Bukefalos 28 år!

Tävlar också Elitklass spår, föratt redan nu svara på eventuella följdtrådar så tävlar jag också Ekl rapport, söket ska vi köra nästa säsong.
mvh
Albert
 
Jag tränar lite viltspår, har inte kommit så himla långt i träningen ännu och nu är det ju dessutom vinterpaus. Jag måste göra anlagsprovet senast sista maj så jag ska sätta igång så fort snön tinat bort i vår.

Det är roligt, men tar oftast nästan en hel dag! Jag kör bil en bra bit, lägger spåret och sitter sen och finular och fikar i klubbstugan medans spåret får "sätta sig". Egentligen borde man åka hem, men det känns också olönt på nåt vis. Jag ska ta och hitta på nåt vettigt att göra medans man väntar....
 
Senare kan du lägga spåret på kvällen och gå det dagen efter... ;) Hm vinterpaus... Snarare dax för riktiga... ;) Det kan vara värt att lägga spår även så här års med lite blandad mark, dvs det beror ju på var du bor... Här tinnar det med jämna mellan rum så då kan man öva med inslag av is, sörja och dy... Vilket oftats är det som är när det är påkört...Fast i år har det varit ganska lugnet efter vägarna, peppar peppar, så det har bara varit i samband med jakten. Då varje chans tages till att träna. Han har dock visat att han inte är tillräckligt modig att gå som löshund och ta ner djuret utan det får blir lina i eftersök händan efter...
 
wow impad :bow:

vad kan man göra själv? vi har inte fått plats på den lokala brukshundklubben, men vi vill träna lite enkla (förberedande?) saker ändå. kan man börja fast man inte bor i närheten av nån skog (lundaslätten verkar inte ha nån ände...)?
 
Här är det garanterat snö i skogen hela vintern igenom. Tinar det upp nånstans så är det inne i stan, och där känns det lite knepigt att spåra. :D
 
Allt utom sök och rapport kan man ju träna själv, ni kanske inte har så mycket skog men ni har säkert mindre snö än vad vi har...
Spår kan och bör man träna på skiftande underlag, skog är inget måste.
Det är svårt att ge förslag på specifika övningar att göra då jag inte vet på vilken nivå ni är.
mvh
Albert
 
vi är inte på någon nivå alls :smirk:, men hunden är 3,5 år, kan lite av de vanliga kommandona, men är inte jättelydig.
 
Då föreslår jag att du provar göra ett spontanspår.
Gå ut ett spår ca. 100-200 meter, i slutet lägger du favoritleksak, mat eller vad som du vet är mycket uppskattat av din hund. Låt det ligga 30-60 minuter, sen tar du hunden på en koppelpromenad och korsar spåret snett i framspårsriktning, om hunden visar intresse uppmuntra försiktigt och följ efter, styr inte hunden, det kan gå sakta och ojämnt i början men det gör ingenting i det här läget, då hunden kommer till slutet så beröm, lek med leksaken eller låt hunden äta.
Om hunden inte visar intresse så korsa spåret på nytt längre fram, finns det fortfarande inget intresse, gör om detta nästa dag och låt spåret ligga 10 minuter.
Gör så här några gånger så lär sig hunden att det lönar sig att följa spår, då detta intresse är befäst så kan man börja med längre spår, använda spårlina och sele, variera liggtider, m.m.
Detta kan man göra på olika underlag men det är bäst i början om det är sånt underlag där man lämnar mer vittring.
Höll på att glömma, lägg dessa spår i medvind så att inte hunden får direktvittring av slutföremål, då lär sig hunden att spåra hela vägen fram till slut.
Hoppas detta är till någon hjälp!
mvh
Albert
 
ok, om jag fattat så ska man gå i en vinkel mindre än 90 grader mot spåret? hur märker man lämpligast ut spåret? behövs någon särskild utrustning så här i början?
 
Ja, du går i sned vinkel mot spåret för att bjuda på rätt riktning, man bör vara säker på var spåret går, det är bäst med naturliga märken att gå efter men man kan snitsla också men vissa hundar är väldigt intresserade av snitslarna som också luktar människa och går och vädrar efter dessa.
mvh
Albert
 
jag pysslar med viltspår.

Min nya vovve ska bli eftersökshund och labben är en pensionerad sådan. Terriern har jag kämpat länge med för att göra anlagstestet, men hon vill inte, förstår att det är på låtsas.

Så jag sysslar med RIKTIGA spår ;)

//Emma
 
ok. men jag kommer aldrig att få användning för en viltspårhund (fast jag har *harkel* jägarexamen *knycker på nacken*). och så vill jag inte att han ska bli mer intresserad av vilt än han redan är. och, om han är bra, hade det varit kul att tävla.

ps. hade jag haft en egen bil hade det varit en annan femma, då hade vi kunnat leta rätt på trafikskadat vilt och göra lite nytta :)
 
Det är bra om du tränar på spår som legat i minst 12 timmar, gör som det föreslogs: lägg det efterm/kvällen innan. Då behöver du inte offra en hel dag heller utan hinner med något mer :)
Jag tränar även när det är snö, går alldeles utmärkt även om man får pulsa lite!
Det är ju så att man kan få rycka ut och spåra i alla möjliga väder och då är det bra att ha övat i alla förhållanden.
 
Jag spårar med den ena hunden, men har inte nerver nog för att tävla. I dagsläget lägger jag rena ipo-spår med korv för att korrigera hans benägenhet att lyfta huvudet från spårkärnan och vinda.
 
Du behöver inte få en viltgalen hund för att du lägger blodspår. Många eftersökshundar jag träffar i jakten har blivit eftersökshundar just för deras ointresse för vilt. Vår labbe har inget viltintresse om det inte blöder.

Min träningskompis har en jaktgolden som inte ens tittar åt vilt, men är en utmärkt eftersökshund.

Men vill du inte riskera det så gör inte det, men många hundar har klara linjer när det gäller detta..

//E
 
Jag lägger korvbitar i mina fotspår. I början lade jag korv i varje steg, men varierar nu mellan att ha i varje steg och upp till 100 meter mellan korvbitarna. Jag har heller inga apporter i spåret för tillfället.

Korvspår är egentligen inget man lägger då man börjar spåra utan kan ses som en problemlösning då man har en hund som gärna går med huvudet högt och som slarvar i spåret. Det hjälper även till att dra ned tempot. Korvspåret innebär också en hel del styrning från förarens sida och tids nog måste man ta bort korven för det är ju människa hunden ska spåra och inte korv.
 
har en viltspårschampion som hjälper jaktlag vid sårskjutningar. vi tävlar däremot inte eftersom hon går fort (hon tycker det är för lätt), och tränar inte för att det inte går att lägga spår svåra nog. senaste spåret hon gick var ett tre dygn gammalt spår där snön smält och det hade snöat över igen. det var också busenkelt tyckte hon. vet inte vad man ska ta sig till när allt är för enkelt!
men såhär ser hon ut när selen är framme -> :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 020
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 038
Senast: Tonto
·
Hundträning Provar en tråd för oss som gillar eller är nyfikna på spår! Alla är välkomna att hänga på oavsett vilken typ av spår man tränar, oavsett...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
26 264
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp