Bukefalos 28 år!

Spår, komma vidare

Lejonelle

Trådstartare
Jag är nybörjare på personspår men har två intresserade hundar. Unghunden har fått gå en del godis/aktiveringsspår och igår lade jag in första vinkeln. Gick bra. Tanten har spårat en del förr i världen och är väldigt noggrann och duktig. Såvitt jag vet inte tävlad.

Jag vill nu fortsätta utveckla detta intresse, kanske inte mot tävling men för att utmana och aktivera hundarna i lagom takt. Hur ska jag lägga upp det tycker ni? Nu får de godis i slutet av spåret, är det vettigt att ha apporter? Hur ska man tänka när det gäller terräng och liggtider när man ökar svårighetsgraden?
 
Öka en svårighetsgrej i taget och träna en sak i taget.
Öka längd, liggetid, antal vinklar, lägg på olika typer av underlag och i olika väderförutsättningar.

Du kan träna in spårpinnar om du vill, men personligen hade jag nog inte gjort det böket om jag inte ville tävla. Själv gillar jag att använda små burkar med godis i istället för spårpinnar i sådana fall. Jag använder gamla snusdosor. Perfekt! De kan ju hunden markera på samma sätt som med pinnarna :)

Jag hade nog i första hand jobbat bort ev näring i spåret (alltså godisar som ligger direkt på backen för att öka hundens intresse för spåret), sen ökat längd och sen börjat öka liggetid. Längre fram så kan man ju öka växelvis. En dag lång liggetid men annars enkelt och kort spår, en annan dag kort liggetid men kanske svår terräng eller lång längd på spåret. Man kan också lägga tillbaka näringen om man känner att det behövs för noggrannhet eller för att hjälpa till i vinklar osv.

Sen är det väl en smaksak hur mkt vikt du lägger vid själva utförandet. Man kan ju vara jättenoga och jobba för att få väldigt spårnoga hundar, eller så ger man hunden lite friare tyglar och är glad sålänge de tar sig runt och har roligt :)