Spanska ridskolan-värt ett besök?

Stinaelin

Trådstartare
Vi ska till Wien i sommar.

Är Spanska ridskolan värt ett besök?

I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken sajt?
Nån som vet?
 
Vi ska till Wien i sommar.

Är Spanska ridskolan värt ett besök?

I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken sajt?
Nån som vet?


Var på Spanska ridskolan i Wien för ett antal år sen, tyckte absolut det var värt sitt besök, att se dem i den miljön var något alldeles speciellt tyckte jag och dessutom släppte de in ston med föl vid ett tillfälle under föreställningen., de sprang lösa i arenan. Har sett spanska ridskolan i Sverige en gång på Scandinavium tyckte inte alls det var samma upplevelse. Vi köpte de billigaste biljetterna då med ståplats tyckte inte det var något problem att ta del av föreställningen på det sättet. Vi gick också guidad tur i stallarna, var väldigt kul och intressant tyckte jag. Kan absolut rekommendera att ta chansen till ett besök om du ändå ska till Wien. Vi köpte biljetter på plats då men vet inte om det bara var tur att det fanns biljetter eller om det inte brukar vara utsålt. Annars är väl det bästa att köpa biljetter från deras egen hemsida. Vill man ha några speciella platser till exempel på ground floor box så kanske man bör förköpa biljetterna, vet inte om de är populära.
 
Definitivt värt det! Jag var på stallvisning, morgonträning av hästarna och sen galaföreställningen. Så kul att höra tänket bakom hästhanteringen och se hur de jobbade allt ifrån de fyraåriga bebisarna till de fullt utbildade hästarna i skolorna ovan mark. Tror jag köpte biljetterna direkt från deras hemsida.
 
Såvitt jag minns, så är hingstarna på sommarbete under juli, och början av augusti. Så de häftigaste föreställningarna ges inte under sommaren.

Numera, så kommer unghästar under utbildning och ston med föl till Wien och ridskolan under juli och kan ses på ridskolan. Brukar vara en del uppvisningar av både körning och ridning. Många, kanske de flesta av hästarna körs in som unga.
Bara miljön är värd ett besök!

Annars så är de föreställningar som kallas för "Träning" i olika former ("Morgenarbeit" bl.a.) väldigt prisvärda och intressanta, särskilt om man är hästintresserad, eftersom man får se hur träning och utbildning av både häst och ryttare går till, och moment tas om så att det går att förstå hur man lär ut de där häftiga grejerna.

De riktiga kvällsföreställningarna är förståss i en klass för sig, men på bra platser dyrt.

Det som också är väldigt intressant är att gå på en guidad tur i stallarna och bakom kulisserna. Där finns både antik ridutrustning att se, men också levande hästar...

Som ung tillbringade ofta skolloven i Wien hos min Farmor och Farfar, på den tiden var det gratis att se hästarnas träning tidigt på morgonen. Jag tillbringade många dagar där.

Här nedan på Spanska ridskolans egen sida, så kan man köpa biljetter till olika visningar, och föreställningar. Där finns ett bra kalendarium att ladda ner.
https://www.srs.at/ Sidan finns i engelskspråkig version också.
 
Tack! Vi ska dit i juni, kanske är de inte iväg på sommarbete än då?
Tack @skogaliten för länk, det fanns så många att välja mellan när en googlade!
 
Vi ska till Wien i sommar.

Är Spanska ridskolan värt ett besök?

I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken sajt?
Nån som vet?
Oj fick en chock precis.

De verkar ha sparkat sin sista riktiga beridare, de tidigare har slutat i protest under senaste 10 åren.

De verkar numera vara privatiserade, ha krav på lönsamhet och är nära konkurs. Cheferna senaste 20 åren har varit företagsledare inte ryttare.

Hingstarna håller allt kortare, motioneras mindre och har fler föreställningar. På lägre nivå än tidigare? Förstod inte helt.

https://www.eurodressage.com/2023/0...anish-riding-school-after-forty-years-service

Hade sett antydningar till katastrof tidigare men den verkar mest vara på tyska så svårt att se (kan inte tyska)
 
Oj fick en chock precis.

De verkar ha sparkat sin sista riktiga beridare, de tidigare har slutat i protest under senaste 10 åren.

De verkar numera vara privatiserade, ha krav på lönsamhet och är nära konkurs. Cheferna senaste 20 åren har varit företagsledare inte ryttare.

Hingstarna håller allt kortare, motioneras mindre och har fler föreställningar. På lägre nivå än tidigare? Förstod inte helt.

https://www.eurodressage.com/2023/0...anish-riding-school-after-forty-years-service

Hade sett antydningar till katastrof tidigare men den verkar mest vara på tyska så svårt att se (kan inte tyska)
Det är lite intressant. Jag har inte varit på Spanska ridskolan. Men jag har sett dem i globen 2 ggr. En gång som ung och tyckte det var magiskt. Och sedan för ca 10 år sedan. Då blev jag väldigt besviken faktiskt. Jag mindes det helt annorlunda då jag var liten. Men jag förklarade det för mig själv med att jag ju inte kunde något om dressyr och skolsprång då. Efter det pratade jag med mina tränare där maken av paret själv ridr skolsprång. Han upplevde att det var betydligt högre nivå förut.
Så jag funderade lite på om det var så att de tagit med sig lite grönare hästar på turnen. För det var inte mkt som var korrekt. Det är ju inte skolsprång om det inte görs på ett visst sätt. Då är det cirkuskonster och inte dressyr. Det var också allmänt forcerat och spänt.
Klart det blir sitage och risk för skador om man ska forcera fram tex skolsprång och hästen mer landar på frambenen tex.

Jag var på motsvarigheten i Jerez för ett gäng år sedan. Där upplevde jag att hästarna var bättre utbildade och klara för uppgiften. Då minskar man ju skaderisk.
Då var det mesta på spanska och de hängde inte med i teknik/sociala medier etc. Nu har jags ett att de friskt använder sociala medier och har jobbat på att få in mer engelska. Antar att även de kan känna av ekonomisk press och försöker hänga med för att locka folk och kunna gå runt.
 
Det är lite intressant. Jag har inte varit på Spanska ridskolan. Men jag har sett dem i globen 2 ggr. En gång som ung och tyckte det var magiskt. Och sedan för ca 10 år sedan. Då blev jag väldigt besviken faktiskt. Jag mindes det helt annorlunda då jag var liten. Men jag förklarade det för mig själv med att jag ju inte kunde något om dressyr och skolsprång då. Efter det pratade jag med mina tränare där maken av paret själv ridr skolsprång. Han upplevde att det var betydligt högre nivå förut.
Så jag funderade lite på om det var så att de tagit med sig lite grönare hästar på turnen. För det var inte mkt som var korrekt. Det är ju inte skolsprång om det inte görs på ett visst sätt. Då är det cirkuskonster och inte dressyr. Det var också allmänt forcerat och spänt.
Klart det blir sitage och risk för skador om man ska forcera fram tex skolsprång och hästen mer landar på frambenen tex.

Jag var på motsvarigheten i Jerez för ett gäng år sedan. Där upplevde jag att hästarna var bättre utbildade och klara för uppgiften. Då minskar man ju skaderisk.
Då var det mesta på spanska och de hängde inte med i teknik/sociala medier etc. Nu har jags ett att de friskt använder sociala medier och har jobbat på att få in mer engelska. Antar att även de kan känna av ekonomisk press och försöker hänga med för att locka folk och kunna gå runt.
Jag har samma upplevelse, såg som liten i Globen och tyckte det var fantastiskt. Har sett på film sedan dess och efter det bestämt mig för att jag inte behövde åka till Globen och se dem igen... för de var inte så fantastiska.

Problemet är ju tydligen att till för runt 20 år sedan så betalade staten för dem rätt och slätt, som för ett museum, efter det blev de privatiserade och skulle gå runt själva. Så tydligen har de kört rollkur och allt möjligt och inspirerats av den moderna 00-talets dressyr. Beridarna väljs inte längre till beridare av peers utan blir tillsatta av chefen, cheferna har inte varit beridare eller ens ryttare osv. De har förkortat utbildningen för hästar och beridare osv.
 
Jag har samma upplevelse, såg som liten i Globen och tyckte det var fantastiskt. Har sett på film sedan dess och efter det bestämt mig för att jag inte behövde åka till Globen och se dem igen... för de var inte så fantastiska.

Problemet är ju tydligen att till för runt 20 år sedan så betalade staten för dem rätt och slätt, som för ett museum, efter det blev de privatiserade och skulle gå runt själva. Så tydligen har de kört rollkur och allt möjligt och inspirerats av den moderna 00-talets dressyr. Beridarna väljs inte längre till beridare av peers utan blir tillsatta av chefen, cheferna har inte varit beridare eller ens ryttare osv. De har förkortat utbildningen för hästar och beridare osv.
Åh nej, ett kulturarv i botten. :(
 
Oj fick en chock precis.

De verkar ha sparkat sin sista riktiga beridare, de tidigare har slutat i protest under senaste 10 åren.

De verkar numera vara privatiserade, ha krav på lönsamhet och är nära konkurs. Cheferna senaste 20 åren har varit företagsledare inte ryttare.

Hingstarna håller allt kortare, motioneras mindre och har fler föreställningar. På lägre nivå än tidigare? Förstod inte helt.

https://www.eurodressage.com/2023/0...anish-riding-school-after-forty-years-service

Hade sett antydningar till katastrof tidigare men den verkar mest vara på tyska så svårt att se (kan inte tyska)

Skulle jag precis skriva om. Jag bor i Österrike och just nu stormar det ordentligt runt spanska ridskolan.
Det kommer fler och fler rapporter om djurplageri. Jag kan inte avgöra om det stämmer men bara att hästarna star i boxar hela dagarna (förutom när dom tränas) är för mig inte en bra hästhallning.
Jag har själv aldrig varit där och sett ngn show/träning, bara pa en rundvandring i stallarna för typ 15 ar sen. Däremot är deras stuteri fint, men det ligger i Piper, Stiermark sa det är en bit fran Wien. Uppfödningen där är bra med stora hagar och mkt utevistelse.

Alltsa, showena är säkert fina men jag skulle inte stötta den verksamheten i den form som den är nu.
 
Skulle jag precis skriva om. Jag bor i Österrike och just nu stormar det ordentligt runt spanska ridskolan.
Det kommer fler och fler rapporter om djurplageri. Jag kan inte avgöra om det stämmer men bara att hästarna star i boxar hela dagarna (förutom när dom tränas) är för mig inte en bra hästhallning.
Jag har själv aldrig varit där och sett ngn show/träning, bara pa en rundvandring i stallarna för typ 15 ar sen. Däremot är deras stuteri fint, men det ligger i Piper, Stiermark sa det är en bit fran Wien. Uppfödningen där är bra med stora hagar och mkt utevistelse.

Alltsa, showena är säkert fina men jag skulle inte stötta den verksamheten i den form som den är nu.
Har de inte en stor skrittmaskin? Tror jag sett på bild.
Hagar finns ju inte plats för.
Försvarar inte dem men skrittmaskin är bättre än inget.
 
Skulle jag precis skriva om. Jag bor i Österrike och just nu stormar det ordentligt runt spanska ridskolan.
Det kommer fler och fler rapporter om djurplageri. Jag kan inte avgöra om det stämmer men bara att hästarna star i boxar hela dagarna (förutom när dom tränas) är för mig inte en bra hästhallning.
Jag har själv aldrig varit där och sett ngn show/träning, bara pa en rundvandring i stallarna för typ 15 ar sen. Däremot är deras stuteri fint, men det ligger i Piper, Stiermark sa det är en bit fran Wien. Uppfödningen där är bra med stora hagar och mkt utevistelse.

Alltsa, showena är säkert fina men jag skulle inte stötta den verksamheten i den form som den är nu.
Kanske förtjänar en egen tråd egentligen? Kanske ska be om utbrytning?
 
Det förklarar varför jag tyckte allt såg så "off" ut när jag fick biljetter till spanska ridskolan på Globen för 10 år sedan. Åkte med mormor som gett mig biljetterna och var väldigt pepp på att få se fantastiska hästar, ryttare och ridning. Sedan tog det ungefär en halvtimme innan jag började känna att nja, något ser fel ut. Sen kan jag inte tillräckligt mycket om ridning så högt upp i skolorna att jag kunde sätta fingret på det.

Fast jag har trott, ända till nu typ, att jag helt enkelt bara var för korkad för att se det fantastiska. :p
 
Oj fick en chock precis.

De verkar ha sparkat sin sista riktiga beridare, de tidigare har slutat i protest under senaste 10 åren.

De verkar numera vara privatiserade, ha krav på lönsamhet och är nära konkurs. Cheferna senaste 20 åren har varit företagsledare inte ryttare.

Hingstarna håller allt kortare, motioneras mindre och har fler föreställningar. På lägre nivå än tidigare? Förstod inte helt.

https://www.eurodressage.com/2023/0...anish-riding-school-after-forty-years-service

Hade sett antydningar till katastrof tidigare men den verkar mest vara på tyska så svårt att se (kan inte tyska)

Som den statliga polska arabhästuppfödningen. Det som överlevt två världskrig är på väg att raseras på mindre än 10 år... :cry:

(Statliga) Aveln på Flyinge är väl också nedlagd? Även det ett kulturarv.
 
(Statliga) Aveln på Flyinge är väl också nedlagd? Även det ett kulturarv.

Ja, men i Sverige finns det en livskraftig privat avel. I Polen är de privata uppfödarna väldigt beroende av de statliga stuterierna för deras resurser med bla avelshingstar. Givetvis finns det privata uppfödare och de har blivit flera men de har inte muskler att upprätthålla den höga nivån som statsstuterierna har.

Lägg sedan till att det här är inget annat än korrupta politiker som är klåfingriga. De statliga arabstuterierna har länge gått med en ordentlig vinst, mycket på grund av det långsiktiga arbetet av skickliga stuterichefer under mer än hundra år (de tidigare cheferna har handplockat sina efterträdare under en mycket lång tid). Janow Podlaski grundades 1817... 💔
 
(Statliga) Aveln på Flyinge är väl också nedlagd? Även det ett kulturarv.
Jo det är som om stater bestämt sig för att det faktiskt går att bevara kulturarv genom marknadsföring. Jag är ju för företagande i många olika fall. Men jag är extremt osäker på om man kan bevara kulturarv över lång tid med det, för det kommer att komma och gå i popularitet genom åren, genom att sälja dem på marknaden. Det man säljer på marknaden måste ju följa modet och det kanske är rollkur ena dagen och spindelben nästa. Även om det skulle komma en period då man uppskattar bevarande så kommer ju alltid sedan en period då det är trist och man vill ha någonting nytt. Speciellt så om det varit populärt.

Lite som att man skulle basera museer helt på inkomster, tror det skulle bli ganska lite gamla landskap från Gotland och ganska mycket gamla dinosaurierben, eller inte ens ben utan stora plastdinosaurier.
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
Svar
18
· Visningar
1 653
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 096
Senast: zuli
·
Hemmet Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp