Bukefalos 28 år!

Spår, komma vidare

Lejonelle

Trådstartare
Jag är nybörjare på personspår men har två intresserade hundar. Unghunden har fått gå en del godis/aktiveringsspår och igår lade jag in första vinkeln. Gick bra. Tanten har spårat en del förr i världen och är väldigt noggrann och duktig. Såvitt jag vet inte tävlad.

Jag vill nu fortsätta utveckla detta intresse, kanske inte mot tävling men för att utmana och aktivera hundarna i lagom takt. Hur ska jag lägga upp det tycker ni? Nu får de godis i slutet av spåret, är det vettigt att ha apporter? Hur ska man tänka när det gäller terräng och liggtider när man ökar svårighetsgraden?
 
Öka en svårighetsgrej i taget och träna en sak i taget.
Öka längd, liggetid, antal vinklar, lägg på olika typer av underlag och i olika väderförutsättningar.

Du kan träna in spårpinnar om du vill, men personligen hade jag nog inte gjort det böket om jag inte ville tävla. Själv gillar jag att använda små burkar med godis i istället för spårpinnar i sådana fall. Jag använder gamla snusdosor. Perfekt! De kan ju hunden markera på samma sätt som med pinnarna :)

Jag hade nog i första hand jobbat bort ev näring i spåret (alltså godisar som ligger direkt på backen för att öka hundens intresse för spåret), sen ökat längd och sen börjat öka liggetid. Längre fram så kan man ju öka växelvis. En dag lång liggetid men annars enkelt och kort spår, en annan dag kort liggetid men kanske svår terräng eller lång längd på spåret. Man kan också lägga tillbaka näringen om man känner att det behövs för noggrannhet eller för att hjälpa till i vinklar osv.

Sen är det väl en smaksak hur mkt vikt du lägger vid själva utförandet. Man kan ju vara jättenoga och jobba för att få väldigt spårnoga hundar, eller så ger man hunden lite friare tyglar och är glad sålänge de tar sig runt och har roligt :)
 
Det är inte alldeles lätt att svara på.. Det beror på individen och hur hunden spårar... En del hundar har ju nosen i spåret och tar inte hjälp av ev vind medans andra är ena riktiga vindfantaster och kan dölja att de vindar in spåret. Hur ser dina hundar ut när de spårar och hur förmålsintresserade är de osv?
 
Det är inte alldeles lätt att svara på.. Det beror på individen och hur hunden spårar... En del hundar har ju nosen i spåret och tar inte hjälp av ev vind medans andra är ena riktiga vindfantaster och kan dölja att de vindar in spåret. Hur ser dina hundar ut när de spårar och hur förmålsintresserade är de osv?

Tanten - väldigt noggrann med nosen i spåret. Unghunden är total nybörjare så han håller på att fatta vad det går ut på. Han är väldigt godis- men inte så föremålsintresserad.
 
Öka en svårighetsgrej i taget och träna en sak i taget.

Du kan träna in spårpinnar om du vill, men personligen hade jag nog inte gjort det böket om jag inte ville tävla. Själv gillar jag att använda små burkar med godis i istället för spårpinnar i sådana fall. Jag använder gamla snusdosor. Perfekt! De kan ju hunden markera på samma sätt som med pinnarna :)

Tack för många bra och konkreta tips. Hur tänker du med godisburkarna? Har du flera längs spåret eller som slut"apport"? Jag vet ännu inte om jag vill tävla eller inte så jag vill inte förstöra möjligheten att göra det längre fram om det skulle kännas kul. Så jag vill inte sabba unghunden i mitt oförstånd.
 
Det kan vara vilket som, beroende på vad du vill träna på. Ibland har jag flera burkar längs spåret, precis som att jag kanske hade haft flera spårpinnar. Ibland är det bara i slutet.
Men med burkarna kan du ju enkelt träna in att hunden ska markera (tex plocka upp) föremål den hittar i spåret. Tom min ridgeback som ALDRIG skulle markera spårpinnar plockar upp burkarna för de är ju mumsiga!

På en grön hund hade jag nog i början bara haft burk i slutet.

Burkarna innebär ju lite vila och förstärkning i spåret. Att gå långa spår utan föremål kräver ju mer uthållighet än att gå samma längd utan föremål, eftersom hunden måste jobba mer innan den får belöning.
 

Liknande trådar

Hundträning Tudde fick precis gå sitt första spår. Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 450
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en (ung) golden mer åt showtypen, som tyvärr har fått tagit det lite väl lugnt under en period. Nu vill jag att vi ska försöka...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 202
Senast: Sail
·
K
Övr. Hund Har börjat personspåra lite med min hund sammanlagt 5 ggr de senaste 3 veckorna. Lånade boken "Nosarbete" och satte igång. Bryr mig inte...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp