Spåra ip- adresser

Jamtland

Trådstartare
Hur illa måste ett brott vara för att polisen ska få tillåtelse att spåra/ kolla upp en ip- adress?
 
Så här illa utsatt är en av döttrarna nu:
20211020_221748.jpg
 
Hur illa måste ett brott vara för att polisen ska få tillåtelse att spåra/ kolla upp en ip- adress?

Det kan du göra själv med olika programvaror som finns lagligt tillgängligt på nätet. Du kommer dock med största sannolikhet inte få något svar från operatörerna vem som äger adressen. Men du får en uppfattning om vilket geografiskt område IP adressen finns.

Dock finnes ju olika program på nätet som är till för att dölja faktiskt IP adress för att undvika spårning och eller få tillgång till olika streaming siter som enbart är tillgängliga i vissa geografiska områden.
 
Där behövs ju inte ens en IP adress, bara fråga dottern vilka hon blockat senaste veckan eller så innan meddelandena kom.
Som någon skrev nyss så finns utförligare info om vad som hänt innan i en annan tråd. Det är jag som blockerat en anonym användare från dotterns konto.
 
Visa bifogad fil 78388
Det blir ju ny polisanmälan i morgon, men nog tycker jag att det här är grovt nog?

Dödshot, trakasserier, okvädingsord - fy fan. Hoppas verkligen det går att spåra och att det blir konsekvenser. För det vill man verkligen inte att vare sig din dotter nu eller någon framöver ska behöva uppleva. På något sätt är det uppenbart att den som gör det behöver hjälp akut också, för att inte fortsätta skada andra.

Har tänkt på er sedan förra tråden startades och hoppades att det löst sig, men det verkar snarare ha eskalerat.
 
Jag har försökt kommunicera med personen i fråga, så här gick det:
Visa bifogad fil 78396

Så tveksamt om det skulle hjälpa med mer samtal där.
Men detta är ju fruktansvärt!! Jag är mållös, milt uttryckt. Jag har inte sett den tidigare tråden men antar att ni polisanmält? Detta är fullständigt oacceptabelt och får inte passera utan konsekvenser för dessa människor.
 
Man kan fiska IP-adresser genom att få en person att klicka på en länk. Men jag vet inte om det är meningsfullt i det här; jag tycker polisen borde ta det på stort allvar och hantera det. Jag kan exempelvis spåra noga besök på min hemsida; men för att koppla det till någon person skulle jag behöva veta att den personen besökt en viss sida vid en viss tidpunkt. Och sen i slutändan kan personen mycket väl använda VPN för att dölja sina brottsspår och då kommer man inte närmare en fysisk korrekt plats.

https://vpnbasen.se/spara-ip-adress/

Notera: Jag är inte helt säker på att det är lagligt att fiska information på det viset heller.
 

Liknande trådar

Fritid Hej, Jag vill boka hotell, men kommer att ha en ny adress när vi kommer och ska bo där. Men jag är skriven på min gamla adress en vecka...
Svar
2
· Visningar
673
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 865
Senast: Trott
·
IT & mobiler Vi har numer IP-TV. Fick min box i veckan och har fått igång den utan problem. Men har numer Stockholms lokalnyheter. För mig som bor i...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: Ninnurur
·
Samhälle Sett uppdrag granskning nu ikväll och blir illamående över dessa avskum rent ut sagt som lurar främst äldre personer. Samtidigt har jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp