Spanska ridskolan-värt ett besök?

Ja, men i Sverige finns det en livskraftig privat avel. I Polen är de privata uppfödarna väldigt beroende av de statliga stuterierna för deras resurser med bla avelshingstar. Givetvis finns det privata uppfödare och de har blivit flera men de har inte muskler att upprätthålla den höga nivån som statsstuterierna har.

Lägg sedan till att det här är inget annat än korrupta politiker som är klåfingriga. De statliga arabstuterierna har länge gått med en ordentlig vinst, mycket på grund av det långsiktiga arbetet av skickliga stuterichefer under mer än hundra år (de tidigare cheferna har handplockat sina efterträdare under en mycket lång tid). Janow Podlaski grundades 1817... 💔
Men tycker inte du det känns negativt att de privatiserat Flyinge och Strömsholm också? Flyinge verkar ju typ hålla -än så länge... men Strömsholm får man ju hela tiden indikationer på att det inte blev så bra.

Och så till frågan som hela tiden kommer upp i trådar, vem ska hålla den där härliga vanliga hingsten utan exceptionella gångarter som man kan betäcka med om man vill ha en häst till högvakten eller ridskolan eller tant/gubben.
 
Men tycker inte du det känns negativt att de privatiserat Flyinge och Strömsholm också? Flyinge verkar ju typ hålla -än så länge... men Strömsholm får man ju hela tiden indikationer på att det inte blev så bra.

Och så till frågan som hela tiden kommer upp i trådar, vem ska hålla den där härliga vanliga hingsten utan exceptionella gångarter som man kan betäcka med om man vill ha en häst till högvakten eller ridskolan eller tant/gubben.

Absolut men en kan inte vara djupt engagerad i allt. De polska statsstuterierna ligger mig väldigt varmt om hjärtat på ett högst emotionellt plan, mer än de institutioner du nämner (som sagt, jag kan inte titta på den där filmen utan att bli tårögd). Men naturligtvis tycker jag tycker det är tråkigt med dem också.
 
Som den statliga polska arabhästuppfödningen. Det som överlevt två världskrig är på väg att raseras på mindre än 10 år... :cry:


Det här gör mig så ledsen och jag drabbas lite av fomo. Jag har drömt om en polsk arab sen jag träffade en ljuvligt snäll valack 2001. Men när jag väl köper ny häst är det kanske för sent att hitta en bra polsk. :(
 
Det här gör mig så ledsen och jag drabbas lite av fomo. Jag har drömt om en polsk arab sen jag träffade en ljuvligt snäll valack 2001. Men när jag väl köper ny häst är det kanske för sent att hitta en bra polsk. :(

Det är det absolut inte! Det finns fortfarande många bra uppfödare runt om i världen... men det är ju inte bara hästarna utan hela institutionen som sådan. Sedan kommer naturligtvis det här att påverka kontinuiteten och kvalitén på de polska blodslinjerna. Även om de finns på andra ställen har ju statsstuterierna stått för en oerhört hög nivå på avel och försett många avelsprogram världen över med nytt blod.
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
Svar
18
· Visningar
1 652
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
631
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: G-uldlock
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 307
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp