Spar/ransonerar ni el?

Bulldoozer

Trådstartare
Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare år?

För egen del släcker jag numera lampor och även utebelysning som bara står på nån timme på kvällen, duschar snabbare och inte lika ofta utan utan kör hygientvätt om man inte bejöver mer försöker att inte tvätta i onödan och tvättar mitt på dan eller sent eftersom jag ändå ofta är vaken länge. Vi har sänkt värmen inomhus och golvvärmen i badrummet jämfört med tidigare och eldar i kaminen om vi är frusna. Jag tänker definitivt mer på elförbrukningen än tidigare och drar inte igång onödigt prylar på morgonen eller middagstid när man vet att elförbrukningen i regel är som högst.
Har en julsak med batteridriven belysning men har inte satt upp en massa julbelysning och stakar till skillnad från tidigare år. Nu drar väl inte ledlampor särskilt mycket men jag tänker många bäckar små..
Rent ekonomiskt så klarar vi oss men jag tänker solidariskt att även vi som egentligen kan ta oss råd (tror jag, beror ju såklart på att det inte blir löjligt dyrt) så drivs ju dels priset av tillgång och efterfrågan och att jag vill inte hamna i den sitsen att det skulle tas till "planerade" strömavbrott. Hade mån timmes strömavbrott på jobbet i höstas och det var verkligen inte roligt och hoppas att man ska slippa det planerat som oplanerat.

Hur gör ni andra, är det nåt ni tänker på mer aktivt även nj i juletider? Har ni ändrat på rutiner i år?
 
Tvättar när det är gynnsamt väder inte just nu alltså det får vänta till nästa vecka då det ska bli milt och blåsigt
Har inte satt på extraelementen därför är det 12 grader i syrummet men där måste jag inte vara
Lagar ofta mat på vedspisen eftersom jag ändå eldar i den på eftermiddagen
Har bytt ut stallbelysningen ute till led
 
Jag bor i hyresrätt med fjärrvärme. Jag kan inte påverka så mycket men jag har slutat använda handdukstorken. Har ingen golvvärme eller annat sånt. Bara vanliga element som hyresvärden avgör hur mycket värme det ska skicka till dem. Har ingen elbil som behöver laddas. Har ingen tvättmaskin hemma utan tvättar i tvättstuga så jag måste tyvärr använda torktumlaren då torkskåpet inte rymmer två fulla tvättmaskiner med tvätt samtidigt. Har ingen plats att hänga upp tvätt hemma. Tror inte att HV hade velat att jag torkade 4 maskiner med tvätt i lägenheten samtidigt. Hade nog blivit mer fukt än vad lägenheten är anpassad för att kunna hantera. Finns ingen annan upphänging av tvätt i tvättstugan än torkskåpet då man bara har tvättstugan i fyra timmar så det hade inte hunnit bli torrt iaf.

Men all julbelysning är LED. Det mesta gå på timer.

Annars känner jag inte att jag kan göra så mycket. Jag tvättar håret 2 ggr/veckan. De dagar jag är i stallet. Övriga duschar är mycket korta. Vi lagar inte middag varje dag utan lite större satser några gånger i veckan. Så kanske sparar vi lite där jämfört med om vi lagat varje dag.
 
Bor i lägenhet och kan därmed inte styra speciellt mycket. Det enda jag kan göra är väl egentligen att inte ha lampor tända i onödan (vilket jag normalt sett inte har heller) och om jag ska välja belysning i ett rum med flera olika lampor så väljer jag medvetet den svagaste.

Värmen reglerar inte jag, jag tvättar i den tvättstuga som finns i huset och på ledig tid som passar. Vet inte riktigt om jag skulle kunna göra mer? Jag har börjat ha tjocka gardiner för sovrumsfönstret även dagtid för att hålla det lite varmare inomhus, men det påverkar ingen elkostnad eller så.
 
Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare år?

För egen del släcker jag numera lampor och även utebelysning som bara står på nån timme på kvällen, duschar snabbare och inte lika ofta utan utan kör hygientvätt om man inte bejöver mer försöker att inte tvätta i onödan och tvättar mitt på dan eller sent eftersom jag ändå ofta är vaken länge. Vi har sänkt värmen inomhus och golvvärmen i badrummet jämfört med tidigare och eldar i kaminen om vi är frusna. Jag tänker definitivt mer på elförbrukningen än tidigare och drar inte igång onödigt prylar på morgonen eller middagstid när man vet att elförbrukningen i regel är som högst.
Har en julsak med batteridriven belysning men har inte satt upp en massa julbelysning och stakar till skillnad från tidigare år. Nu drar väl inte ledlampor särskilt mycket men jag tänker många bäckar små..
Rent ekonomiskt så klarar vi oss men jag tänker solidariskt att även vi som egentligen kan ta oss råd (tror jag, beror ju såklart på att det inte blir löjligt dyrt) så drivs ju dels priset av tillgång och efterfrågan och att jag vill inte hamna i den sitsen att det skulle tas till "planerade" strömavbrott. Hade mån timmes strömavbrott på jobbet i höstas och det var verkligen inte roligt och hoppas att man ska slippa det planerat som oplanerat.

Hur gör ni andra, är det nåt ni tänker på mer aktivt även nj i juletider? Har ni ändrat på rutiner i år?
Släcker lampor lite mer än tidigare, försöker duscha kortare (men helt ärligt är jag en "hygientvättare" sedan tidigare och duschar bara efter träning eller typ en gång i veckan.) min man har dragit ned på -stå i duschen 15 minuter per morgon grejen. Glömt sätta upp utebelysningen och har dåligt samvete när jag bakar pepparkakor.

Har fjärrvärme så den håller vi på 20 grader är jag rädd. Men runt 16 i sovrum brr.
 
Jag har stängt av mina växtlampor vilket halverade min redan fjuttiga förbrukning.

Har en ljusslinga tänd istället för lampa när hundarna är hemma.
 
Julbelysningen är på "som vanligt", men i övrigt släcker jag efter mig mer noggrant än innan. Vi har sänkt värmen, beställt gardiner att hänga upp framför en vacker, men otät ytterdörr, lagt en matta framför en annan dörr, isolerat fönster tillfälligt, har ingen värme i tre rum (+11 grader i sovrummet igår kväll), sänkt den vattenburna golvvärmen, sänkt värmen på luftvärmepumpen. Igår bad vi vår hyresgäst prova stänga av den elektriska golvvärmen i badrummet.

Jag badar fortfarande badkar men räknade ut kostnaden och tycker det är värt det. Ser det som veckans höjdpunkt (1-2 ggr/vecka) och avskyr att duscha.

Till nästa vinter ska vi försöka montera in en kamin. Det beror lite på hur lång väntetid det är på kommunen för inspektion och hos företaget som installerar. Ska ta tag i det så snart jag orkar.
 
Vi värmer bara kök, dusch och sovrum, dvs ca 1/3 av huset. Duschen håller 20 grader, köket 15 och sovrummet 17. Jag jobbar med mjölkkor, så daglig dusch är nödvändig men jag försöker vänta tills elpriset gått ner vid 9 på kvällen.

Har aldrig lampor igång annat än där vi behöver dem, snålar på varmvatten, undviker att använda ugnen osv osv. Enda som är oförändrat är väl frysarna och speldatorerna :crazy: :o
 
Jag tänkte med tanke på både kostnaden och risken med brist på el hur gör ni, har ni ändrat vanor på nåt sätt i år jämfört med tidigare år?

För egen del släcker jag numera lampor och även utebelysning som bara står på nån timme på kvällen, duschar snabbare och inte lika ofta utan utan kör hygientvätt om man inte bejöver mer försöker att inte tvätta i onödan och tvättar mitt på dan eller sent eftersom jag ändå ofta är vaken länge. Vi har sänkt värmen inomhus och golvvärmen i badrummet jämfört med tidigare och eldar i kaminen om vi är frusna. Jag tänker definitivt mer på elförbrukningen än tidigare och drar inte igång onödigt prylar på morgonen eller middagstid när man vet att elförbrukningen i regel är som högst.
Har en julsak med batteridriven belysning men har inte satt upp en massa julbelysning och stakar till skillnad från tidigare år. Nu drar väl inte ledlampor särskilt mycket men jag tänker många bäckar små..
Rent ekonomiskt så klarar vi oss men jag tänker solidariskt att även vi som egentligen kan ta oss råd (tror jag, beror ju såklart på att det inte blir löjligt dyrt) så drivs ju dels priset av tillgång och efterfrågan och att jag vill inte hamna i den sitsen att det skulle tas till "planerade" strömavbrott. Hade mån timmes strömavbrott på jobbet i höstas och det var verkligen inte roligt och hoppas att man ska slippa det planerat som oplanerat.

Hur gör ni andra, är det nåt ni tänker på mer aktivt även nj i juletider? Har ni ändrat på rutiner i år?
Ja, ser ut som 70% mindre i december i år än förra året håller. Ingen värme utom luftvärmepump och braskamin (har direktverkande el). Sedan i augusti har jag bytt armaturer och fixat med en massa annat, men värmen är ändå sådär 75%-80% av förbrukningen så det är mest där man kan göra skillnad.
 
Vi har dragit ner massor på värmen, eftersom det är den som kostar för oss. I sovrummen är värmen helt avstängd dagtid. Luftvärmepumpen i vardagsrummet står på 18-19 istället för 22 och golvvärmen i hall och badrum är neddragen lika mycket. Vi undviker att duscha hemma - försöker ta det när vi är på jobbet istället. Vi har nog minskat elförbrukningen med närmare 30% tack vare detta, men kommer ändå göra av med en bit över 2000 kWh i december. Vi har valt att strypa värmen men inte jaga energi i övrigt. Vi är sedan tidigare duktiga på att släcka lampor, har lågenergilampor överallt, slösar inte på varmvatten, torktumlar sällan osv. Jag har dragit ner på snurret på badrumsfläktarna i och för sig - nu går de bara på minimieffekt oavsett om det tänds en lampa eller blir fuktigt. Men jag har inte märkt någon skillnad på elförbrukningen av detta.
 
Tvättar när det är gynnsamt väder inte just nu alltså det får vänta till nästa vecka då det ska bli milt och blåsigt
Har inte satt på extraelementen därför är det 12 grader i syrummet men där måste jag inte vara
Lagar ofta mat på vedspisen eftersom jag ändå eldar i den på eftermiddagen
Har bytt ut stallbelysningen ute till led

Har också skjutit på tvättandet denna vecka och tänker att vi får klara oss tills det mildare.
 
Har också skjutit på tvättandet denna vecka och tänker att vi får klara oss tills det mildare.

Det är sånt som gör att jag fortfarande väljer volymvägt. Förutom att det också har blivit några kronor billigare under hösten, varje månad. Möjligtvis osolidariskt, men anpassar ändå till del för att inte konsumera max på toppen.
 
Har valt att inte sätta på golvvärmen i badrummet och på toaletten. Dom behövs egentligen inte för att hålla varmt i utrymmena, det är mer komfortvärme. Annars kan vi inte göra så mycket då vi har varmhyra. Jo, torktumlaren går inte lika ofta som innan.
 
har nästan inte använt värmepumpen alls i år, normalt sätt är det väl 50/50 med värmepump och elda men nu får jag elda mer helt enkelt. I övrigt använder jag väldigt lite el så finns inte så mycket att spara på, släcker nog lampor och så bättre än förr men tror ärligt talat inte det gör nån skillnad i mitt pyttehus
 
Golvvärmen I badrummet är enda värmekällan där men den står på minimum nu. Har också gardinerna fördragna numera då det kanske isolerar lite från kylan ifrån fönstren.
Nåt litet som nog ändå är en energitjuv är att vi inte öppnar upp altan/ytterdörr lika länge när vi ropar in hundarna eller tar oss in ut med hundar.
 
Gör ganska mycket ändå tycker jag:
- Flyttat gränsen för när vi stödvärmer med element och inte enbart kör luftvärmepump rejält. Ner till -10 så funkar det, även om det blir rätt svalt på övervåningen. Har ca 19 grader på nedervåningen och lite kallare uppe.
- Torktumlar inte
- Har elvärmegolv i tvättstuga och två badrum, de är avstängda och mattor på golven istället. Pga detta duschar vi inte i badrummet på övervåningen eftersom vi är osäkra på hur lång tid det skulle ta att torka ur när det är kallare där.
- Duschar snabbare, badar inte badkar.
- Försöker vara lite planerad vad gäller matlagning. Laga flera rätter samtidigt när ugnen redan är igång osv. Detta är verkligen inget vi gör jämt, men har märkt många positiva effekter som inte har med elförbrukning att göra. Så vi försöker iaf!
- Mer noga med att bara tvätta fulla maskiner.

Belysning däremot bryr vi oss inte mycket om. Det blir att sila mygg och svälja kameler. Och vi har det mesta på led ändå.

Minskade energiförbrukningen med 49 % i november. Dock är ju en del av det att det var varmt i början på november så betydligt mindre uppvärmning. Men december hittills är -40 % också och då har det varit kallt nästan hela månaden.
 
Nej. Jag har bara elvärme och inget annat. Jag blir orimligt provocerad med framförallt kollegor och vänner som måste berätta hur mycket de sparar och så inser de inte hur mycket de har slösat i år efter år efter år. Men de blir såå nöjda att kunna ransonera över 50%. 50%! "Ja, vi har stängt av våra 4 extra frysar, vi rider inte i tänt ridhus på dagarnan (nu var detta alltså i augusti)" osv osv.
Alltså slösa el har jag aldrig gjort. Jag är ensamstående, jag har inte råd med slösa. Oavsett pris.
 
Bor i lägenhet och kan därmed inte styra speciellt mycket. Det enda jag kan göra är väl egentligen att inte ha lampor tända i onödan (vilket jag normalt sett inte har heller) och om jag ska välja belysning i ett rum med flera olika lampor så väljer jag medvetet den svagaste.

Värmen reglerar inte jag, jag tvättar i den tvättstuga som finns i huset och på ledig tid som passar. Vet inte riktigt om jag skulle kunna göra mer? Jag har börjat ha tjocka gardiner för sovrumsfönstret även dagtid för att hålla det lite varmare inomhus, men det påverkar ingen elkostnad eller så.

Stänga av dator när den inte används samt ta ur laddsladdar för mobil och dator ur väggen har jag fått för mig påverkar.
 
Ja, vi hushållar på både varmvatten och el. Det har gett resultat och vi är nu nere i nästan 40% mindre förbrukning.
-Sänkt innetempen från 21 till 16 grader och eldar ist i kaminen vid behov.
- Snålmunstycke i duschen. Kortat ner duschandet och duschar inte varje dag.
- Gör storkok i Slow coocker. Mindre matlagning.
- Släkt ner all trädgårdsbelysning
- Ingen torktumlare
- Fyller upp tvätt och diskmaskin ordentligt. Ecoprogram, tvättar på lägre temp och försöker inte slänga kläder i tvätten i onödan.
-Elbilen är fortfarande billigare att köra än diselbilen men vi planerar körningen/användandet bättre. Tex handlar på vägen hem från jobbet osv. Laddar bara när den ska användas. Förr var den alltid fulladdad och stod och ”tappade” ström i väntan på användning.

Det är inte speciellt trivsamt med 16 grader och snålduschar och det kräver mycket jobb med planering osv för att hålla nere förbrukningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp