Bukefalos 28 år!

Spår- få ner tempot -hur?

D

Diggemon

Jag och Pricken har under hösten gått på spårkurs (5 ggr) och vi tycker det är jättekul bägge två. Vi har däremot ett problem; för varje gång vi spårar går det bara fortare och fortare. Hur ska jag göra för att han ska dra ner på tempot och fortfarande tycka det är intressant? :confused: Jag antar att spåren jag lägger är för enkla, men jag vet inte vad jag ska göra för att försvåra, det fick vi inte lära oss... :mad:

Jag har även problem med att få honom att intressera sig för apporterna. Han markerar att de ligger där, men ska genast iväg igen. Jag har försökt att ta honom av spåret och leka med dem, men utan resultat. Han får alltid godis av mig vid varje apport.

Hjälp oss!
/ Digge
 
För att försvåra spår: Gå inte rakt utan gå i mycket krokar och vinklar när du går ut spåret. Öka liggtiderna. Håll emot i linan, gå i din egen takt och inte i hundens.

Träna apporteringen separat. Lägg apporter längs en stig och gå den sedan med hunden. Beröm massor om han markerar en apport. Detta kan man även träna inomhus. Hur markerar han? Plockar han upp apporten eller markerar han den bara med nosen? Jag vill att mina hundar plockar upp apporten men står kvar. Anledningen till att jag vill att de ska plocka upp apporten är att om de har en dålig dag på tävling kanske de bara stannar, och kanske petar på apporten, men om hunden markerar med att stanna i vanliga fall kanske den bara går vidare... Vissa använder liggmarkeringar i stället.

Lycka till!
Tänk på att en hund som går för fort är det bästa "problemet" :)
 
Att hålla emot i linan har jag provat, men då tappar han delvis intresset och går och kissar i stället. :confused: Jag tycker det är så svårt att veta hur krångligt man ska göra spåret utan att göra det för svårt. Hur gör man om hunden helt kommer bort sig? Slutar man bara och lägger ett nått spår eller ska man försöka en bit fram?

Det där med liggtid ska jag prova. Anledningen till att jag inte har låtit de ligga så länge är att kursledaren inte tyckte man skulle göra det... Hur lång tid är det vettigt att vänta? Normalt brukar de väl få ligga ca 20 min.

När han markerar nosar han till på apporten och tittar på mig, han tar inte upp den. Jag har problem med apporteringen över huvud taget, han intresserar sig inte för föremål ute, bara inne. Inne springer han glatt och hämtar saker (när han är på hummör...), men ute är det bara spår som gäller. Det är jättesvårt att få honom att ta något i munnen, inte ens godis passar då det finns tillräckligt intressanta spår, tyvärr, och envis är han som synden.

Hur tränar man in liggmarkeringar? Känns som om det skulle vara lättare än att få honom ta upp dem.

Jag är i alla fall glad över att han inte verkar bry sig om spår av vilt då vi spårar, vilket ju annars är hans speciallitet. ;)

/ Digge
 
Med att hålla emot i linan menar jag att du går i rask promenadtakt efter hunden - slutar han spåra då?

Det finns de som tycker att spår absolut ska vara krångliga för att hunden ska bli intresserad, den blir utmanad.

Mina spår ligger 1 h för nya hundar. Jag har fått lära mig att spår antingen ska vara direkt eller över en halvtimme för färska hundar, då är det lättast.

Jag har aldrig använt liggmarkeringar, tycker inte om dem, å andra sidan har mina hundar - utom en - varit goda apportörer. Dock har jag alltid tränat alla hundar vid sidan om spåret. Börja inomhus, när han älskar pinnarna över allt annat, fortsätt sedan utomhus på en ointressant plats (tomten?) o.s.v.

Vill du ha bra tips, besök forumet på www.vasterviksbk.nu, de kan säkert hjälpa dig med liggmarkeringar.
 
Beror på vad det är för kurs. Är det en nybörjarkurs i viltspår så behöver de inte kunna något.

För en nybörjarkurs i bruksspår så är det ju bra om man innan vet om hunden är intresserad av några säskilda saker som man kan ta med sig. Så att man tränar lite föremålsintresse om det behövs.
 
så jag kan anmäla mig och min olydiga labbe till en nybörjarkurs? han är väääldigt intresserad av tennisbollar, snörknutar, fotbollar och allt annat som han kan ha i munnen :smirk:. han kan en massa, som sitt, ligg, hit, fot osv, men han gör det bara om han tjänar på det (dvs får godis eller bollen eller nåt annat). vi var anmälda till valpkurs för vuxna hundar men vi fick inte plats... :(
 
Jo ni kan absolut starta på spårkurs tycker jag. Spårning är ju en rätt så självständig akivitet för hunden. Är den allt för självständig så kan det ju blir svårt med markering/apportering av föremålen. Men det är ju det man skall träna på! Det blir ju ett lydnadsmoment! Får man fyra stora nävar med korv, det kan få den mest tjuriga Labrador att faktiskt lämna av apporterna... De skall ju TJÄNA på det. Inget fjutt med 3 korvbitar eller så. Jag öste så mycket korv i några pass att jag trodde hundf*n skulle bli dålig i magen, men hon apporterar de perfekt efter det :rofl: Detta får väl bruksmänniskorna att korsa ögonen, men funkar det så funkar det! :banana:
 
kollade på klubbens hemsida. man måste ha minst 140 p i lydnadsklass 1 (vilket innebär?) för att få vara med i fortsättningskurserna, bl a spår... :(
 
Tja 140 p i LKL är ju lägst ett 2:a pris i just Lydnadsklass 1. Kravet är väl för att det är en fortsättningskurs och inte en nybörjarkurs.
 
tja, kursen hette nybörjarspår... hade länkat till sidan om jag visste hur man gjorde :crazy:. du kan ju söka på alta vista brukshundklubben lund
 
Lund!? Aha!! Då känner du säkert lite folk som jag också känner...
 
Jag vet inte riktigt hur de menar. Det står ju fortsättningskurs... Ring och fråga!
 
Nej jag bor inte där. Å vissa känner jag inte personligen, som Inger t.ex. men hon har ju labbe så jag har väl skrivt ett par mail med henne och så. Sen har jag en jättebra kompis som bor och tränar där! :D
 
nehej, jag har ju inte gått nån kurs ännu... :angel:

är det artberger du menar? hon har visst hand om nån spårträningsgrupp. men det är nog på lite högre nivå :smirk:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 143
Senast: linnsan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp