Spåra i snö? Bra eller dåligt?

Jag kör ibland viltspår och skarpa spår kan inträffa när som helst, så jag försöker träna under olika förhållanden (olika väderlek, olika tid på dygnet etc)

Det har hänt att jag lagt personspår i parkeringsgarage.
 
Brukar ni spåra även om ni har snö eller föredrar ni barmark? Varför isåfall?
För viltspår föredrar jag barmark, även om det blev bra när jag la spår och det sedan snöade över, jag är alltid lite rädd att jag inte litar på hunden utan försöker styra den lite för mycket. Rent spårmässigt tror jag inte att snö spelar någon roll för hunden.
 
Jag tränar viltspår med blod i snö, mest för att underhålla eftersöket som är alla årstider.
Men jag försöker göra svårigheter för hunden genom att inte lägga spåret i mina fotsteg utan göra en "dutt-dutt-släpa" med en rådjursskånk i ett snöre fäst på en pinne så jag får ut det ca en meter i sidled, och så kan jag variera sida om mina fotsteg. Inte för att hunden låter sig luras, men man kan ju alltid försöka... :angel:
 
Brukar ni spåra även om ni har snö eller föredrar ni barmark? Varför isåfall?
Jag spårar aldrig i snö, never ever. Jag är även försiktig med att spåra i kraftig frost med unga, orutinerade hundar. Hundar är inte dumma och om jag ser fotspåren så gör hunden det också. Det tar inte många spår innan den unga hunden går över på synintryck istället för doftintryck.

Nu gäller det dock igp-spår. Hade jag kört bruksspår hade jag spårat på oavsett snö.
 
Jag spårar aldrig i snö, never ever. Jag är även försiktig med att spåra i kraftig frost med unga, orutinerade hundar. Hundar är inte dumma och om jag ser fotspåren så gör hunden det också. Det tar inte många spår innan den unga hunden går över på synintryck istället för doftintryck.

Nu gäller det dock igp-spår. Hade jag kört bruksspår hade jag spårat på oavsett snö.


Okej intressant. Det är just bruksspår vi tränar. Är de inte lika vanligt att dom går på synintryck där?
 
Okej intressant. Det är just bruksspår vi tränar. Är de inte lika vanligt att dom går på synintryck där?

Alltså, finns där fotspår är risken stor för att de går på synintryck, oavsett typ av spår. IGP-spår är extremt noga, mycket noggrannare och hårdare än bruksspår, gissar att det är därför Jadzia undviker snö för just den typen av spår.
 
Alltså, finns där fotspår är risken stor för att de går på synintryck, oavsett typ av spår. IGP-spår är extremt noga, mycket noggrannare och hårdare än bruksspår, gissar att det är därför Jadzia undviker snö för just den typen av spår.
Precis. Bruksspårets spårarbete bedöms ju inte, bara upptaget. Hitta alla pinnar och du är i mål typ. Naturligtvis vill man ändå att hunden ska spåra bra, men den kan också få använda syn och vindvittring för att lösa problemet. Bara den kommer i mål med alla pinnar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Enligt mitt antivirusprogram har jag massor av spårare från olika sidor som spårar vad jag gör på nätet, för att kunna anpassa annonser...
2
Svar
20
· Visningar
1 030
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 016
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 423
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp