Spanska sjukan

Forskarna fick äntligen svar på varför spanska sjukan varit så dödlig då man hittat några lik på Svalbard som permafrosten bevarat. Viruset angrep lungorna och sen tog kroppens immunförsvar död på de angripna cellerna. Immunförsvaret gick av någon orsak till överdrift och därför kollapsade lungorna. Därför var det otroligt många som var i sina bästa år som dog medans barn och gamla bara fick den lindrigt. Det hör inte till saken men för ca 30 år sedan träffade jag en kyrkogårdsarbetare i Arvika. Precis som säkert många andra gjort så frågade jag honom ifall det inte var läskigt att hitta människoben. Han så att det var han van vid så det brydde han sig inte så mycket om. Men en gång fick dom i uppdrag att lägga ned en hel kyrkogård. Det var så många som dog.i spanskan att de befintliga kyrkogårdarna inte hade räckt till. Dom fick snabbt anlägga en extra och då blev det på mark som inte lämpade sig så bra. I Arvika är det lerjord och gravarna blev så kompakta att det inte skedde någon normal förruttnelse. Kropparna som dom blev tvungna att flytta var förvånansvärt intakta. Han kunde se att det var en massa unga. För övrigt berättade en gammal man för mig att då spanska gick i hans hembygd så.var han 12 år. Han sprang från gård till gård där folk var sjuka och skötte hästarna och för första gången k sitt liv tjänade han mer än någon 10-öring.. Men de andra djuren då? Undrade jag. Det gick som det gick med dom sa han sorgset. Hästarna var värdefullast.
 
Forskarna fick äntligen svar på varför spanska sjukan varit så dödlig då man hittat några lik på Svalbard som permafrosten bevarat. [...]

Har du en källa på det här? Jag minns att man grävde på Svalbard för ett antal år sedan just för att få fram material men just de kropparna var förstörda. Dock har jag alltid velat veta mer om det. Jag tror dock att den utgrävningen gjordes innan man kunnat identifiera vilket virus som orsakade spanska sjukan, så den du nämner bör ha varit en senare.
 
Har du en källa på det här? Jag minns att man grävde på Svalbard för ett antal år sedan just för att få fram material men just de kropparna var förstörda. Dock har jag alltid velat veta mer om det. Jag tror dock att den utgrävningen gjordes innan man kunnat identifiera vilket virus som orsakade spanska sjukan, så den du nämner bör ha varit en senare.

På Wikipedia står det att det var Alaska, har klippt ur texten här:

Det var länge okänt vilket virus som låg bakom pandemin. År 1998 hämtade patologen Johan Hultin prover innehållande välbehållna virus från lungvävnaden i en kvinna som dog 1918. Hennes kropp hade bevarats i permafrosten i Alaska. Proverna skickades till ett forskarlag i USA, lett av Jeffrey Taubenberger, som lyckades isolera viruset i ett av Hultins prover. Forskarlaget lyckades också hitta virus i arkiverade prover från två amerikanska soldater som dött 1918.
 
På Wikipedia står det att det var Alaska, har klippt ur texten här:

Det var länge okänt vilket virus som låg bakom pandemin. År 1998 hämtade patologen Johan Hultin prover innehållande välbehållna virus från lungvävnaden i en kvinna som dog 1918. Hennes kropp hade bevarats i permafrosten i Alaska. Proverna skickades till ett forskarlag i USA, lett av Jeffrey Taubenberger, som lyckades isolera viruset i ett av Hultins prover. Forskarlaget lyckades också hitta virus i arkiverade prover från två amerikanska soldater som dött 1918.
Ja och det framgår även i länken jag postade tidigare. Det var därför jag undrade om @Skjøldur hänvisar till andra fall.
 
Har du en källa på det här? Jag minns att man grävde på Svalbard för ett antal år sedan just för att få fram material men just de kropparna var förstörda. Dock har jag alltid velat veta mer om det. Jag tror dock att den utgrävningen gjordes innan man kunnat identifiera vilket virus som orsakade spanska sjukan, så den du nämner bör ha varit en senare.

Jag har inte sparat tidningsartikeln. Om jag inte varit så gammal (född-66) att spanskan drabbat folk jag träffade då jag var ung så hade jag nog inte brytt mig. Deras berättelser rörde mitt hjärta och därför minns jag sånt jag läser om spanskan.
 
Jag har inte sparat tidningsartikeln. Om jag inte varit så gammal (född-66) att spanskan drabbat folk jag träffade då jag var ung så hade jag nog inte brytt mig. Deras berättelser rörde mitt hjärta och därför minns jag sånt jag läser om spanskan.

Jag ogillar verkligen när ursprungsnamn används i sådana sammanhang på ett slarvigt och nonchalant sätt.
 
Jag har inte sparat tidningsartikeln. Om jag inte varit så gammal (född-66) att spanskan drabbat folk jag träffade då jag var ung så hade jag nog inte brytt mig. Deras berättelser rörde mitt hjärta och därför minns jag sånt jag läser om spanskan.
Ok, med andra ord är det oklart om det du skrev om Svalbard stämmer.

Tillägg: snabbgooglade och här är en artikel om den Svalbard-expedition som jag hade ett minne av. Förhoppningen var att lösa virusets gåta, men kropparna var förstörda.
 
Senast ändrad:
Ok, med andra ord är det oklart om det du skrev om Svalbard stämmer.

Tillägg: snabbgooglade och här är en artikel om den Svalbard-expedition som jag hade ett minne av. Förhoppningen var att lösa virusets gåta, men kropparna var förstörda.

Ok, jag mindes väl fel. Kropparna på Svalbard var förstörda. Men jag googlade och fick fram att i det lilla samhället Brevig på Spetsbergen hade läkaren Johan Hultén lyckats hitta liket efter en fetlagd inuit kvinna och tack vare fettet så hade viruset bevarats. Han la bitar av lungorna i en skyddande lösning och i USA kunde de analyseras och där löstes spanska sjukans gåta. Det där jag skrev, att kroppens immunförsvar slog till för hårt och att det var därför de med svagare immunförsvar, alltså småbarn o gamla, klarade sig.

Alla insjuknade dog inte. I Säffle berättade en då snart 100-årig tant att 1918 var hon piga på Sunds herrgård. Hon fick det och någon som redan haft det och överlevt fick sköta om henne. Hon fick ett fint rum med utsikt mot kyrkan. Hon stod i fönstret och såg likföjena passera och kyrkklockorna ringde flera gånger om dagen och hon bestämde sig för att överleva. Självklart inte alltid viljan hjälper... Men hon fick ett långt och gott liv.
 
Ok, jag mindes väl fel. Kropparna på Svalbard var förstörda. Men jag googlade och fick fram att i det lilla samhället Brevig på Spetsbergen hade läkaren Johan Hultén lyckats hitta liket efter en fetlagd inuit kvinna och tack vare fettet så hade viruset bevarats. Han la bitar av lungorna i en skyddande lösning och i USA kunde de analyseras och där löstes spanska sjukans gåta. Det där jag skrev, att kroppens immunförsvar slog till för hårt och att det var därför de med svagare immunförsvar, alltså småbarn o gamla, klarade sig.

Alla insjuknade dog inte. I Säffle berättade en då snart 100-årig tant att 1918 var hon piga på Sunds herrgård. Hon fick det och någon som redan haft det och överlevt fick sköta om henne. Hon fick ett fint rum med utsikt mot kyrkan. Hon stod i fönstret och såg likföjena passera och kyrkklockorna ringde flera gånger om dagen och hon bestämde sig för att överleva. Självklart inte alltid viljan hjälper... Men hon fick ett långt och gott liv.

Breivik ligger i Alaska, inte på Spetsbergen. Att viruset bevarats berodde på att lungorna på den person proverna togs ifrån var frusna. Detta enligt den här artikeln från CDC (USAs folkhälsomyndighet) som sammanfattar den långa process som ledde fram till att viruset identifierades. Det var inte prov från en enda person som användes, utan flera (totalt fem tror jag) varav flera fanns bevarade som preparat. Det var en lång och komplicerade process (Hultin var i Breivik och grävde första gången på 1950-talet, men då lyckades han inte återskapa viruset i laboratoriemiljö) och flera forskares inblandning som gjorde att man lyckades identifiera viruset. Jag vet inte varför du vill få det att låta annorlunda.
 
Ok, jag mindes väl fel. Kropparna på Svalbard var förstörda. Men jag googlade och fick fram att i det lilla samhället Brevig på Spetsbergen hade läkaren Johan Hultén lyckats hitta liket efter en fetlagd inuit kvinna och tack vare fettet så hade viruset bevarats. Han la bitar av lungorna i en skyddande lösning och i USA kunde de analyseras och där löstes spanska sjukans gåta. Det där jag skrev, att kroppens immunförsvar slog till för hårt och att det var därför de med svagare immunförsvar, alltså småbarn o gamla, klarade sig.

Alla insjuknade dog inte. I Säffle berättade en då snart 100-årig tant att 1918 var hon piga på Sunds herrgård. Hon fick det och någon som redan haft det och överlevt fick sköta om henne. Hon fick ett fint rum med utsikt mot kyrkan. Hon stod i fönstret och såg likföjena passera och kyrkklockorna ringde flera gånger om dagen och hon bestämde sig för att överleva. Självklart inte alltid viljan hjälper... Men hon fick ett långt och gott liv.

Nä, dödligheten tros av forskare legat på mellan 2,5 och 20 procent av de insjuknade. För hundra år sedan när sjukvården hade andra förutsättningar, så även statistiken och diagnostiken. Den absoluta majoriteten dog inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
930
Senast: Angel
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 431
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp