Bukefalos 28 år!

Spansk skritt, hur går jag vidare?

S

Sirocco1

Hej! Finns det några här som har lärt sina hästar spansk skritt och som har lite tips om hur jag ska gå vidare i utbildningen av min häst? Anledningen till att jag försöker lära henne detta är i rent sjukgymnastiskt syfte då hon behöver stärka upp muskulaturen fram. Hon reagerar nu på touchering vid kronranden, men lyfter inte benen mer än nödvändigt (5 cm) vid varje touch. Hur går man vidare och får dem att lyfta benet högre vid varje steg? Ska man fokusera på ett annat sätt för att få fram den slutliga produkten höga benlyft? Bommar? Tacksam för hjälp!
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Glöm inte bort att i takt med höjden av frambenen öka på samlingen bakifrån så att hästen en vacker dag orkar bära sig i den spanska skritten och inte bara sprattla med frambenen.

:p

Försök att undvika hängmatteryggen.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Tack för ditt svar!
Ok, samling bak, men har du nåt tips för hur jag ska göra för att få henne att lyfta frambenen högre? För det är väl ändå där jag måste börja? Annars blir det väl i princip en "vanlig" skritt?
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Det viktiga är som Carola påpekade att du får med samling när du gör det.

Börjar hon lyfta högre fram och tappar ryggan och bakdelen, vilket är extremt lätt hänt, så kommer du att tappa allt vad sjukgymnastiskt syfte heter även om det är framdelen du vill fokusera på.

Jag skulle tro att det kommer lite av sig sjävl allt eftersom man tränar att hästen lyfter högre. Dock har jag aldrig försökt lära en häst det själv eftersom jag vill ha skolskritten innan jag lär in den spanska skritten. För mig är det alldeles för lätt att hästen tar till den spanska skritten när man vill annat och tappar allt vad form heter.

Sen finns det alltid undantag till det.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Tack för ditt svar!
Ok, då ska jag kanske fokusera på skolskritten först innan vi fortsätter med den spanska. Hur går man tillväga med att lära in den? Är det "bara" att den är samlad som är skillnaden mot en vanlig skritt, eller är det några andra finesser med den också? Lär du hästen den vid hand eller uppsutten? Tips emottages tacksamt!
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Jag har också en "frambenshäst" (skadad i framdelen) som jag övar spansk skritt med för att stärka och för att tvinga nervändarna att tänka till lite. Det har fungerat över förväntan, såklart tillsammans med alla andra saker vi gör; TNS, massage, stretching, och samlad skritt i lugnt tempo i skog och mark 20 minuter om dan. (Eller hetsig småtrav och skolsprång ute på åker efter mörkrets inbrott, som igår :smirk: )
Jag har gjort så att jag har knackat på utsidan av skenan, samtidigt som jag sagt "paso" och när jag fått reaktionen jag velat har jag berömt. så småningom ville jag ha något högre lyft och då har jag inte slutat knacka utan fortsatt, och till en början fattade hon så klart inte - hon hade ju redan gjort vad som krävdes? Så blev hon irriterad och "överdrev" rörelsen och riktigt hivade fram hoven i luften och satte ner den i paddocksanden med en riktig smäll! Klapp och beröm!. Gjorde bara ett ben i taget så det inte skulle bli för mycket nytt. När jag sedan började lägga in att hon skulle gå samtidigt som hon skulle lyfta på benen har jag provat att göra likadant, dvs jag sträcker också fram mina ben, samtidigt som jag säger "paso" och petar på benen ett i sänder. Någonstans smög jag in tygelhjälpen också, dvs tygeltagen vibrerande snett uppåt på den sida där benet ska upp.

TIll en början ser spansk skritt för jävligt ut. Hästen blir jättelång och tappar ofta ryggen. Därför tycker jag det är en bra idé att göra detta på marken tills den har fått in den rätta tekniken. Och den får den oftast till slut, det är ju jobbigt att gå så utsträckt. Tror också att ju mer man arbetar på samling i övrigt, desto bättre blir den spanska skritten också.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Tack för dina tips! Låter som en bra idé att börja med ett ben i taget kanske. Jag märkte klar skillnad när jag stod på hennes vänstra sida och knackade, då fick jag reaktion direkt. Men från höger sida så fattade hon noll. Nu går det bättre, men man märker att reaktionerna är inte liksidiga.
Får man fråga vad din häst har för skada i framdelen? PM:a mig om du har lust, intressant att hitta någon som kanske har samma symptom som min häst som jag kan byta erfarenheter med...
Problemet med min häst är att jag inte får jobba uppsuttet på henne än. så det är end. från marken jag kan jobba henne med tömkörning och vid handen.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Jag tror det är bra att börja övningen med bara ett ben, eftersom det för hästen lätt uppfattas som en helt ny övning att göra det med andra benet.
Klart du får fråga! Det är ingen hemlighet. Hon har en nervskada på suprascapularis-nerven (skulderbladet) som hon förmodligen fick av en spark i hagen. En lyckospark kallar jag den, för hon lever än :)
Jag har skrivit all info om henne på Snurpe's bukegala-sida i kategrorin Årets kämpe (tråd på gnägg) om du vill läsa hela långa historien och hur det går nu :)
Vad har hänt med din?
Det är nyttigt och lärorikt och jättekul faktiskt, att jobba så mycket från marken som man får göra nu! Så det är nytta med allt tycker jag.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Om den spanska skritten hjälper din häst i det syftet du vill så tycker jag att du ska syssla med den. Var bara mycket fokuserad på att du inte tappar bakdelen.

Skolskritten tar lång tid att lära en häst korrekt. Det är en skritt som blir så samlad (bakdelen så sänkt) att skrittens takt t.o.m ändras.
Så har du inte en häst som redan sätter piaffer m.m. så är det itne så sannolikt att du är i närheten av att kunna utbilda hästen till skolskritt, men som sagt fortsätt du med det så länge det hjälper er.

Tycker det är mycket intressant att höra om just den spanska skritten i detta syfte. Har aldrig hört det förut nämligen.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Va trist med din häst... är det permanent eller går det att få bort?
Vad gör du mer för trix med din häst från marken? Jag blir jätteglad för alla tips jag kan få som kan stärka upp min häst.

Min häst är halt på böjt spår i vänster varv, vet. tycker vä fram. (Själv tycker jag att det ser ut som hö bak). Vi har scintat och röntgat och ultraljudat, men inget finns att hitta. Veterinären har ingen aning, förutom att hästen är överrörlig i sina framknän. Hon biljarderar VÄLDIGT mycket, så det är väl en skavank hon har. På rakt spår och när vi släpper henne lös i paddocken i trav så ser jag ingen hälta alls, men så fort vi tar henne på volt på longerlina så kommer gunghästen fram... :(

Anledningen att jag frågar om spansk skritt var att min ET pratade om det, att hästen behövde få mer muskler i sin framkärra för att stabilisera upp (i möjligaste mån) biljarderingen. Efter lång boxvila så har hon ju tappat i princip alla fina muskler som hon hade och då blir hon ju mer "sladdrig" i sina rörelser. Den spanska skritten kanske skulle hjälpa henne att bli lite starkare i framkärrans muskler och den kan man ju lära in från marken. Suveränt tyckte jag och började på med toucheringen, sen kom vi inte längre än att hon lyfter ett par cm... och det gör väl varken till eller från när det gäller att bygga muskler :), men jag ska prova att ta det ett par steg till och inte berömma förrän hon lyfter högre... vi får se hur det går.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Ok, nej min häst kan inte ens stava varken till samling eller piaff, så där är vi nog på läktaren... :)
Vi får försöka med lite "bensprattel" istället som förhoppningsvis hjälper framkärrans muskler att bli lite mer stabila. Ska försöka hålla koll även på bak-kärran så vi inte tappar ryggen! :)
Det var min ET som tog upp detta med spansk skritt, så det är ju absolut värt ett försök iaf.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Som sagt mycket intressant. Och jag hör hemskt gärna fortsättningen på det!
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Vet inte än, men det är en god prognos enligt equiatriker/sjukgymnast/veterinärer som har sett och behandlat henne. Vi ska upp till klinik igen nästa onsdag så då får vi fortsatt prognos av den veterinär som diagnosticerade skadan första gången. Allt tyder dock på att hon kommer att bli bra, men det är en lång konvalescens på såna här skador.
Oj vad gör vi mer. Vi tränar allt som går att träna, som hon orkar och tycker är kul. Mycket hjärngympa med andra ord. Gå genom läskiga fotbollsmål, höga kliv över grenar och stockar i skogen, trickträning i stil med pussas, vinka, lyfta upp grejer, säga tack, mm, och så lite mer gedigen dressyrträning i tömkörning med fokus på att lägga vikten bak och befria frammen. Några steg trav då och då men bara på hennes initiativ.

Annars, är du säker på att hon har överrörliga knän? Vissa raser är byggda på ett annat sätt så att de kan biljardera mer, det har med utformningen av bröstkorgen att göra samt faktumet att inga leder är i exakt 90 graders vinkel. En bred bringa där överarmen måste röra sig mer runt ett "hörn" skapar en mer biljarderande gång än en smal mer spetsigt utformad bröstkorg där överarmen rör sig mer rakt fram-bak då hästen går.
Jmfr PRE och ex.vis fullblod. Eller aktern resp. fören på en båt.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Full av inspiratipn ang. spansk skritt är jag efter att nyss kommit hem från Spanien där jag lekt med underbara välutbildade hingstar *kär*.
Där är de väldigt noga med att värma upp ordentligt innan den spanska skritten och att alltid gå in i den från en ryggning.
De resonerar som så att i spansk skritt tappar man ryggen och i ryggningen så får man upp ryggen, därför ryggar man alltid både innan och efter, lika lång sträcka bakåt som framåt.
Nybörjarhästarna har inte mycket ryggaktivitet i sin spanska skritt men de äldre pållarna ser riktigt fina ut.
Antar att det funkar så att nånstans någongång så harmoniseras ryggen med sprattlet.

Kul är det i varje fall. För att få dessa hästar att göra det så tar man fram en skänkel och trycker lite mot bogen, smackar den takt man vill ha och eventuellt förstärker med en tygel i taget.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Inspirerad är jag med, har kommit så långt med bensprattlet nu att han lyfter lika högt med bägge frambenen (halvhögt) och lika lätt med varje, nu ska vi koppla ihop höga benlyft med att röra sig framåt...
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Tack för tipsen! Nu har jag lite fler idéer att gå på!

ang. om hon verkligen har överrörliga knän, så ja, enligt vet. är det så. Han böjde knäna och sen kan han föra skenan väldigt mycket i sidled. ET hade aldrig sett en häst vara så lös och ledig i frambenen och benämnde det som en skavank...
Kan inte uttala mig om hennes bringa är smal eller bred, vet inte vad jag ska jämföra med. Men nog har hon ett lite lustigt rörelsemönster fram... :) men annars en jättego häst!
Vore iof sig intressant att hitta filmer där man ser de olika raserna biljardera. Har också hört att PRE och frieser ska kunna "vispa" lite mer med frambenen än andra raser.
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

wow! vilken härlig resa du har varit på! *avundsjuk*. Var det någon privatresa eller nån allmän resa som vemsomhelst kan åka på???
Ok, ja det där med ryggningen är ju inte så dumt! ska prova det! Redan igår så började jag med att inte berömma förrän benet kommit upp lite mer och det funkade!! Men hon lyfter ju inte benet framåt uppåt utan mera under sig, lixom böjer knät bara. Behövde bara peta lite lätt igår, så hon lär sig snabbt! Det är så kul!!
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Hej! Hur har du gjort för att få honom att lyfta benen sådär halvhögt? Eller det kanske är nåt han har gjort på eget initiativ? Hur länge har du tränat på spansk skritt hittills?
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

oroa dig inte, när hon blir riktigt sur kommer benet att åka fram ;)
I början är det bara viktigt att framkalla beteendet, inte hur det ser ut eller hur bra det är gymnastiskt, det är saker som får komma sen.
Bara träna på :)
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Lånar knapp... Jag håller på att lära min häst spansk skritt med hjälp av klickerträning. Jag toucherar knäet och säger "tass". Först klickade jag bara för ett litet lyft, sen krävde jag lite mer innan jag klickade, samt hjälpte till med att toucha lite på baksidan av benet för att visa vägen. Precis som någon annan sa så blev hästen i ett skede lite frustrerad, som att "vad vill du egentligen?:devil: " och riktigt slängde fram benet och hoven, och det är ju då som klickern är så bra :idea: ! Man kan klicka exakt i det ögonblick benet slängs fram, och då fattar hästen mycket snabbare vad man vill! Det tog mig och min häst 3 träningstillfällen a`10-15 minuter att lära att lyfta ena benet till full höjd (stillastående) bara genom att peka på knäet med spöt och säga tass. Nu ska vi jobba vidare på andra benet.
 

Liknande trådar

Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Ridaranka
·
F
Träning Hejsan! Nu vill jag lära min häst spansk skritt, är det något som vet hur man går tillväga?? Har lärt honnom att ta upp benet när man...
Svar
1
· Visningar
802
Senast: Immer
·
T
Träning Började lite med ntt i somras bara på kul.:p Det har gått jätte bra, men när vi försöker med spansk skritt går det mindre bra. Hans...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: suberdoo
·
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 304
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp