Bukefalos 28 år!

Spansk skritt

tina_sj

Trådstartare
Jag har funderat på att lära min häst spansk skritt.
Har försökt peka på henne med spö på benen, men ingen reaktion.
Hur gör jag? Någon som har tips?
 
Sv: Spansk skritt

Jo, men du riskerar att få det emot dig om inte hästen är väldigt väl utbildad och lydig. Att leda en häst som fäktar med frambenen är ingen rolig historia. Men, visst, jag kan tala om hur du skall göra ifall du absolut vill lära dig. Min åsikt är dock att hästen skall vara befäst i MSV innan man lär dem detta. Det är ett otyg med hästar som spatserar omkring i spansk skritt bara för att de försöker komma undan arbetet.
 
Sv: Spansk skritt

Påminner mig om en häst min mamma red när hon var ung. Han kunde lite små olika tricks och varje gång man skulle sitta upp började han köra spanska steget. Kan tänka att det kanske var charmigt i början, men efter ett tag var det säkert mindre kul.
 
Sv: Spansk skritt

För att lära en häst spansk skritt behöver den verken kunna gå höga klasser eller vara inriden över huvudtaget. Allt hänger på tränaren. Mina hästar kan spansk skritt men det har aldrig varit några som helst problem vid verken hantering eller ridning. Det viktigaste är att hästen lär sig att göra det på kommando och att ALDRIG tillåta eller berömma utan att kommando givits.
Det är självklart viktigt att ha alla grunder till att börja med så som att hästen ska lyfta alla fyra ben samt stanna, backa på kommando, annars kan träningen försvåras en aning.
Lär dig gärna via pm om du vill :)
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
566
Senast: Blyger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 508
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 065
Senast: JohannaB
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 330
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp