Spanska gatuhundar (Utbruten ur Flyga med hund till Gran Canaria)

Har själv varit i Spanien flera ggr och de enda hundar jag sett är hundar med ägare. Jag vet att det finns då min väninna är volontär på ett sådant hundhem. Och nej jag har inte bara varit på turistorterna.

Hade jag inte sett alla delningar mm från min väninna gällande alla Spaniens hundar så hade jag haft svårt att tro att problemet var såpass utbrett.
 
En allmän undran, var finns dessa gatuhundar i Spanien? Jag läser att det finns många gatuhundar i Spanien men själv har jag aldrig sett dem. Menar absolut inte att säga att gatuhundar inte är ett problem i Spanien men jag är ofta i Spanien, främst i Madrid samt södra Spanien men vandrade även i norra Spanien i somras (vandrade genom landsbygden, små städer samt medelstor städer) och samtliga hundar vi såg hade ett hem. Så undrar bara var dessa gatuhundar är i så pass stora antal så att de utgör en fara att ta sin hund dit.
Har rest väldigt mycket i Spanien, framförallt på fastlandet, men även alla öarna. Aldrig sett en heller.
Däremot i Grekland och många andra länder.
 
Eller hur. Jag har bara varit i typ fyra städer i Spanien och sett hemlösa hundar överallt. Främst kanske utanför centrum och i inte så turistiga områden. Jag undrar också hur man ens kan undvika att se dem?!
Vi är inte på turistområdena, också utanför. Åker omkring väldigt mycket dessutom och aldrig sett.
 
Nån nämnde Katalonien, var där för ett par månader sen och åkt omkring 150 mil ut på landsbygd osv. Misstror ingen här men förvånad läsning då vi just aldrig sett en där. (Däremot många katter)
Bilade även året innan från Sverige och ner, så jo det går att missa dom.
 
Senast ändrad:
Halvvilda katter måste ju vara totalt förödande för eventuellt kvarvarande djurliv, är det samma för löshundar?
 
Jag var i Nerja förra året och blev väldigt lättad över att endast se en enda gatuhund. Den hade iofs både halsband och ett rep men verkade ha varit på luffen rätt länge.
Jag trodde det skulle krylla av gatuhundar som i Thailand och Grekland.
Kanske det där med gatuhundar är lite olika beroende på var i Spanien man är?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 141
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 631
Senast: anna_panna
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 663
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 041
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp