G

glee

Om två veckor är det sista gången på valpkursen och då ska vi få prova på spår. :) Jag har inte varit så värst intresserad av det men nu ser jag fram emot det jättemycket. Det verkar ju roligare än vad jag trodde. :)

Någon som vill berätta lite mer?
Hur lägger man ut ett spår själv?
 
Hur man lägger ut spåret är ju lite beroende på hund och spårintresse! Mina hundar som spårar allt med hög intensitet från det de är små så sätter jag en snitsel vid spårbörjan och sen går jag bara kanske 150 meter och vinklar två gånger och de bara spårar som om att de inte gjort annat.

En annan hund kanske måste se matte försvinna efter spåret för att bli intresserad. Vissa valpar kan bli hjälpta av att man droppar lite buljong i spåret efter sig. En del kör viltspår och då droppar/stämplar man blod i spåret!
 
Ok.. Buljong tänkte jag faktiskt på, visste inte att man använde det. Får väl hälla ut lite på ett rakt kort spår så det blir lätt första gångerna. Vet ju inte hur intresserad hon är.

Jag kommer inte förstöra på något sätt om jag börjar spåra lite själv? Tänkte om det finns det något man kan göra fel så att hon lär sig fel.. :confused:
 
Testa alltid spontanspår först. Det är sådant spår som Tippan beskriver, men du behöver inte lägga in vinklar eller gå så långt första gången. Gå ut ett rakt spår på ca 50 meter. Snitsla gärna noga så att du vet var du gått. Låt det ligga en stund. Vissa kör med fem minuter i början, men jag väljer minst en halvtimme. Ta sedan hunden och gå i zick-zack över spåret. Säg ingenting och påverka inte hunden på något annat vis. Inget drag i kopplet, utan var bara lugn och sansad. Zick-zacka tills hunden tar upp spåret eller tills ni kommer till slutet. Har hunden inte spårat alls, gå bara lugnt tillbaka till bilen och åk hem. Det gör inget om de inte tar upp spåret. Spårar hunden sig fram till slutföremålet så lek och var glad.

Det är onödigt att börja lägga in en massa retningar innan man vet hur spårintresserad hunden är. Tar hunden upp spåret spontant, så kör vidare. Tar den inte upp spåret så kan man börja fundera på om man ska göra näringsspår eller spår där hunden ser att man går ut. Jag är rätt skeptiskt till att använda sig av korv, buljong eller liknande i spåret. Jag vill ju att min hund ska spåra människa och inte mat.
 
Ja det har du rätt i, kanske skippar buljongen. Man kan väl göra så att en person får gå spåret och sen gömma sig i slutet, så att det blir lättare att koppla ihop spåret med slutet?

Om hunden tar upp spåret men sen hittar något annat intressant, ska jag visa tillbaka till spåret eller ska jag gå tvärs över det med hunden och låta henne hitta det själv igen?

Om hon inte spårar alls, kan jag försöka igen då efter några timmar? Eller kanske bäst att vänta tills nästa dag?

Och jag ska alltså inte säga något kommandoord?

Oj vad mycket frågor det blev.. :D
 
Jag skulle rekommendera dig att göra som Jadzia sa... vi har kört nyfikenhetsspår där man i stället för att zick-zacka har korsat spåret vid spårmarkeringen.
Om hunden tar upp spåret så är det bara bra och man ska absolut inte styra hunden med koppel eller kommandon.
Lägg en favoritleksak i slutet av spåret och när hunden hittar leksaken så är det massor av bus, lek och tjohej som gäller.

I allt annat som lydnad och agility så är det vi som styr hunden, i spår är det hunden som styr oss. Det är bara att följa med, den vet vad den gör
 
Jo, man kan skicka ut en person att gömma sig i spårslutet om man vill. Så länge hunden inte ser det så är det likställt med att lägga ett föremål i slutet. Och nej, inget kommando i början.

Om hunden tappar spåret och börjar fladdra iväg, så kan man antingen kliva av spåret och försöka med ett kortare spår nästa gång eller så stannar man och väntar ut hunden tills den hittar spåret igen. Man ska inte visa tillbaka hunden. Då finns risken att de börjar skenspåra.

Tar hon inte upp spåret, så kan du vänta en timme, fem minuter, två dagar eller hur lång tid du vill innan du spårar igen, enligt mig. Hunden har ju inte utfört något egentligt arbete utan ni har ju bara varit på promenad enligt vovven. Se bara till att ha minst femtio meter mellan de lagda spåren.
 
Tack för hjälpen. :)
Ska bli jättekul att prova, får väl se hur det går. Det borde gå bra för hon går jämt med nosen nere i marken.. :)
 
Jag har svårt att få min Boxer att sätta nosen i backen när vi spårar efter en gömd människa eller mitt lagda spår fram till en leksak/godis (och inga tarvliga skämt om Boxrars nosar och svårigheter med att lägga den mot marken nu här va? :D).
Vad kan jag göra? :confused:

Hon tar mycket hellre spåret i luften och då kommer hon ju snett ibland (jag är inte precis bäst på att kolla av vart vinden kommer ifrån och i skogen kan det ju ändra sig mellan träden också...) och kommer då ofta fram till mig bakifrån vilket innebär att sista biten ibland går på SYN istället, vilket ju är helt förkastligt.

Har ju ingen som kan hjälpa mig heller utan vi är (i stort sett) alltid ute ensamma och tränar, så tipsen måste vara genomförbara med mig ensam.

Undrar också hur brett jag ska lägga spåret i början? Ska jag trampa upp som en bred stig eller bara släpa fötterna efter mig så det blir ett spår som är två fötter brett?

Tränar man på något annat vis om man evt. har tänkt börja träna/tävla SÖK längre fram?

/JES
nybörjare med spår, men tycker det verkar väldigt roligt.
 
Det går nog bra, de flesta hundar gillar att spåra.
Vad är det för ras?
 
Undrar också hur brett jag ska lägga spåret i början? Ska jag trampa upp som en bred stig eller bara släpa fötterna efter mig så det blir ett spår som är två fötter brett?
Du går bara som vanligt, jag brukar klappa marken där jag lägger slutet, ungefär som när man bakar en pizza.
Ibland så skrapar jag lite med fötterna i marken där spåret börjar, på samma sätt som när man torkar fötterna på hallmattan. Det gör jag inte så ofta, det var mest när hunden var ovan.

Tänk på hur vinden blåser när du lägger spår, släpp några grässtrån någon dm över marken och titta hur de faller, eller om du är rökare så kan du hålla cigaretten på samma höjd och iakta röken.
I början så lägger man raka spår, utan någon vinkel och då kan det vara lämpligt att lägga spåret i motvind, då trycks spåret ihop och blir lättare att följa.

Blåser det från sidan så sprids spåret ut vid sidan av där du gick och det blir också där hunden går

/JES
nybörjare med spår, men tycker det verkar väldigt roligt.
Det går nog bra, och spår ÄR roligt, både för hund och förare :)
 
Staffordshire bullterrier. Vet inte riktigt hur det är med dom.. Jag har för mig att jag har läst att dom inte brukar vara så bra på det för att dom tröttnar fort. Men jag vet flera som har spårat med sina staffar och dom har varit duktiga. :)
 
Visst måste man ta en annan väg tillbaka när man lagt spåret? Annars blir det ju jättekonstigt.
 
Oj, staffarna vet jag inte så mycket om, förutom att man lätt får näsblod när man hälsar på dom :D
 
Haha :D

Fast jag har faktiskt haft Selma nästan 3 månader och har inte fått näsblod en enda gång. däremot ett antal fläskläppar :D
 
Ja, det stämmer... när du har lagt slutet (t ex en leksak eller vad du nu har) så fortsätter du rakt fram 10 - 20 meter och går i en vid båge tillbaka till hunden. Tänk på vinden när du väljer åt vilket håll du går i bågen, framför allt om du lägger spåret på ett öppet fält och det blåser lite mer.

Om ni är flera som ska spåra så måste manäven tänka på att inte korsa eller störa de andra spåren
 
Men om hunden har en benägenhet att vinda så anser inte jag att det är lämpligt att lägga spåret i motvind. Då kan den ju vinda in föremålet och slarva i spåret. Hellre lägger jag spåret i medvind så att hunden måste spåra hela vägen fram.
 
Nej, det är helt sant men om det är första gången så vet man ju inte om den vindar...
Då är det viktigare så här i början, är (som jag ser det) att inte lägga spår med vinden från sidan, men jag är ju inte någon expert på spår så det finns säkert andra idéer som är bättre.
 
Lägger man nybörjarspår i motvind så lär man hunden att vinda in både spår och eventuella föremål i spåret, alltid nybörjarspår i medvind.
mvh
Albert
 
...när du har lagt slutet (t ex en leksak eller vad du nu har) så fortsätter du rakt fram 10 - 20 meter och går i en vid båge tillbaka till hunden. Tänk på vinden när du väljer åt vilket håll du går i bågen, framför allt om du lägger spåret på ett öppet fält och det blåser lite mer.

Jappjapp! Jag tänker ju alltid på vinden, men mitt problem är ju att jag inte vet vad jag ska tänka på? :smirk: Åt vilket håll ska man lägga bågen, och när? Vid vilken vind?

Min hund har ju redan börjat vinda (för att jag är en tafflig, klantförare som inte vet nåt om att spåra.. :o ), så hur ska man göra för att få ner nosen i backen då?

/JES
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
812
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
798
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp