Spanska gatuhundar (Utbruten ur Flyga med hund till Gran Canaria)

På plats: se till att hålla hundarna ifrån eventuella hundar! Spanien har problem med väldigt mycket stray dogs som kan bära på vad som helst.
En allmän undran, var finns dessa gatuhundar i Spanien? Jag läser att det finns många gatuhundar i Spanien men själv har jag aldrig sett dem. Menar absolut inte att säga att gatuhundar inte är ett problem i Spanien men jag är ofta i Spanien, främst i Madrid samt södra Spanien men vandrade även i norra Spanien i somras (vandrade genom landsbygden, små städer samt medelstor städer) och samtliga hundar vi såg hade ett hem. Så undrar bara var dessa gatuhundar är i så pass stora antal så att de utgör en fara att ta sin hund dit.
 
@Acto Haha vad vill du att jag ska göra, räkna upp regioner och städer? Jag har bott i Madrid och rest över hela Spanien och sett gatuhundar i vissa delar av Madrid, många i Extremadura och Asturias, en del i Galicien och även Katalonien. Min man som är spanjor och samtliga mina spanska vänner pratar ofta om problemet med gatuhundar - som alltså är ett jätteproblem. Jag tror inte att din Spanien-erfarenhet mäter sig med deras.

Vet inte om du talar spanska men googla perros callejeros så kan du lära dig mer. Enligt den här sidan finns det omkring 800000 stray dogs i Spanien: https://www.animalshealth.es/animaladas/en-espana-hay-mas-de-800000-perros-callejeros
 
@Acto Haha vad vill du att jag ska göra, räkna upp regioner och städer? Jag har bott i Madrid och rest över hela Spanien och sett gatuhundar i vissa delar av Madrid, många i Extremadura och Asturias, en del i Galicien och även Katalonien. Min man som är spanjor och samtliga mina spanska vänner pratar ofta om problemet med gatuhundar - som alltså är ett jätteproblem. Jag tror inte att din Spanien-erfarenhet mäter sig med deras.

Vet inte om du talar spanska men googla perros callejeros så kan du lära dig mer. Enligt den här sidan finns det omkring 800000 stray dogs i Spanien: https://www.animalshealth.es/animaladas/en-espana-hay-mas-de-800000-perros-callejeros
Det var en genuin undran, inget du behöver gå i försvarsläge över. Men nästa gång ska jag fråga mina spanska släktingar istället för dig när du nämner problematiken :up:
 
Det var en genuin undran, inget du behöver gå i försvarsläge över. Men nästa gång ska jag fråga mina spanska släktingar istället för dig när du nämner problematiken :up:
Jag tyckte ditt inlägg var snarky så svarade i samma ton. Men är du intresserad så googla, finns massvis med information på nätet. Eller så kan du ju börja med länken jag gav dig :up:.
 
Jag tyckte ditt inlägg var snarky så svarade i samma ton. Men är du intresserad så googla, finns massvis med information på nätet. Eller så kan du ju börja med länken jag gav dig :up:.
Menade verkligen inte att vara snarky i tonen utan det var som sagt en genuin undran. Tyckte jag försökte betona att jag inte ifrågasatte utan bara undrade.

Nåväl håller på att läsa länken
 
Har varit volontär i södra Spanien (40 min utanför Malaga) med just herrelösa hundar, där fick man in nya hundar hela tiden, ofta ofrivilligt, folk som slänger in dom över staketet m.m. Man såg ju även hundar rätt som det va utan hem på vägarna.
Inne i Malaga har dom ett hundcenter som tar emot massvis med hundar varje dag. Avlivas efter 2 veckor om jag inte minns fel pga det höga trycket med hundar. Kan ärligt inte förstå hur man kan ha varit i Spanien utan att ha sett en gatuhund?! O_o
 
Har varit volontär i södra Spanien (40 min utanför Malaga) med just herrelösa hundar, där fick man in nya hundar hela tiden, ofta ofrivilligt, folk som slänger in dom över staketet m.m. Man såg ju även hundar rätt som det va utan hem på vägarna.
Inne i Malaga har dom ett hundcenter som tar emot massvis med hundar varje dag. Avlivas efter 2 veckor om jag inte minns fel pga det höga trycket med hundar. Kan ärligt inte förstå hur man kan ha varit i Spanien utan att ha sett en gatuhund?! O_o
Mkt hundar har jag sett i Spanien men de har tillhört någon, även de som varit lösa. Jag ifrågasätter dock INTE att gatuhundar finnd och inte heller att gatuhundar är ett problem men undrade var problemet fanns eller var folk har sett mkt gatuhundar.
 
Kan ärligt inte förstå hur man kan ha varit i Spanien utan att ha sett en gatuhund?! O_o
Nä, inte jag heller! Vandrade en vecka nyligen i norra Spanien och det sista min man sa innan jag åkte var ”passa dig för alla hundar du ser!”. Om det är nåt spanjorer vet så är det att gatuhundar är ett enormt problem!
 
Har varit volontär i södra Spanien (40 min utanför Malaga) med just herrelösa hundar, där fick man in nya hundar hela tiden, ofta ofrivilligt, folk som slänger in dom över staketet m.m. Man såg ju även hundar rätt som det va utan hem på vägarna.
Inne i Malaga har dom ett hundcenter som tar emot massvis med hundar varje dag. Avlivas efter 2 veckor om jag inte minns fel pga det höga trycket med hundar. Kan ärligt inte förstå hur man kan ha varit i Spanien utan att ha sett en gatuhund?! O_o
Som sagt nu ska vi inte till fastlandet utan till Kanarieöarna och vi var förra året, dock utan hundar, på Lanzarote och såg inte en enda lösspringande hund. Vi hyrde ändå bil och körde runt överallt på ön men såg som sagt inte en enda!
 
Så h
Nä, inte jag heller! Vandrade en vecka nyligen i norra Spanien och det sista min man sa innan jag åkte var ”passa dig för alla hundar du ser!”. Om det är nåt spanjorer vet så är det att gatuhundar är ett enormt problem!
Så du såg alltså många gatuhundar under din vandring i norra Spanien? Vi såg verkligen inte någon under vår vandring vilket jag trodde vi skulle se efter vad jag läst.
 
Så h

Så du såg alltså många gatuhundar under din vandring i norra Spanien? Vi såg verkligen inte någon under vår vandring vilket jag trodde vi skulle se efter vad jag läst.
Ja, i Galicien.

Som sagt, 800000 gatuhundar i hela Spanien. 300 om dagen som överges. Inte konstigt att man ser dem.

Nu släpper jag dock det här spåret :).
 
Som sagt nu ska vi inte till fastlandet utan till Kanarieöarna och vi var förra året, dock utan hundar, på Lanzarote och såg inte en enda lösspringande hund. Vi hyrde ändå bil och körde runt överallt på ön men såg som sagt inte en enda!
Har varit på Teneriffa och där såg vi hundar som definitivt va herrelösa. Så tyvärr finns de även där.
 
Sedan skall det inte glömmas heller att det inte bara är herrelösa hundar som är problemet. Utan alla hundar som har ägare men som totalt skiter i dom. Många som har hundar som vaktar olika byggnader m.m. utan att få mat och vatten tex. Det är ofta dåliga staket om det ens är något så de springer lösa.
 
Sedan skall det inte glömmas heller att det inte bara är herrelösa hundar som är problemet. Utan alla hundar som har ägare men som totalt skiter i dom. Många som har hundar som vaktar olika byggnader m.m. utan att få mat och vatten tex. Det är ofta dåliga staket om det ens är något så de springer lösa.

Kanske dax att starta ny tråd ang herrelösa hundar i Spanien ? 😄👍
 
Har varit volontär i södra Spanien (40 min utanför Malaga) med just herrelösa hundar, där fick man in nya hundar hela tiden, ofta ofrivilligt, folk som slänger in dom över staketet m.m. Man såg ju även hundar rätt som det va utan hem på vägarna.
Inne i Malaga har dom ett hundcenter som tar emot massvis med hundar varje dag. Avlivas efter 2 veckor om jag inte minns fel pga det höga trycket med hundar. Kan ärligt inte förstå hur man kan ha varit i Spanien utan att ha sett en gatuhund?! O_o
Jag såg inte några gatuhundar alls när jag var där till och från under ett år för några år sedan. Såg däremot mängder med hundar med ägare, när jag var i Spanien för sådär 10 år sedan såg jag däremot mycket gatuhundar.
 
Fast priset är inte problemet! Problemet är bla att den ena hunden är oerhört nervös och skulle aldrig trivas på ett pensionat. Den andra hunden är hyperallergisk så behöver specialkost samt så behöver båda äta och rastas ofta annars får dom ont i magen.

En hund som maste rastas ofta skulle jag inte utsatta for att behova halla sig sa lange som det blir nar man raknar in flygplats tid (lagg pa 2 timmar pa bada sidor) innan man kan rasta igen.

Varför inte Spanien?

Jag har mailat en djurklinik i Las Palmas och frågat vad dom rek för vaccinationer. Får se om dom svarar..

For att Spanien har mycket gatuhundar och det finns mycket smitta dar de ar.

Lanstyrelsen kan formodligen tala om for dig vilka vaccinationer och papper du behover pa hundarna for att resa till Spanien ... OCH vad som behovs for att de ska komma in i Sverige igen.
Nar jag kommit genom tullen pa Arlanda med hund har det varit bokigt, jag har rakat ut for super griniga tull tjansteman som hotat att hunden maste avlivas for att min veterinar inte hade stamplat alla papper ... Daremot hade hon signerat alla. Det tog atminstone 1 - 11/2 timma extra i tullen (och ja, jag holl mig mycket lugn och till och med log :cautious: och var artig och vanlig hela tiden) for att han fick flipp pa bristen pa stampel. (Som fanns pa alla andra papper🙄)
 
Har varit volontär i södra Spanien (40 min utanför Malaga) med just herrelösa hundar, där fick man in nya hundar hela tiden, ofta ofrivilligt, folk som slänger in dom över staketet m.m. Man såg ju även hundar rätt som det va utan hem på vägarna.
Inne i Malaga har dom ett hundcenter som tar emot massvis med hundar varje dag. Avlivas efter 2 veckor om jag inte minns fel pga det höga trycket med hundar. Kan ärligt inte förstå hur man kan ha varit i Spanien utan att ha sett en gatuhund?! O_o
Eller hur. Jag har bara varit i typ fyra städer i Spanien och sett hemlösa hundar överallt. Främst kanske utanför centrum och i inte så turistiga områden. Jag undrar också hur man ens kan undvika att se dem?!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 159
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 633
Senast: anna_panna
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp