Novelette

Trådstartare
Jag håller väl på o tjatar hål i huvudet på er om min kära lilla Nikita men...jaja...det får ni ta:D
Jag är så stolt!! Så jag måste ju bara få berätta...
Nikitas uppfödare tyckte att vi skulle ut o spåra och gav mig en noggrann beskrivning på hur vi skulle gå till väga. Blod hade vi och utrustning inköptes.
Jag och pojkvännen gick ut i en dunge och la ett rakt(någorlunda iaf:p ) spår med blod med ca halv meters mellanrum.
Skall tilläggas att varken jag, husse eller Nikita har prövat på detta förut.
Nästan 3 timmar senare tog vi med Nikita till spåret och lät henne nosa på första fläcken. När hon grunnat en stund så visade jag på nästa fläck och uppmanade henne att ta upp spåret och si det gjorde hon!!:love:
Ivrig som jag aldrig tidigare sett henne och 100% fokuserad. Hon kom på villovägar två ggr men jag ville inte vara på och rätta henne på en gång och efter bara en liten stund så gick hon tillbaka till spåret och hittade rätt den gången. Vi kom fram till spårets slut och där fick hon en himla massa beröm och några godisbitar som jag hade lagt dit. Fast hon ville hellre fortsätta spåra och var inte såå väldans förtjust i godisbitarna. Måste försöka leta på nåt ställe där jag kan köpa skank. Tills nästa gång tror jag det får bli grisöra för det älskar hon iaf massor.:p

Jag blev så imponerad över min lilla tax:love: Och hon verkade tycka det var skitskoj...hon gick med svansen rätt upp och nosen ner i backen och dammsög stället.:D

Så...nu har jag skrytit av mig lite...:D känns bra...wiiie...jag är såå glad...har dock jobbat 8,5h efter det så nu blir det bums i säng..
Godnatt alla goa Bukisar!

Sv: Spår :)

Så nu har vi varit iväg och spårat ännu en gång.
Denna gången låg det ett grisöra i slutet av spåret och DET var poppis må ni tro! Hon bar den hem och sprang in i buren och åt upp örat så fort hon bara kunde.:D

Nu har jag lite frågor och hoppas att nån kan besvara.
Hur fasicken vet ni var ni har lagt blodet? Jag skulle ju vilja kunna peka på just en fläck om hon råkar villa bort sig från spåret. Lyckligtvis har hon hittills upptäckt att hon varit på fel spår men jag har ju lagt väldigt lätta spår.
Idag var det en lätt böj på det.
Hur förhåller ni er till hunden ? Står ni långt bakom, lite vid sidan av...?

Hur mycket ska man lägga sig i? Om jag ser att hon villar iväg för mkt, ska jag då hjälpa till eller vänta ut henne?

Kul att det går bra för er med spårandet! :)

Brukar snitsla spåren så att det inte finns några tveksamheter hur man lagt spåren annars finns det inte en chans att jag minns hur spåren ligger. Det är även bra att snitsla ur en annan aspekt och det är att du som hundförare lär dig läsa av din hund beteende. Hur den arbetar när den spårar och när den eventuellt tappar spåret? Går det att se ett mönster när den är på rätt spår eller när den börjar få svårigheter?

Har en tio meter lång spårlina och befinner mig själv mellan 5-10 m bakom hunden.

Försöker lägga mig i så lite som möjligt! Låter hundarna alltid få en vettig chans att på egen hand lösa problemen. Behöver jag ingripa så i första hand stannar jag bara och står stilla tills hunden av sig själv är på väg mot spåret igen och om detta inte hjälper försöker jag styra tillbaka hunden mot spåret med hjälp av linan. Ett spår som legat ett dygn kan dock "flytta" sig ganska långa avstånd. En hund kan mycket väl spåra 10-20 m ifrån det ställe där man lagt spåret.

Om hunden har svårt att klara av ett spår så får man fundera på om man helt enkelt lagt ett för svårt spår eller om det finns andra faktorer som gjort spåret för svårt. Hundens uppgift är att lära sig spåra och förarens uppgift är att lära sig "läsa" hunden.

Lycka till i fortsättningen!

Tack för en bra förklaring!:)
Men det där med att snitsla...det gör man väl i ögonhöjd på sig själv så inte hunden ska fatta men...det hjälper mig inte att hitta just den specifika fläcken där jag har spårat:confused:

Eller behöver jag kanske inte vara så noga?
Jag tänkte mera på att om nu Nikita skulle gå helt tokigt så kan jag ta henne till spåret och visa på den senaste fläcken hon nosade på och på det viset försöka få henne att hitta rätt...eller är det dumt tänkt av mig?

Vad har du för hund/ar att spåra med?
Jag ska nog försöka hitta nån kurs eller träning på något sätt.

Tackar:bow:

Ja snitsla gör man i ögonhöjd! Viktigt att hunden inte lär sig att springa och titta efter snitslar.

Tror inte att du behöver vara så noga att du hittar en specifik blodfläck, utan det viktigaste är att ni hamnar på spåret igen gärna en 10-20 m tillbaka. Dels så lär sig hunden att man ska "ringa" bakåt och dels så har hunden hunden en chans att lösa problemet den gick bet på första gången. Också en bra möjlighet som förare att passa på att läsa av hunden vid svårigheten.

Spårar gör jag med alla möjliga typer av hundar. Främst med hundar som finns i bekantskapskretsen men har även raggat upp några spännande hundraser på gatan som jag varit nyfiken på :D.

Själv har jag en ridgeback, en labbe och en chesapeake.

Kurs/träning som hålls av någon med erfarenhet är absolut ett bra sätt att komma igång med spårning på

Kontakta svenska taxklubben !
Dom brukar ha kurser på sen sommaren eller hösten.
jag brukar betala en sån kurs till mina valpköpare .
så vet man att dom lär sig på ett enkelt sätt och får oftast blodad tand :angel:

Tesora

Liknande trådar

G
Övr. Hund Nu har jag testat viltspår med hundarna några gånger. Cerberus ställer sig och vill gärna titta efter bytet emellanåt ( i sann...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Galathea
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 044
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka