsätts vätska ?

De får torrfoder (fullfoder ang näring/behov etc) men mer vatten ? Varför skulle man utifrån det inte kunna ge ett vettigt torrfoder i kombo med extra vätska ?

Torrfodrets i princip enda fördel är ju att det är torrt och därmed inte lika känsligt för att lämnas framme. I övrigt finns det ju inga fördelar med att ge foder som innehåller nästan hälften ris, majs, vete, potatis, ärtor, linser osv. Katter är inte anpassade för att äta större mängder kolhydrater, det är sedan länge känt att det kan orsaka mag-tarmstörningar och nu finns det även forskning som indikerar att de kan öka risken för diabetes.

Ris som sedan används i nästan alla klassiska torrfoder innehåller sådana halter arsenik att föräldrar rekommenderas att undvika dagligt intag av ris hos små barn. Om arsenikhalterna är tillräckliga för att orsaka skada hos katter är vad jag vet inte studerat alls.
 
@Sol fast det är ju därför jag startat tråden? 😳

Varför skulle torrfoder ekvivalera att det lämnas framme hela dagen ?

Ang. att torrfoder ser ut/är komponerade på olika sätt numera och utifrån det, Vetenskapens värld/mycket olika media som diskuterar trenderna ang foder osv, så är ju knappast alla överrens att det är som du förkunnar nu.
 
Senast ändrad:
@Sol fast det är ju därför jag startat tråden? 😳

Ang. att torrfoder ser ut/är komponerade på olika sätt numera och utifrån det, Vetenskapens värld/mycket olika media som diskuterar trenderna ang foder osv, så är ju knappast alla överrens att det är som du förkunnar nu.

Nej, men det är vad forskning visar. Hur media, allmänheten eller näringen tolkar detta är en annan sak. Näringen tar fram ”vetenskapligt bevisat” effektiva foder mot specifika sjukdomar baserade på urvalsgrupper om 8 individer... Eller att perserkatter behöver en slags mat, maine coon en annan, britter en annan, sphynxar en annan, bengaler en annan, utekatter en annan, utställningskatter en annan, långhåriga katter en annan... det finns ingen hejd på galenskapen.

Det går att läsa Small Animal Clinical Nutrition gratis på nätet om man vill ha en bred vetenskaplig bas. Sedan kommer det massor av forskning hela tiden och ny forskning och det är inte alltid lätt att hinna med. Särskilt inte när näringen låter bli att publicera alla fynd.

Att byta ett klassiskt torrfoder till ett spannmålsfritt kommer sannolikt inte göra någon större skillnad i hälsa, men torrfoder som så eller höga halter kolhydrater kan fortfarande vara problematiska. Det är inte bara min åsikt.
 
@Sol jag är helt rörande överrens med dig ang det du skriver om div foder som titulerar sig utifrån ras, indoor, outdoor, etc etc .

Det viktiga är ju att kattägare förhåller sig sansade och pålästa allmänt och förblir ifrågasättande och kritiska .

Jag tror inte det är ekvivalent med att inte öht ge katten x foder/ge katten enbart X utifrån X fodermodell/lära .

Jag har avsett just detta med denna min tråd 👍😄
 
Nej, men det är vad forskning visar.

Lägger till : Vetenskapens värld samt de artiklar jag nämnde i trådstarten baserar sina ämnen på forskning .
Jag hade aldrig startat tråden om det var på lösa grunder och enbart ”lösa boliner” . Jag tenderar att vara lite för kritiskt granskande lagd själv för annat 👍
 
Senast ändrad:
Det är ju svårt med många katter att de just gillar torrfodret framför annat, och gärna ”smalnar av” en bredare meny av ”gilla” över åren vilket ju är vanligt .

Jag är noga med att ha MÅNGA vatteskålar på olika ställen i bostaden. Är skitdrygt för en själv att byta allt 2-3 ggr/dag men upplever att de dricker bättre . Samt breda stora skålar då katterna oftast vill ha det , aldrig vattnet precis brevid matstället, osv.

Kan man blöta torrfodret och katterna äter det med tex avkok /buljong tycker jag det bidrar massor .

Jag har flera vattenskålar, men det gör inte att mina dricker den mängden dom bör. De har ett eget dricksglas på soffbordet som alla utom en dricker ur dessutom :D Men jag tror inte att det är nått avgörande var man stället vattnet, en torrfoderkatt dricker oftast för lite ändå.

Varför ska inte vatten stå brevid mat?

Därför att katter oftast inte äter och dricker på samma ställe i det naturliga.
 
Jag har flera vattenskålar, men det gör inte att mina dricker den mängden dom bör. De har ett eget dricksglas på soffbordet som alla utom en dricker ur dessutom :D Men jag tror inte att det är nått avgörande var man stället vattnet, en torrfoderkatt dricker oftast för lite ändå.
Därför att katter oftast inte äter och dricker på samma ställe i det naturliga.

Hur mäter du att de inte dricker det de behöver ? Och om de mår dåligt utifrån det ?
 
Lägger till : Vetenskapens värld samt de artiklar jag nämnde i trådstarten baserar sina ämnen på forskning .
Jag hade aldrig startat tråden om det var på lösa grunder och enbart ”lösa boliner” . Jag tenderar att vara lite för kritiskt granskande lagd själv för annat 👍

Vilka artiklar?
 
Hur mäter du att de inte dricker det de behöver ? Och om de mår dåligt utifrån det ?

Man brukar säga att de ska dricka 0,5 dl/kg kroppsvikt. Det gör inte mina.
Om det mår dåligt vet man ju inte förrän dom blir dåliga. Men att njursvikt och urinsten t.ex har ökat sen torrfodret kom, är nog ingen hemlighet.
En katt är gjord för att få i sig majoriteten av sin vätska via födan. Den är inte gjord för att dricka majoriteten. Att katten nu får föda med 10% vatteninnehåll istället för 70% som de är gjorda för, tror jag (och många med mig) är nått som inte påverkar positivt.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 981
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp