Spanska nerver?

K

kufen

Hej. Har en P:R:E sedan ca 5 månader och jag älskar honom högt och rent!! Han är en underbar kompis och en stor personlighet.. :love: Men.. jag (som visste nästan nada om P:R:E före köpet) hade fått intrycket att rasen bl a är känd för sitt stora mod?? Men min älskling är jättelättskrämd och nervös av sig. Rent av "fjantig" faktiskt.. Har jag köpt undantaget som bekräftar regeln? Lr finns det ngn därute med liknande erfarenhet av P:R:E?
 
Sv: Spanska nerver?

Det är säkert olika hos de olika individerna. Så är det ju inom alla raser. Min spanjorska är väldigt orädd. Har ofta förvånats över att hon inte blir rädd för sådant jag tror ser läskigt ut i en hästs ögon. Men icke. Hon går fram överallt. Men hon har andra sidor, som att testa, vägra gå fram ibland. Vänder och går hem när hon inte vill gå själv i skogen. Men rädd, det är hon sällan.
 
Sv: Spanska nerver?

Hur länge har du haft din häst? Jag har märkt att min har blivit tryggare i víssa lägen nu iaf -och även han börjat testa lite.. ;) Men nu är det ju omväxlande töväder och det rasar från ridhustaket... Då slår flykinstinkten till -det gör den väldigt lätt i hans värld.. Han kastar sig iväg och blir sedan väldigt "springig" och flåsig och spänd och man får liksom börja om med ridningen..
 
Sv: Spanska nerver?

PRE hästar, liksom alla hästar är ju individer och kan därmed vara väldigt olika. Om jag jämför mina Spanjorer med våra andra hästar kan jag säga att skillnade jag sett på hbl fölen och PRE fölen är att om de blir skrämda väljer hbl fölen hellre att springa iväg lite längre medan PRE fölen hoppar till och sedan på en gång vänder upp och försöker ta reda på vad som skrämdes. Vill beskriva det som om de har lite mer dådkraft :)

Mina ston (2ungston + 2 vuxna) skulle jag beskriva som modiga på så sätt att de inte är särskilt lättskrämda även om det ena stoet är mycket mycket känslig och lätt blir nervös. De står alla stadigt med hovarna på jorden och är snarare nyfikna på saker som verkar annorlunda.

Hingsten är fjolligare. Visst är han också nyfiken snarare än skygg och granskar gärna saker som verkar skrämmande. Han är inte heller hästen som hoppar till för spöken. Men diken (läs 5cm djupa fåror i marken) eller underlag som går från ex. asfalt till gräs är otroligt jobbigt tycker han. Han växer en meter minst och vill helst dra över i 180 knyck. När han väl lyckats sansa sig och komma över "hindret" är han SÅ stolt och frustar och har sig. :D

Så kort sagt...en del är modigare än andra.
 
Sv: Spanska nerver?

Ja, självklart är alla individer olika, det var bara det att i alla rasbeskrivningar som jag har läst om P:R:E så står det att dom är modiga.. men det kan ju vara en tolkningsfråga oxå. Min häst är som sagt nervig och skvättig men oxå väldigt nyfiken och vill undersöka saker och hälsa på alla -människor och djur. När han kom till vårt stall stog han i ett hörn i boxen och tryckte och skalv i bena, så d går framåt! :) Men det är jättekul att få svar och läsa om andras erfarenheter!!
 
Sv: Spanska nerver?

Min hbl/PRE korsning på 1,5 år, är stallets filbunke. Som Twiggy skrev, hon hoppar till sen vänder hon och kollar vad det var. Har hon sen sett det 1 gång är det inte farligt längre. Vi kör tex ut hö med traktor i hagen, då springer alla hästar bort utom min som springer fram till traktorn ;). Jag har precis börjat tömköra henne och hon har lyckats snurra in sig i linorna någon gång, gissa vad hon gjorde när hon hade linor runt benen? Hon stod still. Alla som träffar henne är helt fascinerade hur en så ung häst kan vara så lugn :).
 
Sv: Spanska nerver?

Alla som träffar henne är helt fascinerade hur en så ung häst kan vara så lugn
Är man född med bra temperament så är man. Det är inget som kommer på posten när hästen fyller 6 år ;)
 
Sv: Spanska nerver?

din häst kan ju ha en del obehagliga upplevelser i bagaget.... det finns många sätt att göra en av naturen trygg häst rädd och orolig.

ta det lugnt med honom och försök bygga upp hans självförtroende och trygghet.:)
 
Sv: Spanska nerver?

Ja, jag tror han har "baggage", allt tyder på det, så jag tar det lugnt med honom, höjer inte rösten och försöker att inte stressa honom.. Tycker synd om honom om han ska fara illa bara, när han blir så rädd.. Men han verkar lita mer och mer på mig iaf. Det blir säkert bättre med tiden. Men ibland kan det va väldigt givande att "spåna" med andra -det ger tankarna en skjuts om inte annat.. :)
 
Sv: Spanska nerver?

Min erfarenhet är att dom är lika olika som vilken hästras som helst, att dom
skulle vara modigare än andra tror jag inte på. Möjligen så kan man kanske
generalisera lite när det gäller blodslinjen som kommer ifrån militären men det
är ren spekulation. Dom tycker i alla fall jag har varit modiga. Men det finns
säkert fega hästar med det blodet också. Det stora problemet är snarare att
det blir ett enormt trauma för iberiska hästar när dom kommer till Sverige.
Ett annat klimat, annan hästhållning, annat foder, , gå i hage, hanteras av tjejer, annan typ av ridning, annorlunda komandon, andra sadlar, bett, o s v.....
Slog upp din häst på nätet, det är ett typiskt fall av en häst som rimligen
måste ha fått en stor omställning i livet, lastas på en buss, åka i 3 dagar utan att lastas av, komma fram som en benget, allt nytt o konstigt, ev sättas in i lektionsverksamhet o s v. Pekar verkligen inte ut en enskild person med detta utan det är så här det går till väldigt ofta.
Vet ej vad du fodrar med men t ex Krafft grund tycker jag är bra om man har
en nervig PRE, många ger havre men skall man rida på sin häst så kanske
ett annat kraftfoder kan vara bra. Det finns också ett tillskott på kliniker
att köpa som heter Tryptovit, det fungerar bra, gör stressade hästar mer
avspända.
Din häst lugnar sig säkert med tiden, tålamod är något som många PRE-
ägare får som lekt nr 1. Att muta dom med morötter hela tiden brukar leda
till snabb framgång i hanteringen i alla fall! Sen så är dom ofta vana vid
väldigt bestämda människor och jag tror dom blir osäkra om man inte är
tydlig med det man vill, vi mjäkar nog mer än vad dom är vana vid..... Snäll
men tuff tycker jag funkar bra med alla hästar, speciellt med PRE.
MVH Kryddan
 
Sv: Spanska nerver?

PS! Fin modell på din häst, med 100 kg till så skulle han bli jättesnygg.
(Tittade på försäljningsbilden). Han kanske är tjockare nu?
 
Sv: Spanska nerver?

Tack, kryddan! Vilka bra kommentarer! :) Har också funderat på alla hans upplevelser i samband med flytten till Sverige, påföljande kastrering och så efter mindre än ett år flytt till mig.. Han är lite tjockare nu, men behöver musklas mer. Haft sadelproblem ända till för ett par månader sen. Haft equiterapeut på han som hittade en massa gamla låsningar, förskjutningar och spänningar. Nu är han mycket finare och rör sig nu mkt bättre. Har just i dagarna börjat byta ut havre mot kraft oxå. Funderar ev på "Cool" från Åsebro foder. Han har Yeguada Militar i stammen (farfars far, tror jag).
 
Sv: Spanska nerver?

Tryptovit innehåller til stor del magnesium, så du kan lika gärna köpa Biomag. Mkt billigare och lika effektivt, använder det till mina hästar.
Kan tipsa om Eggersmanns kraftfoder, nästan alla är utan havre. Mina äter Örtmüsli och det funkar dom super på!

Tror som kryddan att din häst kommer bli jättefin när han hinner landa och kan slappna av. :) har uppfattat det som att hästarna från det stall du köpt kanske inte är bland dom mest välvårdade och välridna (utifrån bilderna att döma) så han har säkert varit med om en hel del. Men fortsätt bara att vara rättvis och ge honom mkt kärlek så är jag säker på att han blir tryggare för varje dag!
 
Sv: Spanska nerver?

Tack för tips! Ska sköta om honom...:) Måste tillägga att jag är helnöjd att jag har honom och inte ångrar köpet, för han är så fin och go och kul!! Han ska få all tid han behöver att bo in sig. Vår tränare sa att det märks att han är glad i mig :bump: så jag har gott hopp!Tack för all tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp