Spara ljusstumpar?

Murphy

Trådstartare
Jag har just kastat iväg en herrans massa ljusstumpar ur köksskåpet som min sambo tydligen dratt på sig i största hemlighet.

Jag slogs dock av en tanke från barndomen, såhär i efterhand... att kvinnorna i släkten stöpte alltid ljus förr om åren - av just ljusstumpar.
Borde jag ha spart undan de stumparna jag hittade ändå, eller kan de ha varit av för dålig sammansättning (kronljus från IKEA, mestadels)?

//M -- sugen på att liva upp gamla traditioner
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Jag har för mig att stearin från en del sorters ljusstumpar duger att använda när man stöper på nytt, men någon annan typ fungerar det inte med.

Men fråga mig inte varför, det är bara något svagt minne sen när jag var liten och stöpte ljus, men det var si sådär 20 år sedan, så jag kan minnas helt fel ;)

Minns att det var kul men tog tid, och att man fick se till att skydda golv o så, där man stöpte så man skulle slippa skrapa stearin från det.
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Fick ett hemstöpt tjock ljus av en kompis. De hade frusit in istärningar som de sedan hällt i en burk och sedan i med stearinen. Det blev jättehäftigt. Som ett blockljus med en massa oregelbundna hål. De använde stumpar vet jag eftersom hon hämtade dom hos mig på jobbet.
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Jag sparar också på ljusstumpar! :o

Måste jag ha "ärvt" av mormor eller nåt, för jag stöper inte ljus och använder inte stumparna, så det är helt meningslöst...
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Jag drev min mamma till vansinne med att leka med sterarin när jag var liten. Det går utmärkt att göra nya ljust av stumpar. Har man inga vekar så kan man slakta ett nytt ljus... Smält sterarin i en kastrull som du ändå inte ska ha till något annat. (den är mycket svår att rengöra) Vattenbad kanske funkar? Sterarin är brandfarligt och släckes säkrast med KVÄVNING!

Sen kan man hälla i sterarinet i olika brandsäkra former, eller göra underliga figurer med smält sterarin i isvatten.
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Jamen tjohejsan!
Världens bästa grej kan jag tro!:)

Tackar för tipset - den skall införskaffas i den händelse att det trots allt inte blir några ljus stöpta i hushållet.
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Även om den har några år på nacken, så är det en rätt rolig ljusstake. Dock blir det MYCKET värme av så många värmeljus ...
 
Sv: Spara ljusstumpar?

Vekar brukar finnas i pysselaffärer och färgaffärer. Jag smälte mina stumpar i gamla ölburkar som jag skar av locket på. Hade en del färgade stumpar så på det viset kunde jag hålla isär färgerna utan att sabba massa kastruller...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp