Spanska sjukan

fejko

Trådstartare
Hur fick man bukt med den egentligen? Har googlat men inte hittat något svar.
 
Senast ändrad:
Var det också en zoonos?

Enligt wikipedia är det inte fullt utrett, men det kan röra sig om en zoonos från gris till människa. När spanska sjukan pågick så visste man ju ingenting om virus, men tydligen har det gått att i efterhand (från döda välbevarade människor) undersöka och typa viruset, som är av typ A och subtyp H1N1. Denna typ av virus (om än inte exakt samma) cirkulerar fortfarande bland människor och är en av de virustyper som ger den årliga säsongsinfluensan.
 
Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.

Idag kommer nog vi överstiga 300 000 döda med covid-19 i världen. Och då är nog många missade. Det är riktigt tråkigt att man inte lär sig av historien :(
 
Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.

Idag kommer nog vi överstiga 300 000 döda med covid-19 i världen. Och då är nog många missade. Det är riktigt tråkigt att man inte lär sig av historien :(

Utrota viruset kommer vi nog bara kunna göra om vi får fram ett välfungerande vaccin som kan framställas i stora kvantiteter, och att vi lyckas få en ganska stor andel av världens befolkning att vaccinera sig.

Vad jag förstått av det man hittills lärt sig om coronavirus i allmänhet och sars-cov-2 i synnerhet är att den typen av virus inte muterar lika mycket och ofta som influensavirus. Och det är nog både bra och dåligt. Bra för att det är lättare att framställa vaccin som funkar på ett stabilare virus och dåligt för att det då är mindre chans att viruset muterar till en variant med lägre dödlighet (vilket är det mest fördelaktiga för viruset att göra - det "vill" ju få stor spridning, inte döda sin värd).

Spanska sjukan dödade någonstans mellan 50 och 100 miljoner människor, så än så länge ligger ju covid-19 långt ifrån. Och eftersom det då - 1918-1920 - bland annat pågick ett världskrig och man inte ens visste vad ett virus var, så kan man ju hoppas att vi idag lyckas bromsa spridningen och dödligheten så att vi inte kommer upp i de siffrorna. Men jag förstår inte riktigt vad det är du menar att vi borde lärt av historien? Vad borde vi gjort efter t.ex. Spanska sjukan och andra epidemier för att vara i ett "bättre läge" nu jämfört med då?
 
Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.

Idag kommer nog vi överstiga 300 000 döda med covid-19 i världen. Och då är nog många missade. Det är riktigt tråkigt att man inte lär sig av historien :(

Vad tänker du att man skulle ha lärt av historien?
 
Ungefär en tredje del av befolkningen blev sjuka och många miljoner personer dog.
Det som var udda var även att en drabbade åldersgruppen som normalt inte dör av influensa.
Finns ett p3 avsnitt om pandemier, P3 Dystopia. De hade någon förklaring till hur det kom sig att yngre drabbades i hög grad. Minns dock inte exakt. Handlade om vilka smittor som kommit eller inte kommit och skapat immunitet i småbarnsåldern i olika grupper i befolkningen. Tror jag.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969
 
Var det också en zoonos?
Enligt P3 misstänktes att den kom från svin i USA? om jag minns rätt (som fått fågelinfluensa? en annan sak jag inte exakt kommer ihåg och kan ha gällt svininfluensan). Men ingen vet och det är omöjligt att kunna få reda på eftersom det var begränsad information i tidningarna pga kriget. Det är ju därför den "kom från" Spanien. Det neutrala land som drabbades och vars tidningar fritt kunde skriva om den när den kom dit.
 
Finns ett p3 avsnitt om pandemier, P3 Dystopia. De hade någon förklaring till hur det kom sig att yngre drabbades i hög grad. Minns dock inte exakt. Handlade om vilka smittor som kommit eller inte kommit och skapat immunitet i småbarnsåldern i olika grupper i befolkningen. Tror jag.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969

En förklaring jag hört är "ryska snuvan", en annan influensavariant som spreds runt 1890. De som haft den hade viss immunitet mot spanska sjukan, medan de som inte haft den (unga och yngre medelålders) saknade skydd.
 
Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.

Idag kommer nog vi överstiga 300 000 döda med covid-19 i världen. Och då är nog många missade. Det är riktigt tråkigt att man inte lär sig av historien :(
Nästan alla influensor går tydligen mot lägre dödlighet, eftersom de som kan springa runt (är mindre sjuka) sprider den mest. En teori jag läste om Spanska sjukan sa att de som var halvsjuka satt still i skyttegravarna och kom ingenstans. De som var rejält sjuka flyttades från fronten till sjukhus där de kunde sprida en mer dödlig variant som kom i nästa spridningsvåg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
917
Senast: Angel
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 422
Senast: Ramona
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
561
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp